utgave nr 8 2005

Nyheter - august 2005

Publisert Sist oppdatert

Ny håndholdt GPS

Seawave AS (tidligere Navy, Oslo) har nettopp lansert en helt ny GPS i Norge; Lowrance iFinder Go. Til en pris av kr. 1290 synes den å være markedets rimeligste for bruk i båt.
Dette er lillebroren til iFinder H20, som vi testet i BM nr 4/2005. Det er en liten delikat sak uten kart, med en 16 kanalers mottager, og alle vanlige funksjoner. Den skal også kunne koples til både PC og autopilot. Siden den er vanntett, og har både Cross Track Error og MOB-funksjon, synes den å kunne være velegnet for bruk på sjøen. GPSen har plass til å legge inn hele 1000 egne kurspunkter og 100 ruter. 100 spor kan lagres, med opptil 10.000 punkter i hvert spor. Vi tester den i en senere utgave.
Ytterligere informasjon: SeaWave AS (Tidligere Navy, Oslo), telefon 67 56 78 40. www.seawave.no.
Tekst: Terje Bølstad

Nye, sterke kompressorhester

Det ble regnet som en revolusjon da Mercury og Mariner lanserte sine nye, kompressormatede Verado-motorer for et år siden. Først kom 200, 225, 250 og 275-hesterne, og nå følger de opp med 135 og 150 hk.

TEKST: ATLE KNUTSEN

De fire første motorene i Verado-serien var begge 6-sylindrete 2,6-litere med kompressormating. Med det varslet motorprodusenten en storsatsing på firetaktere, noe vi allerede ser resultatet av. Neste sesong har Marinepower et komplett firetaktsprogram fra 2,5 til 275 hk, hvorav samtlige fra 25 hk og oppover har elektronisk drivstoffinnsprøyting.

Beskjedent volum

De to nye Verado-motorene på 135 og 150 hk har den samme grunnkonstruksjonen som de to største i serien, men man har kappet av to sylindre og redusert volumet til 1,7 liter. Det er betydelig lavere enn konkurrentene i samme effektklasse, men ved hjelp av kompressormatingen får man likevel en betydelig effekt. Samtidig reduseres både størrelsen og vekten.
Løsningen ligger i en kompressor som pumper inn luft i sylindrene under innsugningsfasen, noe som gir svært høyt dreiemoment allerede fra lave turtall og gjennom hele turtallsregisteret. Kompressoren gir maks lading ved toppfart. Under prøvekjøring av 150-hesteren, fikk vi merke at den har en imponerende akselerasjon fra planingsfart på rundt 25 knop og opp til toppfart. Takket være en elektronisk wastegate, reguleres kompressortrykket til maks effekt i forhold til turtall og belastning.
Luften som suges inn passerer også en innsugningslyddemper for å få ned støynivået. Dessuten passerer den en vannavkjølt intercooler, som kjøler ned kompressorluften og gjør den mer oksygenrik og dermed mer effektiv før den kommer inn i forbrenningskammeret.

Elektronisk spak

Mercury/Mariner har som første utenbordsprodusent utviklet et "plug and play" system (SmartCraft) for alle instrumenter og tilkoblinger på sine motorer. Dette gjør monteringen mye enklere. Dessuten har de nye Verado-motorene elektronisk motorkontroll (gearspak) som er en nytelse å bruke. Et SmartCraft-display følger med motoren som standard, og gir en mengde data om fart og forbruk. Verado 135 og 150 har også standardmontert hydraulisk styring, som kan kompletteres med servo.
Også servicen skal være enkel på de nye motorene. Etter ca 100 timer, eller en gang per sesong, bytter man oljefilteret samt oljen i gearhuset og veivhuset. Kamakselen drives av et kjede i oljebad. Ventilene har mekaniske løftere og skal ikke justeres.
For sesongen 2007 vil Marinepower lansere flere motornyheter på 75, 90 og 115 hk. De har samme grunnkonstruksjon og volum som Mercury/Mariner 135 og 150 hk, men uten blant annet kompressor.

