utgave nr 10 2002

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Sammenleggbart ploganker

Mange foretrekker ploganker fremfor dregg, ikke bare fordi det i mange tilfeller gir bedre feste, men også fordi mange større båter med ankervinsj i baugen ikke er tilpasset dregger.
Fra Plastimo kommer et nytt anker ved navn Kobra. Med sin vasse og tunge spiss garanterer produsenten at ankeret lett biter seg fast, samtidig som den brede plogen sørger for at det blir sittende. Dersom du bruker kjetting, og ellers bruker ankeret rett, lover Plastimo at et 10 kilos anker skal greie å holde en båt på 35 fot. Ankeret leveres i størrelser fra to til 16 kilo.
Mer informasjon: https://www.plastimo.com

Saga 29 med storstue ute

Saga Boats på Selje har videreutviklet sin 29 foter med akterlugar. Resultatet – Saga 29 HT – er blitt en båt med innebygget uteplass av solide dimensjoner. Både akterlugarutgaven og den nye hardtopversjonen har dessuten vært gjennom modifiseringer på skroget som skal gi noe mer fart og redusert propellstøy.
Med kalesjen oppe får man aktenfor fører- og passasjersete en romslig bysse til styrbord og en TV-og skapseksjon til babord. Videre er det innbydende langsgående vinkelsofaer på begge sider og med et gedigent spisebord i mellom. I forskipet er det ikke merkbare endringer. Her finnes dobbeltlugar forut og stikklugar under førerplassen.
I ruskevær og med kalesjen oppe inviterer båten på et digert og sosialt oppholdsom og i finvær med kalesjen stuet vekk, har man fortsatt glede av den romslige uteplassen.
De tekniske spesifikasjoner er som for Saga 29 og introduksjonsprisen på messa var med en Volvo Penta TAMD41P kr 1 030 000 og med en Yanmar 4LH-STE kr. 1 058 000.

Sterk bryggefender

Bergensfirmaet Parma Plast lanserte sine nye bryggefendere under utstillingen Båter i sjøen i september. Fenderne var montert på en del av bryggebåsene samt vist i et av teltene på land. Fenderne som leveres metervis, er luftfylte og produsert i et slitesterkt og smidig materiale (TPU) som ikke kan sammenlignes med PVC. Det skal tåle temperaturer ned til minus 40 grader Celsius og tåle trøkk fra tunge fartøyer og skarpe gjenstander. Monteringen gjøres ved at man stripser dem langs utriggere av stål uten å måtte bore hull for feste. På trebrygger skrus de fast. Den sorte fargen skal ikke smitte av på hvite skrog.
Opplysninger: Parma Plast. Tlf.: 55 93 24 00. www.parmaplast.no

"R" for registrert design

Ocke Mannerfelt er blitt ny husdesigner hos Nimbus. Nova-serien har nå fått "R" bak modellbetegnelsen.
Fra å ha konvensjonelle v-bunns skrog er det nå blitt helt ny bunndesign med 24 graders V, steg og step. Resultatet er blitt hurtiggående og trygge skrog som er helt udramatiske å kjøre – selv i store hastigheter.
Et eksempel på dette er nye Nimbus 300 Nova R. En meget lettkjørt 30-fots walk-around med bra overnattingsplasser og stor uteplass. Selv i hastigheter opp mot 50 knop satt båten klistret både i motsjø, medsjø, sidesjø og i krappe svinger. Et stivt og velbalansert skrog hverken slamret eller ristet i sjøen. Kun enkelte innredningsdetaljer ga fra seg noe lyd i så store hastigheter.
For at ikke konkurrenter skal kunne kopiere konstruksjon og design forøvrig (hvilket Nimbus mener seg utsatt for for et par år siden), har Nimbus nå mønsterbeskyttet designet. Derfor "R" bak modellnavnet.

Data

Lengde:9,15 m.
Bredde:3,10 m.
Vekt:3.600 kg.
Drivstoff:280 lt. eller 500 lt.
Ferskvann:145 lt.
Batteri:300 Ah
Motorer:AQ KAD 300/DP (285 hk), 2 X KAD 32/DP (340 hk) eller 2 X 5,7 GXi/DP (640 hk)

NB 870 Touring som halvfabrikat

Askøy-bedriften NB Marine var på Kadettangen med sitt nye flaggskip i enda en versjon. 870 Touring lanseres nå i to ulike halvfabrikata pluss ferdigbygget fra fabrikken. Det rimeligste og mest arbeidskrevende representerer såkalt "tett båt" med monterte komponenter. Her er skrog med innerliner, overbygg med selvlensende dekk med drenering akter, hardtop og tak over utvendig styreposisjon, med innertak, sittegruppe, intergrert badeplattform, tørkeskap på akterdekket, dreggkasse i baugen, stuerom, dekksluker, motor-og tankfundament og innstøpte rør for baugpropeller. Mye er gjort både utvendig og inne, men det står igjen en del arbeid. Nødvendig materialer og utstyr følger med båten.
Alternativ to er kjøreklar båt med Yanmar 184 hk. Her står noe arbeid igjen, så som ferdigmontering av innvendig instrumentpanel. Ferdig fabrikkbygd båt har en svært omfattende standard utstyrsliste og motoralternativene er Yanmar 184 hk, 222 hk eller 240 hk.
Opplysninger: NB Marine A/S i Bergen. Tlf.: 56 12 27 70.

