utgave nr 11 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Akseltetning for raske båter

Engelske Halyard Marine & Industrial lanserte nylig en forbedret utgave av sin akseltetning fra 1996, skriver den norske importøren Progress i en pressemelding. Tetningen tåler nå propellakselturtall opp til 2000 o/min. mot tidligere 1400 o/min. og er dermed beregnet for større og raskere båter.
Akseltetningen er bygget opp av simmerringer, skal være så å si vedlikeholdsfri, tåler muddervann og er enkel å ettermontere for båteieren. Det rutinemessige vedlikeholdet er at man sjekker nivået i oljebeholderen. Tetningene leveres i dimensjoner fra 25 mm aksel til 65 mm.
Importør: Progress i Oslo. Tlf.: 22 02 79 00. Fax: 22 02 79 01.

Protester mot

båtregistret

på Internett

På Båtmagasinets Internettsider https://www.batmagasinet.no , kan du nå gi tilkjenne din protest mot det sentrale båtregistret. Et register som er blitt trumfet igjennom av politikerne og som antakelig kommer til å koste det mangedoble av hva man har beregnet. Bare til nå regner man med at moroa kan ha kostet nær 60 millioner kroner. Registret skal være selvfinansierende - gjett hvem som kan bli nødt til å betale regningen!
Det er fortsatt mulig å stoppe mens leken er god, flytte basisopplysningene tilbake til politiet, så får Toll - og Avgiftsdirektoratet stelle med andre ting før regningen blir alt for høy.

Cabin Lock:


Udirkbar dørlås


Det er forholdsvis enkelt å bryte seg inn i båter for tyver som er på jakt etter elektronikk og andre verdisaker om bord. Cabin Lock er et nytt og forholdsvis enkelt system for å unngå dette, og det er lett å montere.
Systemet består av et aluminiumsrør som festes på innsiden av døren med gjennomgående bolter som ikke kan nåes fra utsiden av døren, et lite hull i luka over døra og en låsekopp med gjenget stang som skrus ned i røret som er festet på innsiden av døren. Når man har skrudd sammen rør og stang, låses koppen på utsiden av luka med en spesialnøkkel, og den er umulig å skru ut igjen før den låses opp.
Ytterligere opplysninger: STAZo Marine Equipment b.v., Nederland. Tlf: 0031 78 68 16 611. eller på Internett: www.moody.co.uk

Tysk trebåtolje

Trebåtolje Classic er en tyskprodusert olje for innvendig og utvendig bruk som nylig ble lansert på det norske marked. Oljen skal være slitesterk og sjøvannsbestandig, ha god inntrengningsevne og elastisitet, i følge importøren Svein Børufsen i Mandal. Kinesisk treolje, Rizinungsolje, sitrusterpentin og kvae er noen av ingrediensene. Oljen er et tysk Bio Pinn produkt og det følger med en grei bruksanvisning på norsk. Finnes i en rekke boksstørrelser fra 1/3 liter og oppover. Forbruket ligger på 80-90 ml/m².
Norsk importør: Svein Børufsen Båtbyggeri i Mandal. Tlf.: 38 26 44 12.

Engelsk halvfabrikat i Norge

Den første halvfabrikatbåten fra engelske Colvic som ble ferdigbygd i Norge, omtalte Båtmagasinet i juni i år. Historien om drammenseren Atle Paulsen som dro til England for å kjøpe et 40 fots skrog han kunne innrede i løpet av vinteren. Unge Paulsen var meget fornøyd med egen innsats, pakken han fikk fra verftet og produsenten syntes han hadde gjort en flott jobb. Dette har ført til at amatørbyggeren fra Drammen er blitt norsk representant for fabrikken i England i tillegg til å drive frisørsalong.
SunQuest eller Colvic-båtene er flybridgebåter med doble motorer som kan kjøpes i ulike stadier av halvfabrikata fra 38 til 62 fot.
Opplysninger: Atle Paulsen. Tlf.: 32 88 46 72. Mobil: 92 21 21 19.

