utgave nr 9 2003
Test: Småbåter
Stortest: Crescent 506, Uttern A51og Quicksilver QS 500 Fish
Enkle, men forskjellige
De er små, praktiske og enkle. Derfor er det også overraskende at det er så store forskjeller på de tre båtene i denne testen. For det er den båten som virker mest påkostet som har de dårligste egenskapene.
Testteam: Atle Knutsen, Lars H. Lindén og Jan Harry Svendsen
Design er etter hvert blitt viktig, også på småbåter. Spesielt tydelig kommer det til uttrykk i Quicksilver QS 500 Fish. Sammenliknet med de andre båtene i testen er det den som utvilsomt har de sprekeste linjene. Det skal imidlertid ikke frata de andre to båtene i testen så mye ære. For i sin jakt på elegante linjer har QS 500 så definitivt gått litt på akkord med det praktiske. Et eksempel er førerplassen som i Quicksilver ikke oppnår samme grad av betjeningskomfort som i de andre båtene, og som dessuten også har litt igjen før den kommer opp på et akseptabelt nivå rent komfortmessig, men det er ikke så mye som skal til. En større vindskjerm ville hjulpet mye.
Dårlig Uttern
Tross det har Quicksilveren også sine fordeler sammenliknet med de to konkurrentene. Fordi den har en hel innerliner, har den også det stiveste skroget. Det er noe konstruktørene av de andre båtene bør ta seg ad notam, spesielt siden QS 500 Fish er den rimeligste båten i testen. I både Crescent og i Uttern må du nemlig finne deg i å ha skrog som ikke engang tilnærmelsesvis er like stive som i Quicksilveren, og aller verst er det i Uttern. Når Utterns skrogvinkel i tillegg er liten, gjør ikke det båten til noen trivelig opplevelse. Kraftig risting, skruer som løsnet og en topplanterne som falt av gjør at vi setter spørsmålstegn ved Utterns kvalitet, selv om man skal være forsiktig med å trekke alt for bastante konklusjoner på bakgrunn av en båt. Likevel bør man slippe å oppleve slikt i moderne båter. At båten i tillegg er våt i sjøen er neppe noe enkeltfenomen, og da hjelper det lite på sammenlagtplasseringen at båten har testens beste førerplass.
Dyrest og best
Det er Crescent som vinner testen ut fra våre kriterier. Med 506 beviser Crescent at det tradisjonelle også er bra. Dessverre kan heller ikke denne båten vise til samme stivhet i skroget og like underholdende kjøreegenskaper som hva Quicksilveren kan, men som arbeidsbåt og landstedsbåt er den definitivt i teten blant disse båtene. Båten gir dessuten en robust og trygg følelse. En hemsko har imidlertid også Crescent i og med at det er testens dyreste båt, og at lanterner ikke er standard.
FAKTA
BåtfabrikantCrescentUtternQuicksilver
Modell506A 51QS 500 Fish
Lengde i m5,145,105,00
Bredde i m1,952,002,00
Vekt i kg350420400
Max antall personer556
Anbefalt motorstyrke i hk40-6040-5040-60
CE-klasseCCC
StyrekonsollJaJaJa
VindskjermJaJaJa
LanternerNeiJaNei
BadestigeJaJaJa
BrannslukningsapparatJaJaJa
PulpitJaJaNei
Låseøye, klasse 3NeiJaJa
SelvlensNeiJaNei
RegnlensJaJaJa
LensepumpeNeiJaJa
ÅrerNeiJaNei
Pris (kun båt)61.900 kr61.500 krXXX
Ca-pris med motor125.100 kr123.100 krXXX
Produsent/importørCremo Prod. ABMarine Power NorgeAskviks Sønner Askeladden AS
Noter:
CE-klassifiseringen kan være A,B,C eller D avhengig av båtens størrelse. Bokstaven C betyr at båten kan kjøres i kystnære områder med en maksimal vindstyrke på 13 m/sek og hvor bølgene ikke er over 2 meter høye.
At båten er selvlensende betyr at vann renner ut også under maksimal vektbelastning. Regnlens fungerer utelukkende når båten er ubelastet.
