Nr 9. 2012

Test: Aquador 35 C med Volvo Penta D6-400 Perfekt pakke

Det nye flaggskipet til finske Aquador er skreddersydd for Volvo Pentas kraftplugg D6-400. Båten har høy bokomfort og gode sjøegenskaper – motoren byr på en kombinasjon av sportslighet og bra drivstofføkonomi.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det finske Bella-konsernet har etablert seg med sterke merkevarer som Bella, Flipper og Aquador i hele Norden. Aquador er premium-merket, og produsentens hittil største modell, Aquador 35 C ble nylig sjøsatt. Båten er nyutviklet og er som skreddersydd for Volvo Pentas nye D6-400 motor. Dermed får den også høyst tilforlatelig drivstofforbruk. Interiørlayouten byr på meget god bokomfort for en familie eller to par på langtur, med to doble og romslige lugarer, god utnyttelse av stuveplassen og separat toalettrom og dusjrom. I forhold til norske bakveggbåter har imidlertid Aquador 35 C et vesentlig mindre akterdekk, men til gjengjeld en stor skyvetakluke over salong og styrhus.

Sjøegenskaper

Båten har en viss planingsterskel, men den går lett opp i plan uten bruk av trimflaps og man har sikt over baugen gjennom hele fartsregisteret. Den har en tørr og myk gange, og det er lite slamring fra innredningen. Med en singel D6-400 logget vi en toppfart på drøye 34 knop og en behagelig marsjfart på snaut 30 knop. Den nedre planingsfarten ligger rundt 20 knop. Båten er sporty å kjøre, samtidig den er trygg og fullstendig forutsigbar.

Uteplassen

Brede sidedekk og gode bevegelsesmuligheter på dekk kjennetegner Aquador 35 C. Akterdekket er imidlertid vesentlig mindre enn det vi forventer å finne på norske bakveggbåter. Aquadoren har en L-sofa på babord side og en benk på styrbord side, men uten mulighet for flere til å sitte rundt et bord. Det er bra med stuveplass i benkene. Forlengelsen av hardtopen over dekket i kombinasjon med en kalesje gjør at man kan lukke akterdekket helt inne. Et høyt fribord og solide rekker på toppen gjør uteplassen trygg, og solide og velplasserte rekker på hardtop og kraftige siderekker sikrer ferdselen frem på dekk. I akterspeilet er det en port som leder ut på en stor badeplattform, med to romslige dreggkasser under et lokk og en uttrekkbar badestige på styrbord side. Den er enkel å få ut selv når man ligger i sjøen. I akterspeilet er det et stort og praktisk rom for fendere og tauverk. Båten er forsynt med seks kraftige kryssholt. Også i fordekket, i akterkant av baugnebbet, er det en dreggkasse og baugnebbet har en praktisk, uttrekkbar baugstige. Finishen på teakdekket holder høy kvalitet.

Salong

Interiørlayouten over dekk følger helt tradisjonelt mønster, med en U-sofa på babord side rundt et stort bord med barskap i bordsøylen. Over salongen er det en stor, elektrisk takluke som i noen grad oppveier for mangel på uteplass på akterdekket. Den tekniske kvaliteten og standarden på interiøret er meget bra og gir et eksklusivt inntrykk. All treinnredning er utført i blanklakkert kirsebærtre. Inngangen fra akterdekket er forholdsvis smal, særlig fra byssebenken og ned til dørken. Produsenten har foretatt en forsiktig modernisering av stilen, med en del matte ståldetaljer og nye lamper. Belysningen i salongen er bra, i form av en rekke downlights og en lampett på akterskottet. All belysning styres via sentralt plasserte brytere.

Førerposisjon

Utviklingen av førerposisjoner har skutt fart de siste ti årene, og testbåten har et meget komfortabelt og vel tilrettelagt førermiljø. Fremfor alt er førerstolen en fryd å sitte i. Stolen kan justeres i lengderetningen og rattet i høyden. En skyvedør i siden gir umiddelbar adkomst til sidedekket, og her er det også en åpning i rekka. Meget bra. Føreren har god sikt gjennom store vinduer som er forsynt med solide vindusviskere. Organiseringen av funksjonene er ergonomisk og logisk, med stor kartplotter i siktlinjen. Imidlertid er det for lite plass til småting og heller ikke noe 12 volt uttak med praktisk plassering. Mattlakkerte grå flater på konsollen og ved vinduene reduserer refleksene til et minimum. Passasjerstolen på babord side kan vendes slik at en passasjer har en komfortabel sitteplass i fartsretningen i tillegg til føreren.