Sporty storesøster

Draco Oceancraft 845, den hittil største i sportsbåtserien, blir lansert under vårens båtutstillinger, først i Stockholm og litt senere på Sjølyst. Det er konstruktørene Hans Jørgen Johnsen og Geir Arnestad som sammen har skapt en kompromissløs og linjeren sportscruiser med bomuligheter for to personer. Bruk av høyteknologiske skroglaminater skal gi et sterkt og stivt skrog med minimalt støynivå.
Motoralternativene omfatter både diesel og bensinmotorer fra 216 til 310 hk. Prisen blir liggende på ca kr. 900 000.

DATA:


Lengde8,45 m
Bredde2,70 m
Vekt2 260 kg
Drivstoff370 liter
Ferskvann90 liter
Opplysninger:Draco Boats International A/S. Tlf.: 37 05 85 55. Fax: 37 05 85 75. Internet: www.draco.no

Eksosgjennomføringer

Engelske Halyard har utvidet sin serie av skroggjennomføringer for eksos med to størrelser. En på 45 mm og en på 60 mm eksosslange. Produktene er i rustfritt stål med en innebygget eksosklaff i neoprengummi som skal minimalisere vanninntrengning i eksosrøret ved bakking. For å beskytte klaffen, er det laget en krave på utsiden som skal ta av for støt og slag.
Norsk importør: Progress Ingeniørfirma i Oslo. Tlf.: 22 02 79 00. Fax: 22 02 79 01.

Flytende terrassekos

Godfrey Marine i USA har i mer enn 40 år spesialisert seg på pongtongbåter i aluminium. De tre aktuelle seriene Sanpan, AquaPatio og Sweetwater omfatter en rekke modeller fra 18 til 27 fot. For oss nordmenn ser farkostene ut som flytende verandaer eller motoriserte flåter, noe som ikke stemmer så dårlig. Men ser man på konstruksjon, detaljer og muligheter til møblering og innredning, skjønner man bedre hvorfor dette faktisk er en ganske populær form for båtliv på USA’s innsjøer og kanaler.
Pongtongbåtene leveres med opp til heldekkende kalesjer, soltak og noen versjoner også i to etasjer. Båtene kan trailes og leveres med en rekke motoralternativer, både innenbords og utenbords opp til 210 hk. Fasilitetene ombord er helt på linje med vanlige båter. Ønsker man seg et liv på vannet og glemmer tradisjonelle skrogformer og maritime linjer, er dette et sosialt og koselig alternativ. Dog ikke utenfor Færder eller over Rakkebåene!
Opplysninger: Godfrey Marine tlf.: 001 219 522 8381. Fax: 001 219 522 5120. https://www.godfreymarine.com

"Flat" musikk

Denne innbygningshøyttaleren fra amerikanske Poly - Planar har ekstra flat profil slik at du ikke risikerer at ting henger seg opp i dem. To - veis høyttaleren tåler 140 watt spisseffekt og er utstyrt med et 152 mm bass/mellomtone element og en 25 mm diskant - tweeter. Høyttalerne er enkle å montere. Det er bare å skjære hullet, sette elementene på plass og vri monteringsskruene i hjørnene 90 grader. Høyttalerne er laget i korrosjonsfrie materialer: Mylar tweetere, rustfrie griller og polypropylene membraner i mellomtone/bass.
Opplysninger: Ilerød, tlf.: 22 64 80 40.

”Fransk” polyetylen


Lenge var Pioner dominerende på det norske markedet med sine polyetylen-joller, eller ”bøtteplast” som det noe odiøst ble kalt. Senere er flere kommet til, Steady, River og Arne Hasle. men også utlendingene har funnet ut at dette r et hendig materiale å lage båter i. Også den franske storbåtprodusenten Jeanneau som introduserer en serie som heter Rigiflex. med modellene CAP 360, 380 og 400. Og Jeanneau har virkleig lagt bredsiden til. Båtene har ypperlig finish, moderne design og gode sjøegenskaper.
Alle tre modellene leveres som vanlig rorkultjoller, mens den største modellen, CAP 400 også leveres med styrekonsoll. De to minste modellene leveres med åregafler, mens den største kun er beregnet for motor. Maks motorstørrelse er oppgitt til 30 hk. for den minste, og 40 hk. for de øvrige.

