utgave nr 12 1998

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Cruiseskip


for sjøsyke


Cruisekatamaranen "Radisson Diamond" var i sommer på besøk i Bergen. Velstående passasjerer var med på et temacruise om klassisk musikk. Skipet er bygget i Finland, og skrogprinsippet er at det under vann langs hvert skrog er et ubåtlignende "rør" som blant annet rommer hver sin fremdriftsmaskin. Dette er altså langt fra noen hurtigbåt. Farten er bare 14 knop, så det tar hele ni døgn å krysse Atlanteren, skriver Bergens Tidende. Fordelen med skrogformen(e) er en utrolig stabilitet. "Radisson Diamond" er bygget i Finland og har norske offiserer både på broen og i maskinen.

Doral med ny 25 foter


Doral International i Quebec, Canada produserer båter fra 17 til 36 fot. På mange måter ligger disse kanadiske båtene mye nærmere en del av våre norske modeller enn hva de amerikanskproduserte gjør. Vi har en del til felles med kanadierne, så som klima, skjærgård og fiskemetoder. En av seriene til Doral heter Ibiza og omfatter skjærgårdsjeeper fra 19 til 24 fot. Den største av dem leveres nå også med hardtop.
Dorals nye båt under Fort Lauderdale utstillingen på senhøsten var en 25 fots kompaktbåt med spreke linjer og utrolig bra utnyttet boplass. Uteplassens u-sofa i akterkant kan trekkes ut på skinner og gir ekstra plass ved stilleligge. En dobbel sovelugar under førerplassen på tvers og to soveplasser forut, gjør dette til en 25 fots feriebåt for fire personer. Bysse til babord og toalettrom til styrbord, alt preget i vakkert treverk og hvit hardplast i stram maritim stil.
Doral båtene burde være interessante for nordmenn. Vi fikk da også høre at kanadierne hadde hatt besøk av norske interesenter under messen.

DATA 250 SE

Opplysninger: Doral International. Tlf.: 001 819 538 0781. Fax: 001 819 538 6330.

Lengde7,72 m
Bredde2,59 m
Ståhøyde1,83 m
Vekt2363 kg
Maks motor310 hk
Drivstoff341 liter

Utbedret


Fjord-terne


"Storesøster" i Fjord-terne familien, 28 - foteren, har nylig gjennomgått en rekke forandringer. En av dem er svært viktig, nemlig cockpit - dreneringen. Båten ble opprinnelig tegnet for å kunne gå lett og raskt med moderate motorer. Svært oppmuntret av båtens gode egenskaper, begynte man å øke motorstørrelsen helt opp til Yanmars 235 hester, og "havplaneren" ble en 32 - knoper.
Som en følge av dette ble båten så tung at dreneringssystemet kunne komme til å virke den omvendte veien og slippe vannet inn i stedet for ut. Uten stengte dreneringskraner kunne man med andre ord risikere at båten sank - hvilket også skjedde, i hvert fall med en båt vi kjenner til. Nå er dette rettet, slik at man ikke risikerer en så traurig opplevelse.
Av andre utbedringer nevner produsenten i en pressemelding: Ankerluke i fordekket, lugaren er blitt romsligere med lengre køyer og ordentlig hylle/hengeskap, bevegeligheten er blitt bedre i uteplassen ved at bysseseksjonen er strukket ut og har større avstand til motorkassen, stor kjøleboks er montert i babord benk, kjøleskapet er byttet ut med hylleskap, styrekonsollen har fått låsbart rom til verdisaker etc. Det er også lagt teak langs dollbordet og man har begynt å utstyre båten med sluregear for å få ned tomgangsfarten. Dette er bare noen av en rekke utbedringer.
Ytterligere opplysninger kan du få hos Fjord Boats A.S., tlf.: 66 98 00 02., eller på https://www.baat.aller.no/webhavn

På'n igjen for


regnfrakken?


