utgave nr 9 2

Volvo Penta med navlestreng

Publisert Sist oppdatert

Volvo Penta med navlestreng


En liten navlestreng fra dashbordet til motorrommet er alt som skal til for at Volvo Pentas nye system CAN (Controller Area Network) skal kommunisere med - og ha kontroll over - alt det tekniske i en båt. Det er slutt på wirestrekk og hydrauliske styreslanger.

Tekst og foto: Hans Due

Med Volvo Pentas nye system vil dataverdenen definitivt ta over hegemoniet i fritidsbåten. Flere sorte bokser vil automatisere det meste. En tynn kabel med flere tilknytningspunkter på veien i form av T-kontakter vil kunne knyttes til styringsenhet med ratt, gass/gir, trimplan, powertrim, tenningsnøkkel, hydraulikkenheter i motorrommet, GPS, ekkolodd, radar, kartplotter, autopilot osv. CAN vil kommunisere med alle enheter. Vi har prøvet en båt med systemet montert, og ble virkelig imponert.
Rent praktisk artet det seg slik at styringen og gass/gearkontrollene var silkemyke å håndtere. Med små brytere på dashbordet kunne jeg velge forskjellige modus, som for eksempel autopiloten. Uansett hvordan båten var trimmet og hvilken hastighet vi holdt, opprettholdt systemet kursen. Også om den ene motoren gikk på full fart og den andre sto i fri.

Bedre kontroll

Jeg kunne også velge en modus der styringen forandret seg etter hastigheten. Ved sakte fart, trengtes kun to omdreininger på rattet fra borde til borde. Når motoren passerte 2000 omdreininger, ble rorutslagene mindre og mindre etter som turtallet steg, og ved full fart måtte jeg dreie rattet 5 omdreininger for å komme fra borde til borde. Det vil si at man har mye større kontroll over styringen etter hvilket fartsområde man beveger seg i.
Systemet er også innrettet slik at dersom jeg fra stilleligge ga full gass, ble trimplan og powertrim automatisk regulert slik at båten skulle skyte raskest mulig i plan, og når planingsfart var oppnådd, gikk trimmingen tilbake til normal posisjon igjen.
Som på moderne biler, finnes det koder i tenningsnøkkelen som må matche systemet for at man skal kunne starte. Her går det ikke an å tjuvkoble for å stjele båten.

Alarmsystem

Systemet er også enkelt å koble til en monitoreringsenhet som overvåker systemene om bord når du ikke er til stede, for eksempel en batterivakt som varsler deg pr. telefon eller e-post når batterinivået er blitt for lavt, for eksempel ved at en forbruker har stått på om bord, eller du har hatt lekkasje som gjør at den autmatiske lensepumpen har tømt batteriet.
Men monitoreringssystemet kan også være nyttig når du er om bord, for eksempel ved at du får motorhavari. Da kan du via mobiltelefon koble deg opp mot et verksted som via PC'en på verkstedet mange hundre mil unna kan lese av hva som er feil og hva du eventuelt kan gjøre for å rette på problemet. Likeledes kan du via mobiltelefonen for eksempel laste ned nye, oppdaterte kart i kartplotteren.
CAN har en såkalt åpen protokoll som gjør at man kan koble til utstyr fra mange forskjellige leverandører.