Test Finnmaster 61 CA og AMT 200C

Ulikt tenkt

Vi har testet to finske styrhusbåter med utenbordsmotor. Finnmasteren nærmer seg 10 år i markedet, AMT 200C er rykende fersk. Tilsynelatende like konsept, men tankegangen bak er helt forskjellig.

Publisert Sist oppdatert

Finske AMT har hatt et høyt tempo på utviklingen siden de startet virksomheten i 2005. I dag har de ni modeller i programmet, og absolutt siste tilskudd er AMT 200C. C’en står for Cabin og sikter til en båttype som er populære særlig i våre naboland Sverige og Finland. I Sverige kalles de gjerne ”hyttbåtar”, mens i Norge må vi i mangelen på et dekkende ord kalle den for styrhusbåt eller ”pølsebubåt”. I realiteten er de to båtene en krysning mellom en bowrider og en bakveggbåt – med mulighet til å gå tvers gjennom båten takket være dør både i bakveggen og i fronten på styrhuset. I tillegg har begge båtene bofasiliteter for en drøy weekendovernatting – Finnmasteren litt bedre enn AMT. 

Vi satte senioren Finnmaster på prøve mot AMT’s nye flaggskip, som ikke har vært testet av noe båtblad tidligere.

Finnmaster 61 CA

MER BOBÅT: Finnmaster 61 CA tilhører samme båtfamilie som AMT, men her er vekten lagt på bokomfort.

Til tur for tre

Blant våre to testbåter er dette den mest rendyrkede turbåten. Her er turegenskapene vektlagt vel så mye som transportegenskapene. Det gir en trivelig og intim båt, men den er også trangere enn AMT 200C.

Finnmaster 61 CA har fått en facelift for sesongen 2009, med blant annet nytt navn, nye farger og ny førerkonsoll. Tidligere het den 6100 MC og har eksistert i nærmere ti år. 

Til forskjell fra AMT så har Finnmaster både bysse og stikkøye under fordekket, og dessuten sitteplass for to på akterdekket. Den har også dollbord, som sammen med et åtte cm smalere skrog gjør den innvendige plassen trangere. 

Førerplassen på styrbord side er, takket være ansiktsløftningen, mer moderne enn på den forrige modellen. Nytt av året er predisponert plass til en kartplotter, og miljøet for øvrig er praktisk organisert. Plotteren er montert nokså lavt, men ved å justere setet frem får man bedre oversikt over plotteren. Samtidig får føreren mindre plass til føttene. Førerplassen oppleves som litt trangere enn i AMT, men ergonomisk sett er den helt ok. Her er koppholder på plass, og også et 12 volts uttak, men dette er plassert for langt unna den praktiske nisjen i akterkant av plotteren. Uttaket bør derfor flyttes opp dit. I taket over førerplassen er det et kompass montert i siktretningen. Bra. 

Bæring akter 

Vi testet Finnmaster 61 CA med en Yamaha F115 firetakter på hekken. Den er tilstrekkelig for båten, og inngår i ”fornuftspakken”. Toppfarten på 33 knop er absolutt akseptabel. Det samme er marsjfarten på rundt 25 knop. Båten har en viss planingsterskel, men man mister aldri sikten forover helt. Båten har relativt mye bæring i akterskipet, noe som gjør at forskipet har en tendens til å ta tak i sjøen slik at den skjærer litt ut, særlig når man går i sidesjø. For øvrig er båten harmonisk og fin og byr ikke på overraskelser når den provoseres. Finnmaster 61 CA krever noe mer korrigering med trimflaps, særlig ved sidevind og vektforskyvninger, enn AMT. 

LITT TRANG: Førerplassen i Finnmasteren er litt trang, men ergonomisk bra organisert.
LUNT: Innredningen i Finnmaster er langt lunere enn i den mer sterile AMT.