TESTRESULTAT
BåtfabrikantCrescentUtternQuicksilver
Modell506A 51QS 500 Fish
Motor i testYamaha F60Mercury F50Mercury F50
Motortype4-takt4-takt4-takt
Maksimalt turtall i test600058005700
Hastighet i knop – 1 person
- ved maks. turtall32,531,028,5
- 500 o/min30,829,225,6
- 1000 o/min27,525,022,6
- 1500 o/min25,022,619,5
- 2000 o/min21,217,816,2
Hastighet i knop – 4 personer
- ved maks. turtall29,025,025,4
- 500 o/min26,822,522,5
- 1000 o/min24,119,219,0
- 1500 o/min20,015,515,4
- 2000 o/min15,59,09,5
Drivstofforbruk i liter/ fire naut. mil:
- ved maks. turtall0,650,600,64
- 500 o/min0,570,540,61
- 1000 o/min0,500,500,54
- 1500 o/min0,460,440,50
- 2000 o/min0,480,450,48
Noter:
Hastighetene er målt med en og fire fullvoksne personer om bord, ved fem ulike turtall. Fra maksimalt turtall har vi trukket av 500 o/min, 1.000 o/min, 1.500 o/min osv. Drivstofforbruket er utelukkende blitt målt med en voksen person om bord. Samtlige båter er testet hos Eliassons Båtvarv. Vanntemperatur: +15 grader. Lufttemperatur: + 20 grader.
Crescent 506:
Stødig og ujålete
Crescent 506 er strippet for pynterier. Båten har en litt "rå" oppbygning hvor vekten er lagt på funksjonelle og solide løsninger. Dertil er den en robust og trygg sjøbåt til en rimelig penge.
Crescenten fremstår som testens enkleste båt, men det behøver ikke alltid være en svakhet. Enkle, som ikke må forveksles med simple, løsninger gir også få bekymringer. Skroget er selvdrenerende, men har ikke innerline, noe som gir seg utslag i et litt mer fleksibelt skrog enn for eksempel Quicksilveren. Til stor sjenanse er vibrasjonene imidlertid ikke.
For den som skal ut på sjøen og fiske, eller den som ganske enkelt trenger et sjødyktig transportmiddel i skjærgården, er Crescent 506 en utmerket båt.
Innredning
Om man betrakter båten aktenfra, har den en liten badestige montert på babord side som kan felles ned. Vi savner et ekstra håndtak som vil forenkle ombordstigningen om man havner i vannet. På styrbord side av motoren er det faktisk montert et håndtak, med en mindre åpenbar hensikt. Selve motorbrønnen er romslig og dyp med heldekkende akterspeil. På de små bakkene akterut er det montert solide kryssholt, samt ett i baugen. Rundt båten strekker det seg en solid, svart fenderlist festet med skikkelige stålbeslag ved motorbrønnen. Riktig prisverdig er det at Crescenten, i motsetning til Uttern og Ryds, er forsynt med en kraftig håndrekke som ender opp i en høy pulpit i baugen.
Akter brer det seg en dobbel rormannsbenk i hele båtens bredde. Ved styrekonsollen savner man støtte til ryggen, men gass og ratt er fornuftig plassert. Likeså det digitale mulitinstrumentet til Yamaha, som blant annet viser turtall og trimvinkel på motoren. Trimindikator er en praktisk detalj som Crescenten var alene om. Vindskjermen gir god beskyttelse og rundt ruten er det montert en stålbøyle som beskytter skjermen og gir gripemuligheter. Forenom rattet har man funnet plass til en liten forsenkning hvor solbrillene og mobilen kan ligge i ro. Under konsollen har man god plass til beina og brannslukkeren som er omhyggelig festet på innsiden med avmerking på utsiden av konsollen. Smart. Lanterner er ikke standard, men bør i våre øyne inngå i grunnutrustningen.
I selve akterbenken finner vi stuerom som er bra luftet. Rommet er todelt og dekket i bunnen med tiljer i kryssfinér. Tanken er skikkelig festet med en stropp og batteriet er plassert i et separat rom til babord hvor også hovedstrømbryteren er montert. Denne disponeringen gir en fornuftig vektfordeling i og med at føreren sitter på styrbord side. I midtrommet er slangen til selvdreneringen ført ut gjennom bunnen og forsynt med en solid stengeventil. Henført registrerer vi også at det finnes litt ekstra stueplass her nede i benken, hvis lokk er tilgodesett med et låsbart beslag.
