utgave nr 12 2001

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Godt med tak over hodet

Denne Askeladden fant vi ved siden av et minibåthus. Tar vi ikke helt feil, er det meningen at det blir båtens bolig i vinter. Det er ikke alle båter som er så heldige når snøen og isen plager både båter og eiere.

Bekymringsfri vinterdvale

Båteiere som kun bruker båten i sommerhalvåret, har en del jobb vår og høst med sjøsetting og opptak. Noen koser seg med det mens mange gruer for jobben. Så enkelt det hadde vært å bare overlate nøklene til noen som tok seg av vinterlagringen og at båtens vinterdvale ble så bra som både båt og eier fortjener!Stadig flere marinaer og verksteder langs kysten utvider for tiden sine tjenester til også nettopp vinterlagring av båter. Ved innseilingen til Galei Vågen ved Hundvåg i Stavanger driver Svein Arild Aukland verksted og har i sin nye hall plass til vinterlaging av båter. Firmaet tilbyr reparasjoner av glassfiberskader, ombygging, lakkering, forsikringsskader og har nye oppvarmede lokaler med bra ventilasjon, mobilkran som tar 10 tonn, hydraulisk båttralle, slipp, snekkerverksted og flinke folk.
De lover kunden en vinter uten nerver når vinden øker på eller værgudene belegger landet med snø og is i store mengder.

Tyverisikret?

Denne forlatte skapningen fant vi i Lysekil på svenskekysten i slutten av november. Ensom og forlatt og noe pjuskete. Kjøkkenstoler med avkuttede ben ved førerplass er det ikke så ofte vi ser i en daycruiser. Om båten slik den fremstår er noe attraktivt tyveriobjekt tviler vi sterkt på, men eieren har for sikkerhets skyld tatt med seg rattet hjem.

Kjekt med transport

Vi vet mye om skipstransport der større fritidsbåter fraktes på skipsdekk over "dammen" eller andre hav. Her i en mindre målestokk. Åpne landstedbåter kan brukes til så mangt…

Pioner i London

Er du i London på båtutstilling eller januarsalg på Oxford Street og rusler en tur i Hyde Park, vil du tilbys en båttur i farkoster som du sikkert drar kjensel på. Norskproduserte Pionerjoller ligger til utleie på rekke og rad, og man kan velge om man vil ro eller bruke pedaler. Her kalles båtene for Blue Bird Boats og en times tur koster 4 pund.

Nauticomobile?

Av og til må man ty til svært generelle termer når noe flytende skal beskrives - også på sjøen. Dette høyst spesielle fartøyet fant vi på Lago Maggiore i Italia. Tilsynelatende en blanding av traktor, bil og båt. Kanskje ikke så dumt, siden den ser ut til å være helt på jordet…

Første padler over Nord-Atlantern

Den tidligere engelske soldaten Peter Bray har utført en imponerende bragd ved å krysse Nord Atlanteren i kajakk. Han la ut fra Newfoundland i sin sju meter lange farkost den 2. juni og hadde som mål å bruke 90 dager på turen som totalt er 4000 kilometers padling. Til tross for tøffe tak i orkansstyrke og enorme bølger, klarte han å fullføre turen på 76 døgn. Han kom i mål i fin form og feiret prestasjonen med en Guinness sammen med familie og venner.
Selvsagt var han i topp fysisk form da han la ut på turen hvor han skulle møte utfordringer som 14 timers sammenhengende padling, møte med supertankere, farlige hvaler og kjempesjøer. Han forberedte seg på det han kaller enorm "juling hver dag". Peter Bray hadde plottet inn en kurs via Inmarsat navigasjonsutstyr og hadde selvsagt en sattelittelefon som greit satte ham i kontakt med sine støttespillere i England. For et eventuelt totalhavari var kajakken utstyrt med en redningsflåte med mat og nødpeilesender.
Et viktig kapittel av dette eventyret er at Peter Bray med denne bragden klarte å få opprettet et gavefond på 100 000 pund for barn.

Slik skal det gjøres!

På avstand så denne tildekkede båten ut som en diger utskåret isoporskute. Skinnende hvit og med god passform, slik at man kunne tydelig se båtens linjer. Ved nærmere ettersyn viste det seg at bedekningen var en skikkelig solid presenning pålagt etter alle kunstens regler.

Hyttebåt, båthytte eller hytteflåte?

Denne spesielle flåten ble til etter at Dag Bjørnflaten fra Målselv opplevde at hytteplanene til familien gikk i vasken. De satt plutselig med ei vinterisolert bu som de gjorde om til en hytte på flåte og dro på flåteferd ned Målselva. Flåten består av ni Sundolittblokker forbundet etter sandwichprinsippet. Fire kløyvde tømmerstokker danner bunn og kjøl, og dette holdes sammen på tvers og diagonalt med flatjern. På toppen er det lagt dekk og en kløyvd tømmerstokk på hver side. De startet turen oppe i Barduelva og drev nedover den skjønne Målselvdalen i fire fine dager. De naturskjønne omgivelsene inkluderte nærhet til ender, hegre og rev. Folk traff de også, folk som ville besøke farkosten, så det ble mye kaffekos og en del laksefiske.

Eia var vi der!

Nå i den mest gustrige årstiden, da båter ligger i vinteropplag under snødekket presenning og badelivet virker fjernere enn noen gang, kan det være på sin plass å minne om at man på andre breddegrader fortsatt kan nyte strandlivet med fluktstol og føttene "kjølende" i mangeogtyve varmergraders vann. Men fortvil ikke - det går mot lysere og varmere tider, og om noen kort måneder koser vi oss på hjemlige sandstrender.

VM i skreifiske i mars

Vi skriver januar og torsk i alle varianter står på menyen. Det er for tidlig med skrei, men VM i skreifiske på Lofothavet er ikke så veldig langt unna. I slutten av mars hvert år stimer fritidsbåter, yrkesbåter og sjarker til for å være med. Her er faktisk deltagere fra hele verden som leier seg plass om bord på lokale båter, mens andre bare er med på selve mønstringen.
Mange drømmer nok om å få være med på dette en gang, og de som har deltatt gjemmer det som et rikt minne. Under evenementet er det et fristende sosialt program på kveldstid og utestedene i Svolvær har fulle hus med glade fiskere til langt ut i de små timer.