Kan alt


Mastervolt har laget en boks som kan gjøre nær sagt alt hva elektrisk angår. Det er en batterilader, en converter, en inverter og power-stasjon.
Den store boksen kan altså lade batterier, avhengig av modell, fra 35 ampere og opp til 100 ampere. Den kan gi 230 volt vekselstrøm 50 Hz fra 1200 VA og opp til 6.000 VA, og man kan hente ut fra 16A til 25A 12 volt eller 24 volt forbruksstrøm. Kobles landstrøm fra, vil boksen automatisk slå over fra å være et power/batterilader/converter til en inverter som gir 230 volt vekselstrøm fra 12 eller 24 volts batterier. Apparatet er laget spesielt med tanke på marint miljø, og kan også brukes i forbindelse med solcellepaneler. Den har sparefunksjon og er ekstra støysvak og fra desember i år vil den også kunne leveres som 117 Volt/60 HZ-versjon. Som ekstrautstyr kan man få et digitalt instrument som viser alle verdier som boksen kan levere. Ytterligere opplysninger: www.mastervolt.com

Kanadisk kanorobåt


Det USA/Canada-baserte selskapet Pelican International har laget småbåter i polyetylen i over 25 år, og båtene er utviklet i nært samarbeide med friluftsfolk. Firmaet har et stort utvalg av tradisjonelle joller, sykkelbåter og kanoer, blant annet modellen Gamefish som er godkjent for tre personer, og som kan både padles som en kano og påmonteres inntil 5 hk. påhengsmotor. Båten egner seg godt for innsjøer og elver. Den er støpt med dobbeltskrog og skummet mellom skrogene for større stivhet og styrke.
Toftene er støpt med seteform, og det er også innstøpt kneskåler i dørken for bedre komfort ved padling. Akterspeilet er forsterket med aluminium, og dersom man skulle ønske å bruke elektrisk påhenger, er det laget egne festestropper for batteriet. Likeledes er det egen holder for slukboks i dørken og brett for sluker på ripa. Brettet har også glassholdere.
Ytterligere opplysninger: Pelican International Inc, Canada. Tlf: 001 450 669 6960. E-post: [email protected]

Lurt lim

En flenge i en kalesje, en løs såle eller et hull i skoen/støvelen, er irriterende. Cascos "lure lim", Liquisole, limer, tetter og impregnerer de aller fleste materialer. Det er like anvendelig enten man skal reparere flenger og hull, feste skosåler, tette sømmer i klær, eller gjenoppbygge slitte flater. Ikke så rart at dette limer har fått navnet "lapp på tube" heter det i en pressemelding fra produsenten. Casco Liquisole får du kjøpt over hele landet for 60 kroner.

Norsksvenskengelsk?


Dette var forvirrende. På båtmessen i Southampton i september fant vi denne standen til norske Sleipner fra Fredrikstad. Men her het det Sleipner AB, og AB er vel svensk for AktieBolag. I parantes hadde man altså føyd på (UK), som står for United Kingdom. La oss få en oppklaring. Hvilket land kommer egentlig Sleipner fra??

Perkins Sabre bytter ut M90-en


En gammel, hederskronet Perkins Saber-motor, M90/4.236 er pensjonert, og en ny M92 og M115T har tatt over. M92 er en konvensjonell firesylindret dieselkmotor på 4,2 liter sylindervolum, og på modellen M115T, som faktisk har mindre verdier på de tekniske målene, men motoren har en turbolader som er hovedårsaken til den økte effekten..
For de som allerede har en utslitt M90 og ønsker seg en ny motor fra samme fabrikant, er det gladmelding å få. Den nye M92-motoren passer nøyaktig på de gamle motorfundamentene. Målinger gjort av Perkins-Sabre viser at den nye motoren yter 9 prosent mer enn den gamle motoren, og forbruket av diesel er redusert med 6,8 prosent. For øvrig er det en ny kjølevannspumpe og forbedret kjøling av motoren totalt sett.
Boring og slaglengde er oppgitt til 103 x 127 mm., kompresjonen 18,5 : 1 og vekten for bare maskinen er 418 kg. Med Hurth-gir er den 455 og med PRM 499 kg.
M115T har boring og slaglengde på 100 x 127 mm og et sylindervolum på 3,99 liter. Kompresjonsforholdet er 17,25 : 1 og vekten er 423 kg. for motor uten gir.

