utgave nr 10 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

8 cl pr nautisk mil!

Hele 10 timer og 19 minutter brukte denne trimaranen for å forbruke en gallon bensin (4,456 liter). På denne tiden la båten bak seg en distanse på 58,45 nautiske mil. Dette betyr et forbruk på 0,8 desiliter pr. nautisk mil. Man håper å få rekorden inn i Guiness rekordbok og utfordrer andre motorprodusenter til å ta opp hansken.
Båten var spesialbygget til rekordforsøket av mannen som bygger America's Cup båtene, Derek Tremain. Den er bygget i karbon - laminat og veier 30 kg. Motoren, en Yamaha fire - hester, er montert rett aktenfor føreren.

Italienske joller

Italienerne er en betydelig produsent av oppblåsbare båter. Bedriften Båtsmann i Oslo har tatt inn Arimar - båter og satser spesielt på RIB's. Båtene virker prisgunstige, og 270 - modellen til høyre på bildet er skreddersydd for bruk i daviter med ferdige beslag og en vekt på 35 kg. Båten tåler åtte hesters motor og prisen er 12.500 kroner.
Opplysninger: Båtsmann båt og utstyr a.s., tlf.: 92 03 84 44.

Batteridrevet miniscooter

Norges første sammenleggbare elektriske scooter lanseres i disse dager. Charly, som er produsert i Tyskland, skal i følge importøren være velegnet både innen-og utendørs fordi den ikke har avgasser og er meget stillegående. Så innenfor store bedriftsbygg og på flyplasser og marinaer kan man altså skutre rundt i 20 km/t. Rekkevidden på fulladet batteri er 20 km og det tar fem timer å lade fra helt tomt batteri.
Om det kreves sertifikat eller en viss alder, vet vi ikke, men sikkert er det at man bør holde seg langt unna hovedveiene. For båtfolk kan scooteren være aktuell som erstatning for en sammenleggbar sykkel hvis man er dårlig til beins eller ikke gider å mosjonere. Scooteren veier 42 kg med batteriet og koster kr. 9 756 pluss moms.
Norsk importør: MotoMania A/S i Oslo. Tlf: 22 58 02 40. Fax: 22 58 02 41.

DracoPolar

Polar Plast A.S. jobber videre med å blåse liv i eldre modeller. Siste skudd på stammen er "gamle" hedreskronte Draco 2300 som skal komme i Polar - utgave. Er vi litt sære når vi synes dette begynner å bli litt vel "sidrumpa" i 1999?

På'n igjen for Ever!

Petar Andonov var mannen bak Løen og Unique - båtene. Lettdrevne halvplanerbåter tegner av Arne Fr. Haug og med meget forseggjort treinnredning. Etter en brann og en runde i utlandet samt kontraktsjobber blant annet med den nye cruiseren til Hansvik, er Andonov på banen med en ny planende båt på 33 fot, "Ever 33". Også denne gangen er det Arne Fr. Haug som har konstruert båten, mens Andonov selv har stått for design/utforming. Båten har ganske tradisjonell innredning i moderne utforming. Sovelugaren forut kan lukkes. I tillegg er det ytterligere en sovelugar med enten to enkle eller en dobbeltkøye. Nede er det en "TV - salong" mens byssa er oppe i uteplassen. Der er det også et dobbelt førersete og et enkelt passasjersete i fartsretningen. Toppfart er ca 30 knop med Volvo Penta KAD 44 på 243 hk.
Opplysninger: Unique Modellverksted a.s., tlf.: 69 13 123 69.