Skal den tradisjonelle regnfrakken få sin renessanse? Ikke i fullt så fotsid versjon som vi husker fra "gamle dager", men likevel. Denne båtversjonen fra amerikanske Atlantis er laget fordi båtkunder har gitt uttrykk for at man godt kunne ha tenkt seg beskyttelse mot regnet uten å måtte iføre seg stormsikkert regntøy med kakke og bukse og seler og hele styret. Det er enklere å slenge på seg en frakk. Denne modellen er ellers utstyrt med det man forlanger av båtregntøy, så som hette, forsterkede albuer o.s.v. Kanskje en idè for Helly Hansen?
Produsent: Atlantis Weathergear, tlf.: USA 617 - 567 - 1414.

LCD-ekkolodd i farger


Furuno har laget et nytt fargeekkolodd med LCD-skjerm. FCV-600L er modellbetegnelsen på loddet som har en 5,6 tommers skjerm som etter hva vi får opplyst skal være enklere å se fra flere forskjellige kanter. Skjermen viser 240 x 320 punkter i 16 fargers presentasjon.
Loddet kan stilles slik at skjermen deles vertikalt, og hvor den ene halvdelen viser bunnforholdene slik de ser ut med en 50 kHz svinger, mens den andre delen gir visning med 200 kHz svingninger. Altså en dobbeltfunksjon som kan brukes samtidig. Utgangseffekten er på 350 watt RMS. Loddet har både dybdealarm, fiskealarm og temperaturføler.

Engangs


fiskekasse


Du kjenner problemet når du slenger dorgen over ripa og det napper så det holder. Makrell etter makrell dras over ripa til fars store glede og mors fortvilelse over fiskeblod og griseri i den renvaskede båten. Her er redningen. Fredrikstadoppfinelsen med den velklingende norske navnet "FISH KING" er en engangs fiskekasse som kommer i flatpakket utgave og rommer 15 liter fisk. Det burde være nok til en middag eller to. Fiskekassen er laget av massiv resirkulerbar papp med vannavstøtende belegg på begge sider.
Opplysninger: Tlf.: 69 31 92 09.

Fransk kjempekatte


Kingcat M270 er den første luksusyachten til franske Kingcat SA. Båten ble sjøsatt i august og gikk til Florida i oktober. 70 fot med 4 x 1200 hk gir kjempekatta maksfart på 40 knop pluss!


Vi nærmer oss tusenårsskiftet, og det skjer litt av hvert på konstruksjonssiden ute i verden for tiden. Franskmennene markerer seg sterkt. For to år siden ble verftet Kingcat SA etablert i Les Sables d'Olonne på den franske vestkysten. Målet var å skape en radikal luksuriøs toskrogs motoryacht. Her er det ikke spart på noe under utviklingen, og interessen for prosjektet har vært intens siden båten ble sjøsatt i Frankrike i august. Under Fort Lauderdale utstillingen i begynnelsen av november var båtens linjer og nye løsninger et diskusjonstema, både blant bransjefolk og publikum.
Den ultraelegante 70 foteren skiller seg sterkt ut fra alle andre båter. Med en bredde på 31,5 fot får man like stor boflate her som i et konvensjonelt skrog på over 100 fot. To store rederlugarer, to gjestelugarer og to doble mannskapslugarer er sovekapasiteten. I tillegg kommer felles arealer og toalett-og baderom.
Fire 1200 hk MAN-diesler og vannjet gir båten en toppfart på 40 knop, etter sigende uten at komforten reduseres. Skroget skal være svært stabilt under alle forhold. Store vindusflater gir rikelig med dagslys og den innebygde flybridgen har panoramautsikt. Båten ytre skall er totalt blottet for all slags utstyr, så som landgang, tender, fortøyningsgreier og fendere. Alt er kamuflert når det ikke er i bruk og styres elektrisk når man trenger det. En avansert computer med fem fargeskjermer erstatter alle instrumenter for å "operere" båten. Båtens dypgående er kun ca en meter og gir fartøyet adgang stort sett overalt.
Opplysninger: Kingcat SA. Tlf.: 0033 251 237 990. Fax: 0033 251 237 999.