Forbi konsollen og forover er det grei fremkommelighet. Midt i båten er det innstøpt to "kuber" som blir til en hel midttofte ved hjelp av en hengslet lem. Denne var imidlertid ikke montert i testbåten. I kubene fins det stuerom, men vi anbefaler at åpningen blir forsynt med luker. Produsenten har lovet å etterkomme vårt ønske. Videre forover finner vi et dypt stuerom/dreggkasse i baugen med en låsbar luke.
Crescenten har en solid fortøyningsøgle montert høyt oppe i baugen, men ikke en klasse 3 øgle som både Uttern og Quicksilver. Den har heller ikke stangholdere eller beslag til åregaflene, noe vi mener er et savn.
Sjøegenskaper
Vår testbåt var utstyrt med en 60 hk firetaktet Yamaha, som er det største motoralternativet. Og 60 hk holder i rikt monn for denne båten, som når en toppfart på 32,5 knop med en person om bord. Vi kjørte båten under relativt krevende forhold med mye vind og sjø. Takket være det kraftige og høyreiste baugpartiet, er båten overbevisende tørr, også i med- og sidesjø. Skroget kjennes trygt og stabilt, men med en 60 hk motor ville den med fordel kunne hatt litt mer vekt i baugen. Crescenten skyter raskt opp i plan, men den høyreiste baugen okkuperer til tider synsfeltet.
Konklusjon
Vi finner svært lite å utsette på Crescent 506. Den er enkel, solid og sjødyktig. En velprøvd konstruksjon fra Pelle Pettersons hånd med kvalitet og løsninger som i våre øyne forsvarer prisen.
Quicksilver QS 500 Fish:
Kjøreglede med detaljmangler
Quicksilver QS 500 Fish tilbyr trivelige og trygge sjøegenskaper. Dessverre er ikke det alene nok til at båten overbeviser. Til det er detaljsvakhetene for store.
Det begynner allerede i de første bølgene på utsiden av moloen. Et skarpt knekk, og en forskrekket båtjournalist forstår at midttofta er i ferd med å skille lag med festet i skutesiden. Ikke for det, toften er laget for at du kan ta den ut, og sette den på plass igjen etter ønske, men selve festepunktene er alt for svakt dimensjonert. Bare en liten, tynn, splint på hver side skal holde toften på plass. Det sier seg nesten selv at slike løsninger kombinert med vekten av en velvoksen kar, ikke blir vellykket. Når stivheten i toften i tillegg er dårlig, sier det seg selv at løsningen er langt fra optimal.
Svikter i detaljene
Festeanordningen av toften er dessverre ikke det eneste stedet man med letthet kan konstantere at Quicksilver har valgt en for enkel løsning. Åpner du lokket over akterbenken, er det nemlig flere bevis på hvorfor denne båten i våre øyne fortsatt har mye igjen før den riktig kan ta opp konkurransen med de beste. Et eksempel er batteriet som er plassert på styrbord side. Plasseringen er grei på en båt med styrekult fordi man der sitter på babord side og kjører, men denne båten har styrekonsoll som standard og da burde også batteriet vært flyttet slik at man fikk en så gunstig vektfordeling som mulig.
Ille er bensintankens plassering, eller helst mangel på sådan. Noen festeanordning til den 25 liter store tanken er det nemlig ikke. Resultatet er at du har en tank som blir liggende og slenge når du kjører.
Med tanke på at båten nok vil ha en kundegruppe som er over gjennomsnittet interessert i fiske, er det imidlertid fornuftig ikke å utstyre båten med håndrekker. De integrerte holdehåndtakene fungerer fint, og er dessuten elegante. Pluss gir vi også for en kraftig fenderlist og kjøljern. Kraftige kryssholt er det også, og det er et øye i baugen slik at båten lett kan låses fast i brygga. To stangholdere og badestige er også standardutstyr.