Data: Mercury/Mariner Verado 135 og 150

Sylindervolum:1,7 liter
Antall sylindre:4 i rekke
Maks turtall:6.400 o/min.
Ventilsystem:DOHC – 16 ventiler
Generator:70 A
Vekt:231 kg
Opplysninger:Marine Power, Høvik, tlf 815 22 814. www.marinepower.no

Ta styringen

Den italienske utstyrsprodusenten Victor kom i vår med to ny rattserier de har døpt Colombo og Seawind. Colombo-serien har i hovedsak rattkrans i mahogni og forkrommede ståleiker, og kommer i diametrer på 45 og 55 centimeter. Den andre serien har en diameter på 35,5 centimeter, der selve rattkransen er utført i et kunststoff som skal gi godt grep. Felles for begge seriene ar at noen av rammene eller eikene er laget i et nyutviklet og sterkt komposittmateriale, som er lettere enn aluminium. Selskapet leverer ellers materiell til blant andre Windy Boats, Nimbus og Skibsplast.
For mer informasjon: www.victor-equipment.it

Ingen Atlanterhavskryssing i år

Anders Lekven og Bjørn Johansen, som ville krysse Atlanteren i en spesiallaget Askeladden Commuter 805, må avlyse turen for i år.
For lite forberedelse, og dermed forsinkelse, gjør at de ikke rekker den nødvendige perioden med godvær for å nå over. Eventyrerne har derfor bestemt at reisen vi omtalte i vår maiutgave skal gå av stabelen neste år. Ytterligere informasjon finnes ellers på ekspedisjonenes egen hjemmeside: www.vikingexpedition2005.com.

Satser på spesialskrog

Et skrog bestående av både trimaran og v-bunn skal gi unike kjøreegenskaper og økonomisk forbruk.
Sydengelske The Landau Launch Company fikk denne modellen på vannet i fjor vår, men har siden gjort noen modifiseringer med denne båten som resultat. Produsenten hevder at folk som er lei av å seile, og som vil ha en motorbåt uten alt for stor overgang, kan finne noen her. Selve skroget er en blanding av skarp v-bunn og trimaran, noe som gjør at den i sjøen skal gi en umiddelbar følelse av trygge og gode sjøegenskaper - selv om båten kan virker noe smal med sine 2,9 meter i bredde. I de nederste delene av fartsregisteret drar båten minimalt med sjø etter seg, og dermed lager den lite bølger. Produsenten mener eller at denne egenskapen bidrar i førte rekke med at båten passer godt til kanalferder, og lignende farvann.
Når vi gir de 240 hestene fra Yanmar litt å spise viser halvplaneren at den også trives godt rundt 18-19 knop i litt røffere sjø ved kysten. Moderat vind med ditto bølger gjør vi unna med tørr gange etter litt trimming. Selv skarpe kursendringer gir lite krenging som følge av den spesielle konstruksjonen.
Den noe begrensede uteplassen akter er preget av gjennomtenkte løsninger, som for eksempel de to trinnene som leder frem til dollbordene på hver side og benkplasseringen i hekken. Litt kompromiss her, der størrelsen på kabinen nok stakk av med det lengste strået. Det er lett å ta seg frem til et kryssholdt forut, eller bak til badeplattformen fra uteplassen. Sklisikker dørk er på plass hvor det er natturlig å sette bena. I kabinen med ståhøyde for en voksen person finner vi pantryet plassert på babord, med sittegruppe tvers over. Føreposisjonen har plass til to. Her kan seteryggen eller vippes over for å frigjøre ytterligere plass i sittegruppen, men det blir da ikke mulig å bruke føreplassen. Fra skipperens posisjon er det ellers svært oversiktlig, med et skikkelig kartbord sentralt plassert i forhold til øvrig navigasjonsutstyr og instrumentering. Den dype v-bunnen tillater ellers køyeplass til to voksne forut etter litt ommøblering. Det er i tillegg laget plass til mindre stuverom. I salongen oppe kan bordet ellers felles ned og trylles om til ytterligere to køyer.

