Test av tre bowridere

TESTET: Fra nærmest til ytterst AMT 200 BR, Finnmaster 62 BR og Yamarin Cross 63 BR

Tre gode finner - en hårfin vinner

Vi har testet tre finske bowridere i 100 nautiske mil med en 150-hester på hekken. Vi ble imponert over både planløsning og sjøegenskaper hos alle, men en stikker seg litt mer frem enn de andre.

Publisert Sist oppdatert

Bowrideren er en for lite påaktet båttype. Den store fordelen med denne båttypen er at det er mange sitteplasser, og at alle som sitter bak vindskjermen får bra beskyttelse mot vind og regn, i motsetning til hva som er tilfellet med en skjærgårdsjeep. En annen stor fordel er at man kan bevege seg sikkert fra for- til akter uten å måtte klatre på utsiden av en vindskjerm. I og med at førerplassen ligger på styrbord side, får man fri passasje midtskips gjennom hele båten. I medvind og med sola høyt på himmelen kan man en varm sommerdag ha med seg mange passasjerer på tur, og da er det også behagelig å sitte forut.

BOWRIDEREN kjennetegnes med sittebrønn foran vindskjermen

For åtte personer

Vi valgte ut tre nye bowridere på like over seks meter (ca 20 fot) til denne testen. Alle er godkjente for motorer på 150 hk og med åtte personer om bord. AMT 200 BR og Finnmaster 62 BR er begge laget i glassfiberarmert polyester, mens den tredje båten har aluminiumsskrog og innredning i glassfiberarmert polyester. Selve båttypen kommer som så mye annet fra USA, men nå til dags har så å si alle de store nordiske produsentene en eller flere bowridere i sitt modellprogram, og spesielt mange av dem fra Finland. Alle våre testbåter kommer fra finske produsenter.

Testet med 150 hk

De tre testbåtene ble utstyrt med nøyaktig samme motorstyrke, en firetakter på 150 hk som også er båtenes maksimalt godkjente motorstyrke. Alle ble utstyrt med trebladet stålpropell med en stigning på enten 21 eller 23 tommer. Toppfart med to personer om bord målte vi til mellom 43 og 45 knop, og den mest behagelige marsjfarten fant vi ved å ligge ca 1500 omdreininger under maks turtall. Da er hastigheten rundt 30 knop, bensinforbruket på ca 0,9 liter per nautisk mil og støyverdier på under 80 desibel. Det er meget bra verdier for disse båtene som veier nesten 1.500 kg med motor, last og drivstoff.


GODE I SJØEN: F.v: Yamarin Cross 63 BR, AMT 200 BR og Finnmaster 62 BR

Perfekte i sjøen

De tre båtenes sjøegenskaper er ganske like. Alle har moderne V-bunnsskrog som planer uten nevneverdig planingsterskel og alle klarer fint høye hastigheter. Ingen har problemer med den høyeste tillatte motorstyrken på 150 hk.

     AMT 200 BR og Finnmaster 62 BR er omtrent identiske i sjøen uansett hvilken hastighet man operer i og begge oppleves som noe større og tryggere i sjøen sammenlignet med Yamarin Cross 63 BR som i sin tur virker mer sportslig og virkelig morsom å kjøre. Cross-skroget gir vi også et ekstra pluss for at det støyer lite under gange. Aluminiumsskroget med sine innvendige avstivningsspant og dragere kjennes veldig fast og fint når man går i litt tøffere sjø.

Smarte detaljer

Alle testbåtene virker veldig gjennomtenkte med hensyn til planløsninger og detaljer. Alle har komfortable førerplasser med plass til en åttetommers kartplotter. Det er gode gangflater og smarte trappetrinn som gjør det enkelt å gå om bord eller i land. I den fremre delen har alle båtene kraftige og riktig plasserte håndrekker og alle har klart å utnytte det innvendige arealet med flere store og lange stuverom. Kalesje er standard og på noen modeller har man klart å få kalesjebøylene ned under lokk akterut slik at man ikke blir sittende med bøylene i ryggen i aktersofaen. Alle båtene har for øvrig store aktersofaer som sammen med førerstol og passasjerstol gir behagelig sitteplass til seks personer.

Testbåtene:

AMT 200 BR – smart konstruksjon

AMT 200 BR ble testet med en 150-hesters Suzuki og nådde en toppfart på nesten 43 knop.

Les hele testen av AMT 200 BR

PLUSS

+ Stor tank

+ Behagelige stoler

+ Dørkplassen forut

+ Skrogkonstruksjonen

+ Romslig sofa akterut

 

MINUS

- Liten fotplate

- Reflekser i frontrute

 

FINNMASTER 62BR – skarpest i klassen – TESTVINNER


FINNMASTER 62 BR

AMT 200 BR

Les hele testen av Finnmaster 62BR

 

PLUSS:

+ Bra fart

+ Elegant førerplass

+ Fin å entre

+ Romslig U-sofa

 

MINUS:

  • Noe harde stoler.

 

YAMARIN CROSS 63 BR – maksimal kjøreglede


YAMARIN CROSS 63 BR

Yamarin har nesten den samme planløsningen forut som Finnmaster med en sittebenk på babord side og en fri dørkflate mot styrbord, men Finnmasteren har et smartere ombordstigningssystem enn Yamarinen. Den har også den beste førerplassen.

Les hele testen av Yamarin 62 BR

 

PLUSS

+ Stillegående i sjøen

+ Kjøreegenskapene

+ Førerplassen

+ Gummimatten

 

MINUS

- Noe harde stoler

- Lensepumpe mangler

Konklusjon:

I sammenligningstester forlanges det ofte at man utroper en vinner, men denne gangen har vi virkelig store problemer med det. Samlet karakter for alle er nemlig meget høy, både når det gjelder sjøegenskaper, innredning og komfort. Men skal vi først trekke fram en fremfor de andre, må det bli Finnmaster 62 BR på grunn av deres nytenkning i mange innredningsdetaljer.


 

Anmerkninger:
Ca-prisene er veiledende priser fra importør pr januar 2012.
Ute hos forhandlere kan andre pakkepriser forekomme. Alle målinger er gjort med to personer i båten. Målingene er gjort ved toppturtall, deretter har vi redusert med 500, 1000, 1500, 2000 og 2500 omdreininger per minutt. Lufttemperatur +18 °C og vanntemperatur + 15 ° C.

Finnmaster 62BR
Yamarin Cross
AMT