utgave nr 3 2011

70 hk på seks båter

Varierende skrogform, vekt og størrelse på en båt påvirker prestasjonene og drivstofforbruket til en 70-hesters påhengsmotor. Men hvor mye?

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Da Yamaha presenterte sin nye 70-hester, var den montert på seks forskjellige båter i størrelse fra 16 – 18 fot. Det var en perfekt testbenk for oss for å se hvordan forskjellige skrogformer, vekt og størrelse på båtene påvirket prestasjonene. Med en vekt på 120 kg er Yamahas 70-hester den letteste motoren i klassen, selv om vi sammenligner med totakterne. I snitt trekker motoren rundt halvliteren med bensin per nautisk mil i 25 knops fart på disse båtene.
De seks båtene vi testet motoren på varierer i vekt mellom 740 kg og 1010 kg. 70-hesteren passer perfekt på disse båtene som alle er mellom 5 og 5,5 meter lange (16 – 18 fot). På markedet for øvrig er det Tohatsu og Suzuki som har 70-hestere, hvorav Tohatsuen er en totakter. Yamahas nye 70-hester er en firetakter, og grunnkonstruksjonen kommer fra 60-hesteren. Forskjellen ligger hovedsakelig i at 70-hesteren har et noe høyere turtallsområde og et annet girhus med en utveksling som tåler større propeller. Med en vekt på ca. 120 kg med lang stamme er denne motoren den letteste i klassen. Lav vekt og stor propell er en bra kombinasjon som passer utmerket til styrekonsollbåtene som har den største vekten akterut der både fører og passasjer må sitte på aktertoften.
Den nye Yamaha F70 er en firesylindret rekkemotor med elektronisk innsprøyting (Multi Point). Hver sylinder har fire ventiler som styres av en enkel kamaksel. Det er en litt uvanlig kombinasjon som blant annet gir en større overflate på innsugings- og eksosventilene som igjen gir en noe høyere virkningsgrad. Andre finesser er justeringsmulighet for tomgangsturtallet, noe som passer for de sportsfiskere som skal dorge, samt en elektronisk startsperre. Når denne aktiveres første gang, låses den og kan ikke fjernes igjen.


Seks båter

Den største hastigheten med 70-hesteren på våre testbåter målte vi til 32,5 knop med to personer om bord. De raskeste båtene var den nye Buster X og den betydelig eldre Crescent Stingray som har et skrog som Pelle Petterson tegnet allerede på 1970-tallet. Det skiller fem knop både i toppfart og ved lavere hastigheter mellom den tunge aluminiumsbåten Anytech 530 SPD og den betydelig lettere Buster X. Den største båten var Yamarin 56 CC med en lengde på 5,53 meter og en bredde på 2,24 meter. Den målte vi til en toppfart på 30,3 knop.
Til samtlige båter valgte vi en motorhøyde på akterspeilet og en propell som ga så høyt turtall som mulig - det vil si mellom 6.100 og 6.300 omdreininger på full fart. Da får man en kombinasjon som også tåler å bli lastet ned noe. Ulempen er at man ved så høye turtall også får et høyt drivstofforbruk. I vår test lå det på opp mot 24 liter per time. Trekker man derimot av bare et par hundre omdreininger, synker forbruket merkbart og ved 1.000 omdreininger under toppturtallet, er forbruket redusert med 10 liter per time. Da er farten rundt 25 knop på de raskeste båtene i testen. Det er i denne hastigheten vi mener det er mest riktig å måle forskjellene i forbruk. De færreste kjører på full fart over lengre tidsrom.
Forbruket er lavest på Crescent Stingray og Finnmaster 52 CC, tett fulgt av Buster X. Her ligger forbruket på ca 0,55 liter per nautisk mil med to personer i båten.


Pioner Multi

er den korteste og letteste båten i testen. Den veier 740 kg. Den norske storselgeren er laget i polyetylenplast og ”bakes” i store ovner. Multi er Pioners arbeidsbåt som i baugen har en nedsenkbar lem som også egner seg for rullestolbrukere. Båten har trimaranskrog akter og katamaranskrog forut. Den er uhyre stabil og tåler mye last, men skrogformen påvirker topphastigheten som vi målte til 29.5 knop og et forbruk på 0,69 liter per nautisk mil.