Data:


Lengde8,70 m
Bredde3,30 m
Dybde0,95 m
Motor143 – 290 hk
Vekt3500 kg
Drivstoff2 x 190 liter
Ferskvann190 liter

Topografiske kart for GPS

Garmin, Belanor as og Statens kartverk presenterer hele Norge med topografiske kart på vektorform for innlasting til Garmin GPS. Kartproduktene er basert på offisielle kartdata fra Statens kartverk og distribueres på CDROM. Kartinnholdet er et utdrag av innholdet i Statens kartverks kartserie Norge 1:50 000. Norge er delt inn i 20 CD’er som til sammen inneholder data for samtlige 727 kartblad i kartserien.
Følgende GPS-modeller kan bruke de nye kartene: 12map, III+, Legend, Vista, eMap, Map76, Map76S, StreetPilot, Map176, Map176C, GPS V, nye fastmonterte kartplottere og eventuelle nye bærbare modeller. CD'ene er i velkjent MapSource format med veipunkt-, rute- og sporbehandling. Disse funksjonene kan også benyttes sammen med f.eks gul etrex og GPS 12. Pris per CD er kr. 1364,- inkludert mva.
Den som ønsker mer detaljert informasjon og brukerveiledning for MapSource finner dette på www.garmin.no

For fiskefantaster

Arendalsbedriften Inter Trading AS lanserte nylig sin Inter 7700 Fisherman på Kadettangen, en åpen selvlensende båt med innenbordsmotor spesielt beregnet for proffe fiskere og amatører. Båten leveres i to versjoner, med og uten vindskjerm og innredning, som omfatter bysse og arbeidsbenk for sløying og stell av fangsten. Denne versjonen kalles Sunny. Styrekonsollen er akter, ingen motorkasse og med toalettmulighet i baugen. Med strak aksel, beskyttet propell gjør fiskebåten 23 - 24 knop med en 120 hk diesel og borti 30 knop med 220 hk dieselmotor.
Den rimeligste versjonen Fisherman har dreggkasse for og akter, solide rekker, badeleider- og plattform, 135 liter drivstofftank, styrekonsoll i teak/stål med hette og fire cockpitbenker. Sunny leveres med vindskjerm med luke forut, puter, teakstoler, bysse, mulighet for kjøleskap, kalesje i tre deler, 135 liters vanntank med el-pumpe og toalett. Begge versjonene leveres i hvitt med grå fenderlist.
Opplysninger: Inter Trading AS på His. Tlf.: 37 01 10 12.

Trendy minikjøleskap

Waeco lanserer nå et termoelektrisk minikjøleskap med et design som minner om de frittstående skapene vi husker fra mange år tilbake. De er rettet mot fritidsbåteiere og campingfolk eller kanskje noen vil ha det på kontoret. Waeco Fridgemaster finnes i to størrelser med 5 og 15 liter innvendig volum. Begge modellene leveres i tre forskjellige farger. Femliteren i hvitt, blått og rødt. 15 literen i hvit, isblå og gul. En innebygget termostat skal holde temperaturen på 5 grader C. Skapet kan også brukes som varmeskap med en konstant temperatur på 65 grader C.
Skapene er beregnet for drift fra 12 Volt batterispenning, men det har også en automatisk omformer for direkte drift av 230 Volt nettspenning. Femliteren koster kr. 1 175 og 15 literen kr. 1 425.
Opplysninger: Waeco i Sandefjord. Tlf.: 33 42 84 50 eller www.waeco.no

Flyttbar koker

Det kan i blant være praktisk med en flyttbar koker om bord. Skal du for eksempel koke en krabbefangst i en stor kjele, er det greit å flytte aktiviteten inn på brygga eller i fjæra. Man kan dessuten ta kokeren med seg på en strand eller fjelltopp i gangavstand fra båten. Denne 1500 modellen fra Origo tåler tøff behandling. Den kan snus opp eller ned uten drivstoffsøl. Tanken rommer 1,2 liter og da kan kokeren brenne i 4 - 5 timer. Målene er 236 mm bredde x 137 mm høyde x 262 mm dybde.
Norsk importør: Telmo Control i Oslo. Tlf.: 22 67 23 60.