Bra bokomfort 

På babord side, vis-á-vis førerplassen, har passasjeren sitt sete over byssemodulen. Foran plassen er det et kartbord med bøyle rundt som fungerer bra som rekke. Her er også montert to praktiske koppholdere. Videre foran passasjerplassen, under benken på uteplassen/ fordekket, er det stikkøye med sovemulighet for en person. Salongen lengst akter i styrhuset kan også konverteres til en liten dobbelkøye ved hjelp av sete- og ryggputer. 

Feller man passasjerstolen frem, åpenbarer det seg en liten bysse med vask og ettbluss kokeapparat, som også fungerer som varmeapparat på kalde dager. Et campingkjøkken, kort og godt. Salongen er opplyst av to taklamper. 

I hele hardtopens bredde over fører- og passasjerplass, er det en takluke som skyves akterover. I kombinasjon med døren i front og akterdøren gir det en luftig og fin løsning, men likevel ikke like åpen som i AMT. 

Det er bra med rekker å holde seg i, og det går utmerket å bevege seg fra for til akter gjennom båten, til tross for en del trinn opp og ned. Et minus med innredningslayouten i Finnmaster, som AMT har tatt hensyn til, er at passasjerene i aktersalongen sitter sideveis i fartsretningen. Det har imidlertid sin fordel når man skal sitte her bak og spise rundt bordet. Også stuveplassen er noe mer begrenset i Finnmasteren enn i AMT, men den er likevel bra - båtens størrelse tatt i betraktning. Det er et stort stuverom under dørken ved førerplassen, samt skap inne i førerkonsollen, hvor man også kan montere et kjøleskap, samt i benken på styrbord side akter. Videre er det et lite skap under byssebenken. Under benken på babord side akter er det vanntank og sprittank til byssa. 

Batteriene er montert lett tilgjengelig og solid festet i drenerte kasser under trinnet mot uteplassen akter. 

PÅ AKTERDEKK: Som på fordekket har Finnmaster også sitteplasser på akterdekket.
KAN FORBEDRES: Bobåten Finnmaster har mye utvendig sitteplass. Puten over luka burde vært festet til selve luka slik at man slapp å kneppe den løs hver gang man skal åpne luka.

Komfort på dekk 

På akterdekket man to faste sitteplasser i hvert hjørne, og her er det også brakett for å feste bordet i salongen. Denne muligheten har ikke AMT. Under en stor luke i dørken er det lett adkomst til bensintanken som kan dreneres, samt til bensinfilter med vannutskiller. Her er det også en elektrisk lensepumpe. Den eneste skroggjennomføringen vi fant om bord var også her, forskriftsmessig forsynt med doble slangeklemmer. Dørkene i båten har et forholdsvis glatt teaklaminat. 

På grunn av sitteplassen på akterdekket, er motorbrønnen i Finnmasteren mindre enn på AMT. Likevel har man fått plass til å montere en ekstra reservepåhenger, og det er god plass i dreggkassene på hver side av motorbrønnen. Her er også en solid og bra badetrapp, men den må likevel se seg slått av den vi fant på AMT. 

Fordekket skiller seg også ganske mye fra AMT. Det er mindre, men har derimot en L-benk med stuverom i. Benkene er forsynt med puter. Puta på lokket til stuverommet burde vært tilpasset og festet til selve luken, slik at man slipper å kneppe den løs hver gang man skal ned i stuverommet. Det burde i tillegg vært et trinn slik at man slipper å trå på puta når man skal bevege seg over fordekk. Både rundt akter- og fordekk er det en solid rekke som ender opp i en høy og funksjonell pulpit på fordekk. 

Konklusjon 

Finnmaster 61 CA er en trivelig og intim liten bobåt. Den er imidlertid mer trangbodd enn AMT, og den er trangere å bevege seg rundt i. Sjøegenskapene ligger hakket etter AMT.

PLUSS

• Adkomst til bensintank 

• Lasterom i akterdekk

 • Overnattingsmulighet

MINUS

• Litt trang 

• Stuveplass 

• Trege dørlåser

AMT 200C

SPLITTER NY: AMT 200C er en utmerket transportbåt som også har overnattingsmuligheter.