Snertent


ekkolodd


Behendig format, vanntett og få knapper, er tre av stikkordene for dette nye ekkoloddet fra Eagle. "Strata View 128" har såkalt "broad view" svinger. Dette betyr at den dekker et område på hele 150 grader under båten. Svingeren sender også tre stråler som gjør at bildet på skjermen forteller om fisken står til styrbord, babord eller midt under båten. Dette markeres med en L, en R eller ingenting. (svinger = undervannsantennen som sender og mottar signalene).
Ekkoloddet skal ifølge en pressemelding fra leverandøren, være enkelt å betjene. Ved hjelp at to taster blar man fremover og bakover i menyer som vises på skjermen. En funksjon med betegnelsen ASP gjør at bildet til enhver tid er optimalt justert, også i forhold til dybden. Loddet har fisk - og bunnalarm og bakgrunnsbelysning.
Ekkoloddet leveres komplett med svinger og har norsk bruksanvisning. Prisen vil ligge på ca 3000 kroner inkl. mva. Fart og temperaturføler kan leveres som tilleggsutstyr.
Opplysninger: Sleipner Motor AS, tlf.: 69 30 00 60. På Internett: https://www.webhavn.com

Pøbler i Bergen


Mannskapet ombord i S/S Statsraad Lemkuhl i Bergen er blitt utsatt for den verste pøbelstreken som kan gjøres mot sjøfolk, nemlig løsne andres fortøyninger. Derfor har man vært nødt til å surre alle trossene slik at man ikke får løsnet dem fra pullertene på kaia.

Norske båter i fokus ute


Den gigantiske flytende utstillingen i Amsterdam på høsten var i år som vanlig representert med en rekke norskproduserte båter. Og de markerte seg ved å ligge på de mest synlige plassene av samtlige. I et gedigent flytebryggesystem lå den norske flåten strategisk på rekke og rad inn mot land og publikum, rett i glaningen på de besøkende. Men hvor var de norske faner og flagg?
De ligger der så anonyme -sammenlignet med de franske bannere og vimpler som vifter i vinden. De pressebilder som ble sendt ut internasjonalt, forteller om diverse merker og nasjonaliteter, men ikke at vi røde, hvite, blå var med! Det er enklere å få markert seg via en seilbåts rigg med reklame, som Dufour og Compromis gjør her, men en signaleffekt burde kunne være mulig. Det er den hollandske importøren som burde skjerpe seg!

Ventiler uten


lekkasjer?


Lekkasjefrie ventiler, dører, vindruter og luker er et kjempeproblem som den engelske bedriften Houdini Marine har løst. De introduserer nemlig rammeprofiler som kan monteres uten at du trenger å bore hull i skroget eller dekket. De påstår også at profilene kan monteres på halvparten av tiden det tar å montere konvensjonelle typer.
Rammeprofilene leveres i tre størrelser for å passe glasstykkelser fra 6 - 15 mm og kan leveres i alle former, størrelser og fasonger. De skrues på plass med maskinskruer i en klemprofil som skjules av en list. Profilene kan leveres med en ekstra glasskanal for skyvedører/vinduer. Rammene er godkjent av American Bureau of Shipping og holder derved også Lloyds og Veritas - standard. Opplysninger: Houdini Marine, tlf.: 01621 773590, faks.:1621 773852. Eller E – post: [email protected]
Du kan se produktene på Inrernettadresse https://www.houdini-marine.co.uk