DATA: Landau 29 Continental

Lengde: 8,89 meter
Bredde: 2,9 meter
Vekt: 2540 kg
Antall personer: 4
Drivstoff: 350 liter
Motor: Yanmar 4JH3-DET, 125 hk/H240L, 240 hk
CE-kategori: B
Pris prøvd båt: Kr 1.308.000 (111.945 britiske pund, juni 2005, inkludert avgifter)
For mer informasjon: www.selectyacht.com

Kanalomlegging på VHF

Grunnet tilrettelegging for nye datatjenester over VHF-systemet vil det til høsten og våren bli endringer i en del arbeidskanaler på VHFen. Telenor Kystradio melder at ytterligere informasjon får du ved å henvende deg til nærmeste kystradiostasjon, enten via vanlige radiokanaler eller ved å ringe felles kortnummer for kystradioen som er 120.
Det finnes ellers oppdaterte kanalplaner på nettstedet www.maritimradio.no. Hvis du etter flere kall på arbeidskanalen ikke får kontakt med kystradiostasjonen, bruk da kanal 16 og du vil få tildelt kanalnummer alt etter hvor du befinner deg.

Nye kontrollorgan for importbåter

Tilsynskontrollen med dokumentasjonen til importerte fritidsbåter ble fra 1. juli overført til de uavhengige organene Det norske Veritas og IMCI (International Maritime Cerftification Institute) fra Nærings- og handelsdepartementet (NHD).

- Vi skal fortsatt ha overordnet ansvar for at alminnelige regler for offentlig forvaltning blir overholdt, melder Sjøfartsdirektoratet som er underlagt NHD.
Direktorartet minner om at det er importøren som er ansvarlig for at båten er korrekt CE-merket. Det innebærer at importøren skal lage en samsvarsklæring hvor det kommer klart frem og bevitnes at båten tilfredsstiller kravene i fritidsbåtforskriften, i tillegg til å etterse at båten er utstyrt med identifikasjonsnummer (CIN-kode). Det blir ellers understreket at brukerhåndboken skal være å finne på et skandinavisk språk, samt teknisk dokumentasjon som i detalj forklarer båten.
Myndighetene har i hovedsak ansvar for at dokumentasjonen er i orden. Sjøfartsdirektoratet opplyser videre at CE-merket er «… en garanti for at båten er konstruert og utstyrt etter normer utarbeidet på internasjonalt og nasjonalt plan. Fritidsbåter som importeres uten CE-merking, eller som ikke tilfredsstiller fritidsbåtforskriften på øvrige områder vil ikke bli klarert før CE-merket er på plass.».
Sjøfartsdirektorartet har som målsetting å oppnå høy sikkerhet for liv, helse, fartøy og miljø.

Trådløst vær

Amerikanske Davis Instruments tar steget fullt ut med trådløs teknologi og kommer med en frittstående værstasjon de har kalt Vantage Pro2.
Innretningen kommuniserer trådløst med giveren, og det er dermed slutt på lange kabler i masta. Solenergien forsyner giveren med strøm. Værstasjonen viser blant annet temperatur, trykk, luftfuktighet, nedbør, vindhastighet og vindretning. Den er ellers i stand til å lagre værdata for lengre perioder og kommunisere med PC. Pris: 7.995 kroner.
For mer informasjon: Skåne Marine AS. Telefon 33 04 15 91. www.skaane.no

Intelligent batteriskiller

En nyvinning fra Os-firmaet Telnor Vest skal gjøre det lettere å ha friske batterier til enhver tid. Ideen bak batteriskilleren går ut på å lade og tappe en batteripakke automatisk, alt styrt etter bestemte spenningsnivåer.
På den måten blir det for eksempel mulig å låne eller overføre toppkapasiteten til startbatteriet til forbruksstrøm, samtidig som skilleren kobler ut startbatteriet. Når maksimalt 30 prosent er overført til forbruk vil bryteren stenge av igjen. Ellers vil skilleren merke om du har glemt av for eksempel radio eller lys, og den vil da stenge av forbruket når spenningen faller til kritiske nivå. Målet er at det alltid skal være startstrøm om bord. Prisen er 1 290 kroner. Mer informasjon: Telnor Vest AS. Telefon 56 30 62 00.