Kompromiss
Selve plassutnyttelsen i båten er god, og selv om festeanordningen til toftene definitivt har et forbedringspotensiale, er løsningen med avtakbare tofter smart. Med et par håndgrep kan du skreddersy båten til enten å frakte personer eller last. Til litt mer sårbar bagasje har du et låsbart stuerom integrert i styrekonsollen og et stuerom under akterbenken. I tillegg har du et rommelig og drenert dreggrom foran i båten. I styrekonsollen har du også et trau rett i bakkant av vindskjermen, og noe som best kan beskrives som en såpekopp mellom styrekonsollen og skutesiden. Hvordan noe skal kunne bli liggende her er for oss en gåte.
Førerposisjonen i båten er enkel. Ett lite digitalt instrument (Mercury Smart-Craft) gir deg informasjon om diverse motordata. I vår båt var imidlertid instrumentet plassert slik at rattet skygget for det. Plasseringen av kontrollboksen for gass gir heller ikke grunnlag for vennskaplige klapp på skulderen. Alt for langt bak sitter den, og resultatet er at du får en slitsom førerposisjon, noe som slett ikke bedres av et ratt med alt for skrå vinkel og det faktum at akterbenken ikke har noen form for støtte til ryggen. Når styrekonsollen i tillegg ikke har noen utsparing til føttene, blir kjørestillingen langt fra ideell. Fordi det ikke er noen utsparing i styrekonsollen har Quicksilver valgt å skyve konsollen frem for å gi litt ekstra benplass. Det har ingen heldig innvirkning på en fra før dårlig førerplass. Rattet blir rett og slett litt for langt unna.
Underlig er det også at det er helt åpent bakover mot motoren. Noen fare utgjør det så visst ikke, men støymessig er løsningen uheldig. Uheldig er også utformingen av vindskjermen. Den er for liten, og gir således for dårlig beskyttelse mot vær og vind.
Muntre kjøreegenskaper
Det mest positive med båten er sjøegenskapene. På båter som dette er det normalt at de setter nesen til værs før de kommer opp i plan, og for å være helt ærlig var ikke problemet så stort på denne som man kunne fryktet. Båten planer relativt lett, selv om det er en markant planingsterskel som båten og dens mannskap må overstige. Positivt er det at skroget er relativt tørt. Unntaket er i kraftig sidesjø hvor du kan oppleve å få en dusj av og til.
Selve kjøreopplevelsen er morsom. Styreresponsen er kvikk og med en motor på 50 hk er også gassresponsen på et nivå som er med på å gjøre det hele rett så muntert. At båten i tillegg er stiv gjør at du slipper et skrog som skjelver slik du ofte opplever det på andre småbåter. Det er bra. Med tanke på båtstørrelsen får båten også godkjent for sidestabiliteten.
Konklusjon
At Quicksilver QS 500 Fish så definitivt har et forbedringspotensiale er det liten tvil om, spesielt er det en rekke detaljer som lett kan rettes opp. Ille er dessuten kjørestillingen og plassforholdene for føreren. Her bør noe gjøres. At både kjøreegenskapene og det faktum at båten har det stiveste skroget, greier likevel ikke å veie opp for båtens svake sider. Det er synd, for konseptet er godt, og båten er den mest moderne i testen. Støpen og finishen er dessuten bra.
Uttern A51:
Fuktig og skranglete
Når Uttern A51, Crescent 506 og Quicksilver QS 500 Fish ligger ved brygga, faller våre øyne først på Uttern. Fordi detaljene er mange og smarte, og vi vet at prisen er gunstig. Men når vi tar båten ut på sjøen, blir vi ikke like imponert.
Uttern A51 er den klart mest velutrustede av testbåtene. Her finnes separat førerstol på justérbar søyle, lensepumpe, årer, og fremfor alt full lanterneføring. Den har rikelig med sitteplasser og gripemuligheter, men jevnført med de to andre. båtene faller sjøegenskapene igjennom. Skramling i luker og konsoll er også på et nivå hakket over det trivelige.
Uttern A51 er den eneste av testbåtene, og forøvrig den eneste i Utterns modellprogram, som produseres i Sverige. A'en i modellbetegnelsen betyr kort og godt arbeidsbåt. Uten styrekonsoll og stol, heter modellen R, som betyr robåt.