Sjekk forsikringen

Vi har skrevet det før, men gjør det igjen. Sørg for at forsikringssummen for båten din står i forhold til hva det vil koste å skaffe en ny båt. Her er en illustrerende historie hentet fra Agderposten om familien Dahl fra Arendal. De kjøpte en brukt Biam 800 snekke sommeren 1995 for 160.000 kroner. De regnet med at prisene da hadde nådd toppen og kom til å synke. Båten ble derfor forsikret for 150.000 kroner og siden har de beholdt den summen.
Overraskelsen ble derfor stor da båten brant i mai i år. Tilsvarende båt ville da koste 230.000 kroner, så brannen ble et tap for familien på 80.000 kroner. Forsikringsselskapene tar ikke ansvar for båtens forsikringssum fordi det ikke finnes noen fullverdiforsikring. Det skal understrekes at problemet kun oppstår når det er snakk om totalskade. Hadde båten til familien Dahl blitt reparert, ville familien Dahl ifølge Informasjonssjef Jack Frostad i familiens forsikringsselskap, ha fått full dekning.

Freebag

Freebag er et nytt produkt som tar mål av seg å øke seilernes utholdenhet under havseilas. Skuespiller og seiler Lars Sørbø har vært med på å utvikle denne sekken fylt med polystyrenkuler som kan gjøre ubehagelige underlag til et mykt leie. Anvendelig både til fjells og på sjøen. Du kan bære den med deg som en bag over skulderen, den kan brukes som veske, den flyter, du kan ligge eller sitte på den.
Opplysninger: Freebag, telefon 22 69 13 51.

Resirkulerbare båter

Verdens største båtprodusent, Genmar i USA har nylig kjøpt Logic Marine som konstruerer og bygger polyethylenebåter. Logic Marine har spesialisert seg på dette byggematerialet og har patenter på slik produksjon. De har allerede en serie småbåter, men nå satser Genmar internasjonalt på en ny 21 foter.
Polyethylene er et spennende materiale til båtproduksjon. Båtene er synkefrie, slagkaftige og lette i vekt. Og ikke minst er de resirkulerbare. Genmar ønsker dessuten masseproduksjn og lave priser.
Opplysninger: Genmars europakontor i Østerrike: Tlf.: 0043 2233 57889. Fax: 0043 2233 57891.

Gummikajakk

Å dra på en kajakk eller bære den over hodet gjennom skog og mark, kan være slitsomt og kronglete. Den amerikanske produsenten Stearns Outdoors har nylig lansert to oppblåsbare kajakker som pakket i en bærebag veier ca 12 – 13 kg. Den minste er for en person og måler 94 x 295 cm. Den største bærer to voksne og har målene 110 x 356 cm. Begge modellene har to luftkammer i skroget, et i bunnen og er forsterket for og akter. Kart og småsaker sikres i vanntette lommer. Kajakkene leveres med bærebag, en lett aluminiumsåre og fotpumpe.
Opplysninger: www.stearnsinc.com

Tradisjonelle linjer

Storbåtkunder ønsker i økende grad båter med tradisjonelt design. Mens "motebyggerne" nesten slavisk følger bildesign, som for tiden preges av runde linjer både her og der, er det noen som holder på de tradisjonelle løsningene og formene som gjennom alle år er utviklet, både med hensyn til sjøvennlighet og sjøverdighet.
Denne nye konstruksjonen fra USA har et såpass nordisk navn som Nordhavn Pilot Series 35 Cruiser og er beregnet på langtur. 35 foteren er en "miniyacht", som selv klaustrofobister burde kunne akseptere. Her er nok rom, godt med skap og kun en dobbeltkøye. Båten skal bygges i plast og sandwich. Med en 325 hk. Caterpillar er det beregnet en marsjfart på 12 - 13 knop. Med en fart på åtte til ti knop, bør hun ha en rekkevidde og tankkapasitet på rundt 1000 nautiske mil.
Opplysninger: Pasific Asian Enterprises, tlf.: USA 949 496-4848, faks 949 240-2398.