Dykk med batteri


Sea Breathe i Canada utvikler dykkerutstyr som går på 12 volt. De har forskjellige modeller som enten skal være fast montert ombord eller kan flyte på egenhånd med en åtte meter lang slange. Med den kan man nå dyp ned til 6 - 7 meter. Om man har mistet noe på bunnen, eller skal sjekke undervannsskroget, eller bare for å ta en titt på sjøstjernene.
Dette er den nyeste modellen. Utstyret veier 16 kilo totalt og det er inklusive batteri, slange, kompressor og motor. Gummiringen er til å blåse opp og er lett å stue vekk i en bærebag. Motor og kompressor er selvsagt i vannresistente materialer og skal, i følge produsenten ikke kunne korrodere. Batteriet lades opp på to-tre timer på 12 volt, med sol eller vindenergi eller via et sigarettenneruttak.
Opplysninger: Atlantic Engineering Ltd. i Canada. Tlf./fax: (604) 980 2455. https://www.seabreathe.com

Sea Rays nye for 99


Amerikanske Sea Ray - verdens største båtprodusent - hadde sine 1999 nyheter klare for publikum under Fort Lauderdale-utstillingen i begynnelsen av november. Som vanlig var det snakk om diverse modeller, både i mindre sportsbåter, mindre og større bobåter og de riktig sværingene over 50 fot. 19-foteren i sportsbåtklassen ble lansert i Cuddy Cabin, et skrog vi tidligere har sett i bowrider-versjon. Av nye Sundancere var 260, 310 og 540. 560 Sedan Bridge var den største av de nye, så flaggskipet på 63 fot er fortsatt den største båten i rangen.
310 Sundancer var en gjennomført forlengelse av Sundancer 290 som Båtmagasinet beskrev i oktoberutgaven. Skroget er enda dypere enn lillesøster, og to fot ekstra i lengden og en i bredden, gir seg merkbare utslag når det gjelder boplass og komfort. 560 Sedan Bridge er hittil den største flybridgebåten til Sea Ray, en helt annen båt enn 48 foteren i samme klasse, som kom i fjor. Flybridge med hardtop er ikke det enkleste å skape i elegante linjer, men 56 foteren er langt mer strømlinjeformet enn sin mindre søster.
Norsk importør: Nesset Båtcenter, tlf.: 64 94 63 25. Fax: 64 94 50 46.

Parabolene kommer


Med denne parabolantennen gir Sea Tel TV System amerikanerne muligheten til å se sine favorittshow på TV og få alle værmeldinger og nyheter når de er på sjøen. Antennen er ikke stor, men skal likevel ha en rekkevidde på 200 miles ut fra kysten så å si alle steder "over there". Som 12 volts parabolene i Europa, er heller ikke denne amerikanske versjonen spesielt billig!
Opplysninger: Sea Tel, Inc. Tlf.: 001 925 798 7979.

Kjekk oljesuger


Jobben med å tømme motoren for olje er ofte grisete i ordets rette forstand. Denne kjekke oljesugepumpen kan brukes til båt, bil, motorsykkel, gressklipper o.s.v. og også for andre væsker enn spillolje. Med hjelp av håndpumpen bygges det opp et undertrykk slik at oljen suges opp i beholderen. Den rommer 6,5 liter og er gradert. Pumpen leveres med hovedslange og to sugeslanger på 5,8 og 6,7 mm. Den koster kr 498,- og du finner den i Biltema-katalogen sammen med mye annet nyttig utstyr - ikke minst også båtutstyr til vettuge priser.

Topphatt


som puster


Jens Sagen A/S i Kristiansand er blitt eneimportør for Skandinavia av Duponds Tyvek duk. Ifølge en pressemelding fra Sagen heter det at duken egner seg til stort sett det aller meste fordi den puster. For oss båtfolk er duken derved høyst aktuell som kalesjetopphatt, eller trekk over styrekonsoller, seter o.s.v. Den pustende egenskapen gjør at man ikke risikerer jordslag. Stoffet tar liten plass i sammenbrettet tilstand. Opplysninger, Jens Sagen A/S, tlf.: 38 18 31 11. På Internett: www.baat.aller.no/webhavn.