Targa 31

Populær hos politiet

Finske Targa leverer båter som er praktiske, raske og solide. Egenskaper som tiltaler sjøpolitiet. Idet vi hører at Politiets Materielltjeneste har satset på en Targa 31 til Fredrikstad, leser vi at Londons elvepatruljer har fått sin Targa 31 nr. to. Den første ble anskaffet for bare ett år siden.
Den nyeste båten på Thamsen er oppkalt etter Gabriel Franks, den første elvepolitioffiser som mistet livet i tjenesten. Det var under opptøyer i 1798, noen få måneder etter at den avdelingen av London-politiet var blitt etablert. Ære være engelske maritime tradisjoner!

Mye mer enn radar

Den nye 10" Pathfinder CRT dagslysradaren fra Raytheon er et helt navigasjonssentrum beregnet for litt større båter. I en pressemelding fra importøren hevdes det at man med hjelp av datakraft og en stor 10" VGA - skjerm setter en ny standard.
For deg med litt "radarskrekk", kan det nevnes at noen av de mest kompliserte innstillingene som gain, tuning og sjøekko gjøres automatisk. Det du i praksis må gjøre når du starter radaren, er å velge nivå på rekkevidden, så gjør radaren resten. Den har også en såkalt HSB - funksjon. Det betyr at du kan ha hovedstasjonen "under tak", mens "slavestasjonen" på en utvendig styreposisjon for eksempel kan være en kartplotter. HSB funksjonen gjør at de to apparatene kan utveksle bilder. Radarbildet kan vises på kartplotteren og omvendt og begge bildene kan vises samtidig på den samme skjermen.
ARPA gir også en funksjon som fascinerer mange, nemlig en automatisk kollisjonsvarsling som viser kurs, hastighet og eventuell kollisjonsfare i forhold til andre "objekter" som ligger forut. Det er også lagt inn port for kartkassetter, slik at du har både kartplotter og radar i den samme "boksen". "Sea talk" systemet gjør at du også kan kommunisere med eksterne instrumenter som GPS, kompass o.s.v. Når det gjelder antenner, kan du velge mellom antenner fra en kompakt innelukket 2 kw antenne med 45 cm diameter til en kraftig 4kw åpen antenne med en diameter på 130 cm. Prisen starter på rundt kr. 40.000,-.
Opplysninger: Belamarin A.S., tlf.: 69 26 90 44.

Rekordene faller

Rekorder er blitt en farse i båtsporten. Det settes etterhvert rekord på alle mulige og umulige distanser: Over Atlanteren, jorden rundt, mellom forskjellige amerikanske byer, o.s.v., o.s.v. En av de mer oppkonstruerte er distansen mellom Seattle og Alaska. Som et PR - jippo kjørte sønnen til Ronald Reagan, Michael Reagan denne distansen og satte "rekord" for 15 år siden. Nå er den slått med to timer og 12 minutter. Som du skjønner har det ikke vært kø for å kjøre rekordstrekningen. Den nåværende rekorden ble satt med en katamaran med to Mercury Pro Max påhengere på 300 hestekrefter hver. 700 miles ble tilbakelagt på 11 timer, 42 minutter og 11 sekunder.
Em litt mer troverdig rekord er satt på den klassiske offshore - strekningen Miami - Nassau. På denne distansen ble den første rekorden satt i 1956 med den svimlende hastigheten 19.6 miles i timen. På turen fra Miami til Nassau holdt den Fabio Buzzi bygde 50 - foteren nylig over 100 miles i snitt på den 359 miles lange strekningen. Buzzi tok også tur - retur rekorden, men under starten på tilbaketuren røk en turbo på en av de fire(!) 1100 hk. biturbo - dieslene så man måtte "snile" seg hjem med et snitt på 97 miles i timen.
"Il proffessore" Fabio Buzzi har tenkt å angripe flere av rekordstrekningene i tiden som kommer.