Lås så det holder

Den tyske låsprodusenten Abus er ute med nye hengelåser tilpasset salte miljø. Den største låsen går under navnet Sea and Snow, en FG-godkjent lås, som sammen med tilsvarende herdet 2,5-meters kjetting i strømpe er en kraftig båtlås.
Nøkkelen til sylinderlåsen har eget serienummer på medfølgende kort, og er dermed håp om nøkkelen skulle forvinne. Selve låsen er ellers satt inn med fett for overskuelig fremtid. For andre formål om bord er Marine-serien et alternativ. Dette er rustfrie hengelåser i av mer tradisjonelt kaliber. Her kan både kode og nøkkel nyttes. For mer informasjon: KS Arnar Hansson. Telefon 38 00 30 70. www.hansson.no

Toner på sjøen

Sony kommer i disse dager med to spesiallagede stereoanlegg for båten. I modellene CDX-F50M og CDX-R30M loves det spesiallagede kretskort som skal tåle salte miljø og robust konstruksjon. Av øvrige spesifikasjoner kan vi nevne altspisende cd-spiller, radio, forsterker på fire ganger 52 watt og mulighet for å koble til eksternt utstyr. Fronten i grått eller hvitt er ellers avtakbar. Av tilpasset tilbehør finnes både rustbeskyttet trådtilkoblet fjernkontroll og høyttalere.
Prisene starter på rundt 1.900 kroner. www.sony-europe.com

Liten redningsRIB

Amerikanske AB Marine Group lanserte i vår en ny RIB med aluminiumsskrog i sin A-serie. Her er det i første rekke marine redningstjenester som produsenten har tenkt på med sin modell A11, men her kan også være noe å hente for de som vil ha en ekstra solid fritids-RIB.
Den dype v-bunnen i aluminium skal tåle røff behandling i fjæra, og selv om båten bare veier 59 kilo så loves det tunge egenskaper i sjøen. Anbefalt motor er 20 hk, men den kan takle 30 hk. RIBen er 3,5 meter lang og 1,7 meter bred, og kan ta med seg opptil 642 kilo.
www.abinflatables.com

Ny sjøsterk amazon

Finske Castello har kommet med en ny bowrider som skal by på både gode sjøegenskaper og nostalgisk design.