Smarte lensepumper

Rule har vært blant de ledende når det er gjort tester av lensepumper. Nå er det kommet tre nye modeller som ifølge en pressemelding fra Jabsco, som nå har kjøpt Rule – fabrikken, har mange fordeler. Det pekes på at de er små i forhold til effekten og at de har kvikksølvfri flottørvakt innebygget i det samme huset som pumpen. Helautomatisk med andre ord. Bare husk å montere slike pumper forbi den vanlige brytertavlen og direkte mot batteriet, slik at pumpen kan ta seg av en lekkasje selv om hovestrømbryteren er skrudd av.
Den kvikksølvfrie flottørvakten koples bare inn når vannet virkelig stiger, slik at den ikke skrur seg av og på i eningen og tapper batteriet unødvendig. Pumpen fortsetter dessuten å gå så lenge det er vanntrykk på pumpehjulet. Det betyr at alt vannet pumpes ut før pumpen slår seg av.
Utløpene er på 19 mm for modell 500 (2000 l.time) og 28 mm for modell 750 (3000 l.time), mens den største modellen, 750, har utløp på 28,5 mm ( 4000 l.time).
Opplysninger: Odne Flak A.S., tlf.: 38 04 45 10.

Nye ladere

Fra Sleipner

Norske kvalitetsladere holder godt mål og både Ladac og Sleipner (laderne produseres av Mascot) selger ladere på et høyt kvalitetsnivå, og det er viktig i båt. "Kjøkkenladere" kjøpt på bensinstasjoner har ikke noe i båt å gjøre.
Nå har Sleipner lansert en ny lader - både for 12 - og 24 volt. På 12 volt yter den 10 ampere og på 24 volt 5 ampere. Ifølge en pressemelding fra Sleipner har de nye laderne en innebygget tre - trinns ladekontroll som sørger for at batterier lades mer effektivt og mer skånsomt enn tradisjonelle ladere. Trinn en "sparker i gang" ladingen, trinn to "topper" batteriet i to timer og trinn tre vedlikeholdslader. Ifølge produsenten vil dette bety at batteriet vil lades raskt uten å koke og at laderen kan stå på kontinuerlig ved for eksempel vinteropplag. Lysdioder indikerer hvilke trinn laderen jobber på og begge laderne kan brukes som strømforsyning. De er uavhengige av spenningsvariasjoner på strømnettet og er sikret mot kortslutning og polvending. Laderne er CE - godkjent og har medisinsk godkjenning. Prisen er kr 2100,- for begge modellene.
Opplysninger: Sleipner Motor A.S., tlf.: 69300060. På Internett finner du Sleipner under Båt og Utstyr på Båtmagasinets oppslagsside: https://www.batmagasinet.com

Bok om Bjarne Aas

”Med sommeren som levebrød” har forfatteren Bjørn Arild Hansen Ersland kalt sin bok om båtkonstruktøren, seileren, estetikeren og båtbyggeren Bjarne Aas. Dette er ingen ren biografi, men en miljøskildring av båtbyggeriet Bjarne Aas drev fra 1916 til 1968, fra 1936 på Isegran i Fredrikstad. I glanstiden jobbet 60 mann ved båtbyggeriet som den gangen var det største i Skandinavia.
Bjarne Aas var først og fremst seiler og seilbåtkonstruktør. Han har skapt klassiske meterbåter og er kanskje aller mest kjent for sine vakre IODer. Motorbåtfolket kjenner ham likevel godt gjennom Aas-terna som han begynte å bygge på slutten av tredveårene da krigen vanskeliggjorde eksport av de berømte seilbåtene. Med Terna fikk båtbyggeriet et nytt ben å stå på. Lange og slanke plattgattere på ca 30 fot som var lettdrevne og sjøsterke. Bjarne Aas likte fart og tegnet og bygget motorbåter hele livet, selv om det var seilbåtene som ga ham ry internasjonalt.
Boken kom ut på Universitetsforlaget i sommer og inneholder mange viktige historiske bilder, som tidligere ikke har vært publisert. Pris kr. 250.

Bilvoks på trebåten

Dette rådet kom fra vår gode venn malermesteren, som har hatt trebåt i alle de år. Skal du bevare lakken og malingens finish gjennom sesongen, så voks båten med bilvoks. Vi fulgte rådet i to år på treverket ombord i Grand Banks'en vår, og finishen var lytefri da høsten kom. Bare husk å mattslipe og avfett skikkelig før nye lag skal legges på.