Buster X

er en av de nyeste konstruksjonene fra produsenten Fiskars, og som alle andre Busterbåter er den laget i aluminium. En veldig interessant båt som kan leveres med flere innredningsløsninger. Buster X var den raskeste båten i testen med topphastighet på 32,5 knop med et turtall på 6.300 omdreininger. Farten på denne båten er gjennomgående høy i hele turtallsområdet og i 25 knops fart er forbruket på lave 0,56 liter per nautisk mil.

Finnmaster 52 SC
er en helt ny styrekonsollbåt fra Finn-Marin i Kokkola i Finland. Den er i samme serie som 55 SC og 59 SC med blant annet veldig smarte gangpassasjer gjennom hele båten fra for- til akter. Både fører og passasjer sitter på aktertoften, og da kreves det litt mer ”power” når man skal opp i plan, men 70-hesteren klarer dette helt utmerket og toppfarten lander på nesten 32 knop. Ved 25 knops fart målte vi det laveste forbruket av alle på 0,54 liter per nautisk mil. Det er det samme som Crescent Stingray.

Anytec 530 SPD

er også en helt ny båt som erstatter den tidligere Anytech 522. Båten, som er både velbygget og robust, er den tyngste av båtene med en vekt på 700 kg uten motor og over 1.000 kg med motor og belastning. Samtidig har den store vindusseksjoner som beskytter bra, men som også påvirker farten. Toppfarten målte vi til 27,2 knop, og 70-hesteren til Yamaha er nok den nedre grense for motorstørrelse på denne båten. Skal man laste ned båten med mer enn to personer, bør man nok vurdere en større motor. Forbruket i 25 knop havner på 0,77 liter per nautisk mil.

Crescent Stingray

er den eldste konstruksjonen blant testbåtene, i hvert fall hva skrogkonstruksjonen gjelder. Pelle Petterson tegnet skroget allerede på 1970-tallet og konstruksjonen er brukt på flere andre båter opp gjennom årene. Kanskje ikke uten grunn, for dette er et meget godt og effektivt skrog der vi målte toppfarten til 32,2 knop. Også i de lavere turtall ligger båten i tetsjiktet hva hastighet angår. Vå måtte trekke av 1.200 omdreininger for å komme ned i 25 knop og målte her et forbruk på bare 0,54 liter per nautisk mil. Altså lavest av alle sammen med Finnmaster 52 SC.

Yamarin 56 CC

er den største båten i testen med en lengde på 5,53 meter og en bredde på 2,24 meter og testvekten havner på nesten 1.000 kg. Men Yamarinbåtene har veldig bra V-bunnskrog, og til tross for høy vekt og langt skrog, målte vi 30,3 knop på topp ved 6.100 omdreininger. Ved 25 knops fart er forbruket 0,61 liter per nautisk mil med to personer ombord.

Fakta Yamaha F70

Motortype Firetakts rekkemotor
Antall sylindre 4 i rekke
Sylindervolum 996 cc
Ventilsystem 16 ventiler SOHC
Anbef. turtallsområde 5300 – 6300 rpm
Utveksling 28:12
Generator 12 volt -17 ampere
Vekt m/lang stamme 120 kg
Veil. utsalgspris Kr. 102.795.-

Testresultat med Yamaha F70

Testbåt Pioner Multi Buster X Finnmaster 52 SC Anytec 530 SPD Crescent Stingray Yamarin 56 CC
Mål i cm 505 x 203 515 x 206 520 x 200 527 x 210 528 x 196 553 x 224
Testvekt i kg 740 800 900 1010 870 940
Propell i tommer 14 15 15 14 15 15
Toppturtall i rpm 6300 6300 6200 6200 6200 6100
Toppfart i knop:
- toppturtall 29,5 32,5 31,8 27,2 32,2 30,3
- 500 omdr/min 26,8 28,8 29,5 24,6 29,0 27,5
- 1000 omdr/min 23,7 25,8 26,0 22,0 26,0 24,7
- 1500 omdr/min 20,5 23,7 22,5 19,2 23,3 21,0

Forbruk i liter/nautisk mil:

- toppturtall 0,81 0,70 0,70 0,83 0,70 0,73
- 500 omdr/min 0,73 0,65 0,66 0,75 0,66 0,69
- 1000 omdr/min 0,63 0,57 0,56 0,63 0,57 0,59
- 1500 omdr/min 0,58 0,48 0,52 0,57 0,49 0,51

Forbruk liter/ nautisk mil ved 25 knops fart 0,69 0,56 0,54 0,77 0,54 0,61

Anmerkninger: Samtlige båter er testet med to personer i båten. Målinger er foretatt først på toppturtall, deretter har vi trukket av 500, 1000 og 1500 omdreininger