Da jeg skulle intervjue båtkonstruktøren bak finske Castello startet jeg med å spørre om han fortsatt bruker de samme tegningene som ble brukt i 1973, da verftet var nytt. Det var en ren forsnakkelse, og ikke en planlagt fornærmelse. Men han syntes dette var et morsomt spørsmål, og konstruktør og designer Tukka Hakanen kunne forsikre oss om at det var helt årsferske tegninger og løsninger som lå til grunn for Castello Amazon RR.
Bowrideren Castello Amazon med sine 5,33 meter tar sikte på å dekke båtbehovene for folk som vil ut på mindre dagsturer og barnefamilier, i tillegg til hobbyfiskeren. Innvendig finner vi benk akter, to bøttestoler bak hver sin vindskjerm, og med to-tre sitteplasser forut. Førerposisjonen i seg selv virker praktisk med god plass til bena og oversiktlig instrumentpanel med turteller, trimindikator og et ekkolodd. Konsollen lar seg vanskelig nå om du prøver å stå.
Der er ellers knepent med plass til å få ettermontert ytterligere utstyr, og grønnfarget glass er ikke særlig godt å se ut gjennom. En egen hendel finnes for å lukke eller stenge selvdreneringen. De fleste i denne klassen som har selvdrenering har pluggen i dørken. Rett over kjølen finner vi et avlangt drenert stuveom, med plass til fendere og tauverk eller en fisk eller to. Luken har gassdemper og holder seg oppe av seg selv. Akter i eget ventilert rom finner vi plass to bensintanker og batteri i egen kasse, i tillegg til hovedstrømsbryteren plassert på styrbord. Dørken i vannfaste kryssfinerplater. Når regnet melder sin ankomst, tar det 5-10 minutter å få opp kalesjen. Forut finner vi to mindre stuverom. Hemper og beslag i rustfritt stål gir ellers solid inntrykk. Tynn fenderlist går ellers rundt hele båten.
Vår testutgave hadde en 90-hesters Evinrude hengende bak, men en 40- eller 60-hester er nok et mer fornuftig valg her. Etter først å ha fått båten i plan og motoren tiltet rett kan vi notere oss en toppfart på rundt 34 knop. Skroget kan ellers by på myk og tørr gange i plan. Mindre bølger og litt vind utgjør ingen trussel mot ferden. Den er lett å styre, og den er i tillegg bra følsom for trim. En marsjfart på rundt 25 knop gir den mest behagelige opplevelsen.

Data: Castello Amazon RR

Lengde: 5,33 meter
Bredde: 2,0 meter
Vekt: 440 kg
Antall sitteplasser: 5
Drivstoff: 25 liter
Motor: 90 HK, Evinrude E-TEC, E90DPL
CE-kategori: C
Pris testet båt: Kr 150.100 (19.260 euro, juni 2005, inkludert avgifter)
For mer informasjon: San Marine AS. Telefon: 33 42 60 00. www.sanmarine.no

Høyt fribord

Finske Suvi har økt fribordet på sine nye toppmodeller og fått et brukbart skrog, men det ser ut il å ha gått litt for fort unna for resten av båten. Suvi 4900 SR Duo og Suvi 4900 SR er begge nye landstedsbåter som skal være beregnet for fiske og kortere turer. Med den nye skrogendringen blir det ytterligere mer plass om bord.
Duo-modellen som vi har prøvd har fått to styrekonsoller, med smal passasje frem til en liten ankerbrønn. Den andre modellen har en styrekonsoll. Begge har telflex-styring. Dørken er utført i samme materialet som overbygget ellers, og har sklisikring i form av ru overflate. Selvlensingen finner vi akter på styrbord i en liten brønn. Her tettes for øvrig bunnproppen til før kjøring. Enkel utrustning med styring og motorkontroller er plassert styrbord, i tillegg til vribare stoler i rotasjonsstøpt plast på hver sin side. Hemper og beslag på de fire stuverommet er utført i noe tynt stål. En hempe på båten vi prøvde var deformert, trolig etter at luken var blitt forkjært lukket. Rommet akter, hvor drivstoff og batteri holder hus, er ventilert med to ventiler. Ledningene her virker noe løst festet. En liten brønn helt akter på styrbord har plass til tauverk og lignende, og har lokket festet med en gummistropp. Kalesjen fungerer greitt oppslått, men ligger noe upraktisk til når den ikke er i bruk siden det mangler festeanordninger. En fenderlist i aluminium går rundt båten. Ellers finner vi fire kryssholt i rustfritt stål, i tillegg til en rekke forut på begge sider. Vi hadde en 40-hesters Mariner på akterspeilet. Den fungerer brukbart til alminnelig kjøring, men motorer ned til 20 hester skal også gå fint.

DATA: Suvi 4900 SR Duo

Lengde: 4,86 meter
Bredde: 1,96 meter
Vekt: 280 kg
Antall sitteplasser: 5
Drivstoff: 25 liter
Motor: 40 HK, Mariner
CE-kategori: C
Pris: 50.000 kroner (uten motor)
For mer informasjon: Blommenholm Båtservice. Telefon: 67 54 36 84.

Powered by Labrador CMS