Ypperlig transportbåt

I AMT 200C er kravet til bokomfort tonet ned til fordel for rene transportegenskaper. AMT 200C har ypperlige sjøegenskaper og er med få unntak en meget funksjonell båt.

AMT 200C er en splitter ny båt fra den finske produsenten, som også produserer en rekke modeller for Yamarin. AMT 200C bygger på samme grunnkonsept som Finnmaster 61 CA, men er likevel ganske forskjellig. Den er mer rendyrket til transportformål, og som sådan er den riktig vellykket. Dollbordene er ofret og styrhuset trukket helt ut sidene for å få maksimal utnyttelse av plassen. Innredningen er enkel og består i hovedsak av plastmoduler. Mens Finnmasteren har polstrede paneler og mange tredetaljer, er AMT mer minimalistisk i designet. Et minus med all den hvite plasten, er at den gir en del reflekser i vinduene – noe det er rikelig av i båten, og dermed også meget god sikt. Også i AMT er det en del nivåforskjeller på dørken, men likevel er den innvendige plassen langt romsligere enn i Finnmasteren. Mens Finnmasteren har en skyveluke ut på fordekk, har AMT en stor glassdør som både gir god sikt og lettere adkomst. Døren i akterveggen er en skyvedør, men den har i tillegg en skyveluke som på en seilbåt, hvilket gjør at man slipper å bøye seg når man skal ut og inn. Stort pluss for det. 

Som på Finnmasteren er batteriene plassert og godt festet i et drenert rom under trappen til akterdekket. Også i AMT er det mulighet for å legge ut en køye i sittegruppen aktenfor fører- og passasjerplass, men denne løsningen oppleves som mer omstendelig enn den enklere Finnmaster-løsningen. Derimot har AMT to gode passasjerbenker i fartsretningen akter i styrhuset. Det er et stort pluss i en båt som sikter inn mot å være hovedsakelig en praktisk transport- og dagsturbåt. I hver av disse benkene er det et gigantisk stuverom. Også ved disse passasjerplassene er det montert solide stålhåndtak på skottet. 

HØYT RATT: Førerposisjonen i AMT fungerer bra, men rattet er for høyt montert og skygger for plotteren.

Gode sjøegenskaper 

Den litt bredere AMT 200C oppfører seg fantastisk i sjøen og den har et ypperlig balansert skrog. Den har to grader skarpere V-bunn enn Finnmaster. Planingsterskelen er marginal, og den krever knapt bruk av trimflaps overhodet. Vi kjørte den hardt, og den byr ikke på overraskelser av noe slag. Til tross for bredden, går den mykt i sjøen og er en tørr og fin båt – tørrere enn Finnmasteren. Testbåten var ustyrt med en Honda DF 150, som er maks motorstyrke på båten, og med den oppnådde vi en toppfart på nesten 36 knop. En enda bedre demping av luker og løse deler ville gitt ytterligere kvalitetsfølelse når man kjører. I testbåten var det en del slamring. 

STORT VOLUM: Takket været åtte cm ekstra bredde og at styrhuset er trukket helt ut i sidene gir et stort innvendig volum i AMT.

Romsligere 

AMT har en romsligere og åpnere løsningen enn Finnmaster. Den er mer steril, men praktisk å bevege seg rundt i. Der Finnmasteren har en stikklugar under fordekket, har AMT utnyttet plassen til et meget stort stuverom med adkomst via trappen til fordekket. Trappen holdes oppe av gassdempere. Inn mot skroget på hver side i salongen er det bra med stuveplass med høye og fine slingrekanter. Og under konsollene som stolene står på, er det åpne stuverom. 