Utendørs ekkolodd


Simrad har et helt nytt ekolodd som heter EQ30 Fish Finder, og som er spesielt beregnet på mindre hobbyfiskebåter. Loddet er 100 prosent vanntett, og egner seg således godt for åpne båter.
Instrumentet har en kraftig 500 watts sender med en 200 kHz svinger. Fiskeansamlinger kan sees helt ned til 350 m. meter, og enkeltfisk kan sees helt ned 160 meter. Instrumentet kan enten monteres inegrert i dashbordet eller på brakett.
Skjermen er en 6 tommers monocrome skjerm. Det er zoom-funksjoner, og man kan låse skjermen til å monitorere et visst antall meter over havbunnen, uavhengig av om terrenget der nede forandrer seg.
Menysystemet er lettfattelig og logisk bygget opp som et slags Windows-system. Det er NMEA-innganger for GPS eller Loran-navigatorer, og GPS og ekkoloddinformasjonene kan vises samtidig på skjermen.

Simrad-VHF


Simrad har også utviklet en ny VHF som har fått navnet RT1400. Apparatet er i utgangspunktet en konevnsjonell VHF-basestasjon, men kan også kobles til en DSC1400 kontrollstasjon som gir apparatet digital selcall og automatisk GMDSS (Golbal Maritime Distress and Safety System) som er en automatisk nødoppkalling som ved trykk på SOS-knappn forteller om din posisjon (forutsetter tilkobling til GPS), alle fartøyets data og hvor mange mennesker som befinner seg om bord.
Apparatet er vanntett og kan installeres utendørs, enten på flybridge eller som alenestasjon i en åpen båt.

Ullflece fra

"Ulvang"

I marsutgaven skrev vi om den første fleecegenseren i ren ull fra skotske Simpson - Lawrence Ltd. Nå har Ulvang lansert en norsk versjon. Fordi ull ikke er spesielt slitesterkt, er disse plaggene forsterket med nylon og polyester, noe som øker styrken samtidig som plaggene kryper minimalt i vask.
Ullfleece er som navnet tilsier en blanding av ull og fleece. Egenskaper fra naturlig ull og syntetisk fleece skal skape et best mulig produkt med tanke på varme, vekt og slitestyrke, heter det i en pressemelding fra produsenten. Valget av ull sammen med strikketeknikken som benyttes til fleece, gir et lett og volumfylt materiale hvor ullens spesielle isolerende egenskaper er beholdt. Ullfleece har stort volum i forhold til vekt. Dette betyr at plaggene holder på mye luft. Jo mer luft i et plagg, jo bedre isolasjon. Ulvang Ullfleece er betydelig lettere enn vanlige fleece-jakker med tilsvarende isolasjonsevne.
Ullfleece kommer i to varianter. Ulvang Ullfleece 300, modell Fauske, inneholder 65 % ull, 15 % nylon og 20 % polyester. Ulvang Ullfleece 400, modell Tromsø, inneholder 80 % ull og 20 % polyester. Sistnevnte er beregnet for spesielt kalde omgivelser. Plaggene selges i sportsforretninger.

Vannjet fra Avon


Engelske Avon, som er kjøpt opp av Zodiac, har lansert en ny RIB (Rigid Inflatable Boat), en oppblåsbar gummibåt med glassfiberskrog. Båten er utstyrt med en to-sylindret Yamaha totakters motor på 83 hk. og Yamahas vannjetaggregat.
Den 10,5 fot lange båten er mest å regne som en moro- og badebåt. Det er sadelsete, sykkelstyre og gassregulering som en håndbremsspak. Topphastigheten er oppgitt til 39 knop, og det er plass til fire personer om bord. For tiden er det ingen norsk importør av disse båtene

Data


Lengde: 3,2 m.
Vekt:250 kg
Motor:83 hk.
Maks fart:39 knop
Lastekapasitet:360 kg.