Flytende trampoline


Kjempefin måte å få sol, moro og trening på en gang, er å hoppe i en trampoline som flyter på salt-eller ferskvann. Moro er det sikkert og at det er knallbra mosjon, har vi selv erfart, men det var dette med sol og varme, da. Hopper man høyt nok og tar en baklengs salto, havner man i sjøen og da skal vannet helst ha en brukbar temperatur. Men vi kan alltids håpe på en fin sommer...
Trampolinen leveres i tre forskjellige størrelser med10, 15 og 20 fots diameter med priser fra ca. 2000 $ og oppover.
Opplysninger: The Nautical Niche i Fort Lauderdale. Tlf.: 001 800 949 0822.

Lekkert til båtbad

Den franske vask-og badekar produsenten Image i Millery har nådd det amerikanske markedet med sine helt spesielle produkter for båt og bolig. Lekre badekar, servanter og baderomsmøbler i afrikansk iroko og lys amerikansk lønn og epoksy med fem års garanti i ekslusiv design. Slike baderomsdetaljer har vært registrert både ombord i europeisk og japansk bygde yachter, men var presentert på Fort Lauderdale utstillingen for første gang i høst. Her har de en egen utsillingshall for superyachts hvor firmaet Elegant Hardware presenterte produktene.
Materialene som brukes til våtrom er så innsatt med impregnering at man nesten ikke lenger kan kalle det for treverk. Men utseende er beholdt og man kan få akkurat den fargelød man ønsker. Image i Frankrike lager også bad og servanter på bestilling etter kunens ønsker om mål og form.
Kanskje noe for mor å ønske seg til jul???

Tresfjord-


Westfjord


Carlanders Båtvarv A.B. i Munkedal i Sverige er en kuriositet i det verftet de siste 20 årene har basert sin virksomhet på båter som Tresfjord i Norge har gitt opp. Nå er siste skudd på stammen snart klar, nemlig Westfjord 310 - en salongversjon av Tresfjord Nova. I stedet for den originale akterlugarutgaven, har man laget en helt ny versjon med selvdrenerende akterdekk, akterskott og dekkssalong. Noen forandringer er også gjort med det Eivind Amble - konstruerte skroget. Baugen er spisset og har skarpere sprutlist forfra og to og en halv meter akterover. Kjølen er gjort noen centimeter grunnere, noe man har kompensert med en tunnel for å få plass til stor nok propell.
Toppfarten er beregnet til 23 knop og marsjfarten på rundt 18 med en 250 hk Yanmar dieselmotor. Båten skal premierevises på båtutstillingen i Göteborg. (5. - 15. februar). Båten leveres i to versjoner i ferdig utgave, der forskjellen i praksis er dobbeltkøye eller ikke helt forut, samt litt forskjellige dørløsninger. I senterlugaren er det ifølge tegningene til den tidligere huskonstruktøren hos Storebro, John H.V. Lindholm, tegnet inn en køye på tvers og en på langs. Men her gir båtbyggeren rom for egne ønsker hvis du for eksempel skulle ønske dobbeltkøye i stedet.
Løsningen oppe er konvensjonell med bysse til babord og salong til styrbord aktenfor førerplassen. Innredningen er i lakkert mahogny med teakdørk. Over førerplassen er det luke, og over taket en rustfri bøyle med plass til radar og andre antenner for nødvendig instrumentering. Skroget er håndopplagt og isolert. Prisen fiks ferdig blir på rundt millionen, men den leveres også i halvfabrikatversjoner.
Opplysninger: Fanafjorden Båtsenter, tlf.: 92263298.

Flygende 36 fots seks seter


Dette er en seks fot modell av et flygende fartøy Wingship Inc. i Florida holder på å bygge. Lekebåten/flyet skal lanseres i løpet av neste år. Man kombinerer her fordelene og egenskapene til en katamaran, en hoovercraft og et sjøfly og får et leketøy som skal koste ca. 250.000 $. Lengden blir 36 fot, vingespennet 26 fot og hastigheten ca. 90 knop. Fly away!
Opplysninger: Wingship Inc. Tlf.: 001 561 848 0402.

Powered by Labrador CMS