Hovedlugar

Ståhøyden i båten er svært bra og den oppleves som svært romslig. Finishen er høy, både på trearbeider og polstringer, og dørkene under dekk er belagt med kantsydde tepper. Hovedlugaren forut har betydelig skapplass. Her er det to skap på sidene, pluss et lite sminkebord på babord side, ett hengeskap (med belysning), et kjemperom under køya som får man adkomst til ved å løfte den aktre delen av køyebunnen. Luka holdes oppe av kraftige gassløftere. Her er det dedikert plass til eksempelvis store bager. I tillegg er det også tre skap i forkant av køya mot forpiggen. Lugaren har to koøyer som kan åpnes, en stor dekksluke og meget god belysning i form av fire downlights og to leselamper. Det eneste vi savner her nede er fornuftig plasserte 12 volt og 220 volt uttak.

Stikklugar

Mellomgangen, der toalettrom, dusjrom, stikklugar og hovedlugar møtes, er meget romslig og har god ståhøyde. På babord side ligger det en separat gjestelugar som bør kunne bli barnas favorittlugar siden den gigantiske køya enkelt kan splittes til to store enkeltkøyer ved å fjerne en pute. Langs skrogsiden går det en lang sittebenk hvor man faktisk kan sitte ganske komfortabelt. Lengst akter i lugaren er det en ryggpute på skottet. Den kan fjernes og da får man utmerket adkomst til et servicevennlig teknisk rom hvor dieseltank, varmtvannsbereder osv er montert. Lugaren har to koøyer og god belysning: to downlights og to leselamper i hver køye. Dessuten har lugaren både 12 volt uttak og uttak for TV-antenne.

Byssa

Den lange og innholdsrike byssebenken aktenfor førerplassen byr på muligheter til mer enn å koke egg. Her er det bra avsettingsplass i tillegg til en vask med to kummer og et skikkelig armatur, to bluss koketopp og Safeflame stekeovn i benken. Her er det også tre dype skuffer, kildesortering for søppel, kjøleskap og en skufferekke både under førerstolen og inn under salongen. Med andre ord godt utnyttet og bra organisert. I byssa er det også 220 volt og 12 volt uttak, samt tilkobling for TV-antenne. Over byssebenken er det tre dype skap, to krydderhyller og en avtrekksvifte. I sitt segment hører byssa til de beste vi har sett. Alle strømbrytere (med dimmer) er montert lett tilgjengelig rett på innsiden av døra.

Toalettrom

Båten har en todelt toalettromsløsning med dusjmulighet i begge. På styrbord side er det et toalettrom med delvis helstøpt innredning og bra skapplass inn i benken og i to overskap over benken. Vasken er dyp og har et bra ettgrepsarmatur og hånddusj. Et velplassert speil fungerer fint i kombinasjon med et glassfelt i taket som slipper inn lys. I tillegg er her et koøye som kan åpnes. Alle nødvendig beslag, som dorullholder, håndkleholder, tannkrus m.v., samt 220 volt uttak, er på plass. Rommet er komplett utstyrt og romslig, inkludert når man tar plass på toalettsetet.

Rommet på babord side er et separat dusjrom hvor man kan stå og dusje. Også her er det servant og et skap med hylle i benken, samt en sittebenk med et oppbevaringsrom i. Knagger er montert.

Motorrom

To store motorromsluker i akterdekket åpner helt opp motorrommet. Lukene åpnes med elektriske løftesylindre. Adkomsten er god, med bra dørkareal rundt motoren. Den sitter imidlertid temmelig dypt montert, så servicevennligheten er ikke den beste. De daglige sjekkpunktene er imidlertid lett tilgjengelig, men vi ser for oss at både skifte av impeller og reimer krever sitt. De tekniske installasjonene er meget ryddig og profesjonelt utført. På babord side er det en elektrisk hovedtavle, lader, hovedstrømbrytere, osv. Batteriene er montert på samme side, men i kasser som er forseglet med skruer og dermed vanskelig tilgjengelig. Vi hadde foretrukket en løsning med enklere inspeksjonsmulighet. Styringsenheten til ankervinsjen samt kassa til ankertauet er lett å komme til. På styrbord side er det et stort og åpent rom med lett adkomst til gear-aktuator og forskriftsmessig, automatisk brannslukningsanlegg. Grovfilter montert på skottet i forkant av motoren og med tanke på all ledig plass i rommmet, kunne også dette vært plassert lettere tilgjengelig. Motorromsisoleringen er førsteklasses med et støynivå på toppfart på 79 dBA, hvilket er meget bra. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer.