Kart og motorinstrumenter


En kombinert kartplotter og motorinstrumenter er en ny og spennende kombinasjon som VDO nå lanserer. Map 10e heter produktet. Det består av en VDO Logic Map 8 kartplotter med innebygget 12 kanalers GPS-mottager, verdensomspennende kartverk med detaljerte havnebeskrivelser og kart. Prosessoren i kartplotteren er gjort 20% raskere fordi mange av datene blir forhåndsprossesert.
Havnedelen av kartene inneholder så detaljerte opplysninger som hver enkelt fortøyningsbås, kystvaktstasjoner, sykehus, restauranter og bensinstasjoner. I tillegg fåpr man tidevannstabeller og informasjoner på kartet om tidevannsdybder til en hver tid. kartsystemet som brukes kalles CF 95 NT C-kort. Skjermen på kartplotteren er en TFT LCD-skjerm med 640 x 480 pixels oppløsning med bakgrunnsbelysning.
Apparatet har en motorfunksjon-inngang som gjør at man kan lese av motorinstrumentene på skjermen, enten digitalt eller analogt, og med enten en eller to motorer knyttet til.

"Feite" V - åttere

fra Volvo Penta

Volvo Penta lanserer nå to "feite" V - åttere på henholdsvis 475 - , og 560 hk. Både motorer og drev blir produsert i V - åtterens "hjemland" USA, noe som bør borge for at dette er motorer som det swinger av.

Dette er to såkalte "high end" motorer der det er kommet to motorer allerede: En 7,4 liters 385 hk og en 8,2 liters 8,2 liter. Det to nye motorene på henholdsvis 475 og 560 hk er på 8,2 og 8,8 liter og er bygget nye helt fra grunnen. De har blant annet lukket kjøresystem og flere av komponentene er spesiallaget for å tåle de høye påkjenningene i en slik motor. Hver motor kjøres en time i testbenk for å sjekke at alt er o.k. DPX 600 er håndbygget helt fra bunnen av i en helt egen avdeling med spesialopplært personale.
Samtlige motorer leveres med direkteinnsprøytning, DPX – drev med doble kontraroterende stålpropeller samt med hydraulisk styring som standard.

Satsing på millenniet

Daglig blir vi foret med meldinger om hvor mye bedre alt skal bli i neste årtusen. Båtprodusentene satser på nye modeller som skal bli raskere, sterkere, vakrere, mer funksjonelle og romme enda flere personer. Vi får se. Nå er det ikke lenge igjen.
Wellcraft eies av verdens største båtprodusent Genmar og de lanserer ti nye modeller for neste år. I tillegg lager de en spesialversjon av sin 23 foter Excalibur med unike tredetaljer og ny design på seter, interiør og styling. Båtene skal gjennomgående utstyres med større motorer, gi mere fart og bedre komfort. Den første av de nye modellene er cruiseren 3300 Martinique med tre separate lugarer og med diverse motoralternativer fra MerCruiser og Volvo Penta. Alle Wellcrafts sportsbåter er dessuten pyntet på. Totalt har produsenten oppunder 40 ulike modeller.
Norsk importør: Ultra Marin i Oslo.

Daycruiser fra Yamarin


Finske Yamarin, som har inngått ekteskap med Yamaha, har et stort modellutvalg. Modellen 6100 Big Ride er en spennede daycruiser med førsteklasses sjøegenskaper, og Yamarin sier selv at det er det beste skroget de har produsert.
Båten er CE-godkjent for motorer inntil 150 hk., men vår prøvekjøring med den nye Yamaha 200 hk. HDPI viser at skroget fint klarer denne motorstørrelsen også. 43,5 knop målte vi på topp, og i en del tung sjø gikk båten bra, og til tross for enkelte luftige svev, var landingene myke og behagelige.
Det er primært en daycruiser, men det finnes overnattingsplass under fordekket for to personer. Det er sitteplass til 7 personer, fem i den store U-sofaen akterut og to i fører- og passasjerstol, og dette er mer enn modellens større søstre. Dollbordet er minimalt, men det er passasje over fordekk via frontvinduet og innstøpte trappetrinn fra dørken på uteplassen. Totalt er det fire stuerom i båten, og akkurat det kan nok være litt i minste laget. Forøvrig er det en sikker båt med godt om griperekker og fortøyningsbeslag samt høyt innvendig fribord.

Data

Lengde6,10 m.
Bredde2,45 m.
Vekt980 kg.
Sitteplasser7
Motor70-150 hk. lang stamme
Selvdreneringja
Drivstoff150 lt.
ImportørYahama Motor Norge AS, tlf. 64 97 94 00
Powered by Labrador CMS