Innredning
På samme måte som Crescent 506, har også Uttern en badestige montert på babord side, og motorbrønnen er dyp og veldrenert. På hver side akter er det montert et brukbart kryssholt, og tilsvarende to i baugen. Bra! I baugen er det montert en liten pullpit på den ene siden. Vi mener to ville vært bra, og de bør være noe høyere enn den eksisterende. I stedet for griperekker akterover, er det montert håndtak i innerlineren, og dessuten en solid håndrekke rundt avdelingen akter. Løsningen i akterseksjonen skiller seg vesentlig fra de to andre båtene siden Uttern har en skikkelig stol ved førerplassen på styrbord side. Her sitter man komfortabelt og beskyttet. I tillegg er det to sitteplasser på aktertoften, under hvilken det finnes et stort låsbart rom. Plasseringen av batteriet helt ute i babord side, og at også tanken er trukket mot babord, gir en fornuftig vektfordeling - ja, testens beste. Uttern har dessuten en smart stengeanordning til selvlenseren, med et stag montert på ventilen. Nede i det store stuerommet er også hovedbryter for strømmen montert lett tilgjengelig. Bunnen i stuerommet er dekket av tiljer i kryssfinér. Pluss får Uttern også for god merking blant annet av stengeventilen, samt fargekoder for topcoat på skrog og dekk. Til styrbord for det store stuerommet finner vi et praktisk lite rom med plass for øsekar, tau og tollepinner.
Ved styrekonsollen tar man sete i en bøttestol som kan reguleres i høyden. Motorspaken er behendig plassert, og forholdet mellom ratt og spak fungerer fint. Instrumentplasseringen i forhold til rattet er imidlertid ikke bra, og bør endres slik at instrumentene lettere lar seg lese. Vindskjermen er beskyttet av en stålbøyle som har påmontert en lanternemast på toppen. Vindskjermen er stor og gir god vindavvisning. Griperekken rundt akterseksjonen kjennes trygg og velplassert. Under konsollen er det montert et brannslukningsapparat som falt ut ved første og beste møte med Rasmus. En mer solid festeanordning er helt nødvendig. Under konsollen finnes dessuten en liten hylle og en standard flaskeholder. Man har god plass til beina.
Uttern A51 har en stor og ren dørk hvor man beveger seg ubesværet. På babord side er det montert en klaff med et nedfellbart ben som fungerer som sitteplass for en person. Man sitter ok, men det er en drenert forsenkning som kjennes litt for godt når man plasserer baken på benken. Holderne til åregaflene er montert slik at man sitter på baugtoften når man ror. Under benken i baugen er det et låsbart stuerom. Uttern har en skikkelig fortøyningsøgle plassert høyt oppe, lett tilgjengelig, og rundt flensen mellom skrog og innerline er det montert en solid, grå fenderlist festet med plastbeslag akter
Selv om det var en del havdønninger utenfor Varberg den dagen vi testkjørte båtene, ble vi skuffet da vi kom utenfor moloen med Uttern A51. På første tur ut spratt topplanternen ned fra masten, og en mutter i vindskjermen forsvant. At brannslukkeren ble liggende på dørken og at båten fortonet seg som ganske skjelvende, ledsaget av betydelig skramling fra luker og konsoll, trakk inntrykket flere hakk ned.
Sjøegenskaper
Uttern A51 er forholdsvis flat i bunnen og slår dermed en hel del i sjøen. I medsjø er den en relativt våt opplevelse. Man sitter komfortabelt og trygt i stolen og høye skrogsider gir en god følelse, men om sjøen rusker seg til, må man krype sammen bak vindskjermen for ikke å få en kalddusj.
Konklusjon
Man må alltid vurdere en båt ut fra det formål den er tenkt å dekke. Innenfor det bør den imidlertid svare til forventningene, og ha en kvalitet som står i forhold til prisen. Uttern A51 har mange fine detaljer og gode løsninger, men om vi skal velge denne båten fremfor noen av dens konkurrenter, må den skrues bedre sammen og skroget modifiseres slik at turen ut i skjærgården blir mindre fuktig.