TESTFAKTA  AQUADOR 35 C

KONKLUSJON:

Utover noen mindre tekniske detaljer, samt at akterdekket er relativt beskjedent, er Aquador 35 C en vel gjennomarbeidet langturbåt med god bokomfort for en familie. Skrog og motor harmonerer bra, og sjøegenskapene er fullt ut tilfredsstillende. En moderne båt i en forsiktig konservativ innpakning. Den beste Aquadoren vi har stiftet bekjentskap med så langt.

PLUSS

+ Romslig

+ God bokomfort

+ Bra finish

MINUS

  • Batteriplassering
  • Servicetilgjengelighet motor

SPESIFIKASJONER

MOTOR OG FREMDRIFT

Største lengde:

10,68 Meter

Skroglengde:

10,60 Meter

Største bredde:

3,45 Meter

Vekt tørr båt:

6.000 Kg

Vekt fullastet båt:

7.100 Kg

Største dyptgående fullastet:

1,20 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

211

  • Drivstoff:

750

  • Septik:

110

  • Varmtvann:

Kommer

ELEKTRISK ANLEGG

Motorfabrikat:

Volvo Penta

Modellbetegnelse:

D6-400

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

281

Ytelse kW:

382

Antall sylindere:

6

Max turtall ihht produsent:

3.500

Type fremdrift:

DPH-drev

Propeller:

?

- materiale:

Kommer

- stigning i tommer:

Kommer

- antall blad:

Kommer

 

Batteribank                  

 

- type og størrelse: Ah

Kommer

- antall standard:

?xforbruk, 1xstart

- antall testbåt:

?xforbruk, 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

Ukjent

Ladespenning start i volt¹): 

Ukjent

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

 

Dollbord, bredde:

30

Uteplass akter:

120x295

Badeplattform:

80x300

Arbeidshøyde byssebenk:

88

Ståhøyde

 

  • i salong:

195

  • i byssa:

195

  • ved førerplass:

163

  • hovedlugar:

187

  • akterlugar:

183

  • toalett:

178

  • dusjrom:

178

Køyemål

 

  • hovedlugar:

200x150

  • stikkøye:

205x185

CE-MERKING

 

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                B             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           10

Max antall pers. og last i kg: 1.200 kg

Max motorstyrke:               441 kW/600 Hk

TESTRESULTAT ³)

 

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

3.500

34,3

79

3.200

30,0

78

2.900

25,3

78

2.600

20,0

76

2.300

12,5

76

2.000

9,0

70

1.700

8,2

69

1.400

7,2

68

1.100

5,7

65

600

3,5

57

TESTBETINGELSER

UTSTYR

Temperatur

 

- Luft:

12˚C

- Sjø:

10˚C

Vindstyrke:

2 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

3/4 Liter

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

1

 

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

12’’ kartplotter

 

X

X

Batterilader med landstrøm

 

X

X

Trimflaps

X

 

X

Ankervinsj akter

 

X

X

Dieselvarmer

X

 

X

Defroster

X

 

X

Kokeapparat

X

 

X

Baugpropell

 

X

X

Takluke elektrisk

X

 

X

Stereoanlegg med radio

 

X

X

Teakdekk

 

X

X

Sjøvannsfilter

X

 

X

Farget skrog

 

X

X

Kjøleskap

X

 

X

PRIS OG OPPLYSNINGER

KONKURRENTENE

Pris fra (inkl. avg.)

Kommer Kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

Kommer Kroner

Konstruktør:

 

Produksjonsland:

Finland

Ytterligere opplysninger:

www.aquador.fi

Marex 350                      Testet i BM 16/2007

Nimbus 335 Coupé              

Testet i BM 3/2006

 

Powered by Labrador CMS