Fin Fyr som ikke soter

Arcus Produkter lager ikke bare fluidum på papp og flasker til glede for folks ganer. Nå har de lansert en brennvæske som med det kreative navnet Fin Fyr er myntet på alle typer spritkjøkken, til å ha under fonduegryter og i røkovn for fisk. Tidligere har vi brukt rødsprit til disse formålene, men Fin Fyr har den egenskapen at det blir mindre sot. Produktet selges i literflasker på en rekke bensinstasjoner og hos Telmo Control A/S i Oslo. Pris per liter er kr. 49,-.
Det er fortsatt en del båteiere som satser på spritapparater, både hjemme og på kontinentet. I Sverige og en rekke andre land har man lenge hatt Origonol som inneholder 10 % methaol og 90 % ethanol som skal være miljøvennlig og gi lite sot. Dette produktet er ikke godkjent for bruk i Norge. Derfor Fin Fyr fra Arcus A/S.
Flere opplysninger: Telmo Control A/S Tlf.: 22 67 23 60 eller Arcus www.arcus-tms.no

Slutt på tre-fots syken?

Italienske Ferretti er på offensiven, noe de helt tydelig viser med sine nyheter 590, 730, 810 og 810 RPH. Noen små joller er det imidlertid ikke snakk om. Den minste av dem - Ferretti 590 - måler 59 fot, mens 810 RPH strekker seg 81 fot eller 24,8 meter.
Dermed skulle det være plass nok til alle, selv om de må på toalettet samtidig. Hver lugar - og det er fire på den minste - har sitt eget toalett, og på flybridgen har du foruten mulighet til å sitte og slappe av også solseng og grill. Og nevne opp alle båtenes fasiliteter vil fylle for mye, men en elektrisk heve- og senke funksjon på TVen med plasmaskjerm er vel uvanlig selv på båter av dette kaliber. Fordelen, i følge Ferretti, er at du kan gjemme TVen i møblementet med denne funksjonen.
Motormessig står det heller ikke ille til. Dobbeltinstallasjon er selvsagt, og ytelsen per motor går fra 800 til 2.000 hk avhengig av båtens størrelse. Det gir skipperen et fartspotensiale som strekker seg til om lag 30 knop.

Miniribb fra Italia

Arimar er storprodusent av gummibåter og redningsflåter i Italia og har en rekke ribber fra de minste og oppover. Her ser du den største av de minste, Arimar 360, en artig liten styrekonsollbåt med glassfiberskrog og pongtonger og en riktig drømmebåt for en 16 åring. Båtene er i tillegg til å være inmari snertne også svært praktiske med styrekonsoll, vanntett stuerom, håndrekker, pullere, slepekrok, selvdrenering og gripetau rundt hele båten.
360 modellen er CE-godkjent for inntil 25 hk og vil da i følge produsenten gjøre over 30 knop. Antall sitteplasser er fem og vekten er oppgitt til ca 95 kilo. Pongtongene er produsert i Trevira 1100 d-tex vevet PVC duk med sveisede skjøter og har 6 års garanti.
Opplysninger: Båtsmann Båt & Utstyr AS. Tlf.: 66 85 55 90. www.batsmann.no

Tre nye fra Uttern

A-51 heter svenske Utterns minste nyhet (5,10 meter) som ble premierevist på Kadettangen nylig. Produsenten kaller den en allbruksbåt som egner seg til fiske, transport, dykking og vannski. Med sidekonsoll til styrbord får man et stort åpent arbeidsdekk samtidig som man har sitteplass til fem personer. Akterut finnes drenert dreggboks og stuerom til for eksempel bærbare drivstoffkanner. Til tross for størrelsen skal båten være grei å ro fra toften forut.
Uttern C68 er en ny familiebåt med køyeplass for tre personer som avhengig av motorvalg utgjør en hyggelig 20 knops turbåt eller en noe hottere transportør som går opp mot 35 knop med en Mercruiser V6 bensinmotor på 220 hk. Lugaren rommer tre køyer, stueplass og bysse på styrbord side med kokeapparat, vask og skuffer. Til babord er det spiseplass for fire, en dinett som enkelt kan gjøres om til en bred køye. Akterdekket tilbyr stor uteplass med bord og sitteplass til fire. Badeplattformen har hånddusj for saltvann, ankerboks og badetrapp. Førerplassen skal være komfortabel. Servostyring og en nyutviklet fjernkontroll skal gjøre båten enkel å manøvrere i alle situasjoner.
C68 Exclusive leveres med marineblått skrog og en V6 bensinmotor på 220 hk. C68 dti er identisk hva utstyr gjelder, men den har hvitt skrog og en turbodiesel på 116 hk.
Uttern D68 som ble vist første gang i Norge, er en nyutviklet tøff daycruiser med en skrog som C68 med 17 graders bunn. Det store fordekket har en luke som fører deg ned i lugaren, Under fordekket finnes en dobbeltkøye og skapplass. Salongen rommer spiseplass og bysseseksjon. Akterpartiet har en stor integrert teakdekket badeplattform samt hånddusj og badeleider. Modellen finnes i to versjoner, en for diesel og en for bensin. Med dieselversjonen får du den nye turbodieslen på 116 hk med hvitt skrog. Velger du bensinversjonen, er en V6'er på 220 hk alternativet i det marineblå skroget.
Opplysninger: Marine Power i Oslo eller www.uttern.se