Førerplassen er stort sett bedre organisert enn på Finnmasteren, fremfor alt fordi man har bedre plass. Det eneste vi ikke likte her, er at rattet er for høyt montert og skygger en del for plotteren. Her kan man ikke unngå problemet ved å trekke stolen lengre frem. Også her har 12 volts uttaket fått en upraktisk plassering i forhold til nisjen på toppen av konsollen. Man får strøm, men har ikke noe sted å legge mobilen. For øvrig er førerplassen bra organisert, med logisk og ergonomisk bra plassering av instrumenter og funksjoner. Spaken sitter litt høyt, men er et kompromiss med tanke på at man også skal kunne stå med hodet ut gjennom en av de to taklukene i hardtopen. 

Det er ingen koppholder ved førerplass, derimot to ved passasjerplassen, hvor det også er et stort stuverom under et pleksilokk. Koppholderne ved førerplassen burde vært flyttet ut mot sidevinduet og nærmere passasjeren. Belysningen i båten består av to lamper som er montert på hver side av hardtopen. 

ARBEIDSDEKK: Akterdekket på AMT er et rent arbeidsdekk - og som sådan meget praktisk

Ren dekkslayout 

Også for- og akterdekk reflekterer at AMT satser på å være en funksjonell transportbåt. På fordekket er det trinn på hver side, og det er også åpne stuverom inn i skrogsidene, men ingen benker. Likeledes som på Finnmasteren, har AMT en bra dreggkasse og en solid og høy pulpit. Den har også fire solide kryssholt. 

Til forskjell fra Finnmasteren, har AMT et helt rent akterdekk rundt motorbrønnen. Dekket er svært funksjonelt til å være en båt med utenbordsmotor, dersom man er på utkikk etter en arbeidsbåt eller en ren transportbåt. På styrbord side er åpningen sperret av en lem som kan felles ned og fungere som en landgang, og på babord side er det en svært bred og solid badetrapp med meget gode ombordstigningsmuligheter. Den nedsenkede motorbrønnen er omgitt av en stålrekke. I skrogsidene på akterdekket er det to stuverom i hver side. På babord side er det et rent stuverom, mens i rommet på styrbordsiden er det blant annet lett adkomst til bensinfilteret. Et minus ved AMT er at man ikke har annen adkomst til tanken enn gjennom en luke i dekket som er festet med skruer og limt fast. 

LITT KOMPLISERT: Køyeløsningen i AMT er litt mindre praktisk enn i Finnmaster, men man får til gjengjeld en bra dobbelkøye
EN FORDEL: En av de store fordelene med AMT er at alle passasjerene kan sitte i fartsretningen.

Konklusjon 

AMT 200C er et moderne konsept. Den er romslig å bevege seg rundt i og en ypperlig dagstur- og transportbåt til og fra landstedet. Men den duger også til overnatting. Den er praktisk og nytenkende, og har utmerkede sjøegenskaper

PLUSS

• Sjøegenskaper 

• Dekkslayout 

• Stuveplass

MINUS

• Adkomst til bensintank 

• Plotter- og rattplassering 

• Reflekser i vinduene

TESTFAKTA

Finnmaster 61 CA AMT 200C
Lengde i meter6,016,08 m
Bredde i meter2,302,38 m
CE-kategoriCC
ProduksjonslandFinlandFinland
Vekt med testmotor i kg1.4281.297
V-bunn, grader1820
Motorstyrke fra-til i hk80-150115–150
Anb. motorstyrke i hk115150
Maks belastning i personer66
Drivstofftank i liter129140
Vanntank i liter10-
STANDARDUTSTYR
Anker + tauNEIJA
BadestigeJAJA
Bord på uteplassEKSTRAEKSTRA
BunnstoffetNEIJA
BrannslukningsapparatJAJA
Drivstoffilter, ekstraNEIJA
VaskJANEI
Puter i lugarJAJA
Puter på uteplassEKSTRANEI
EkkoloddNEIEKSTRA
FerskvannstankJANEI
Førerstol med ståfunksjonJAJA
TaklukeJA (1 stk)JA (3 stk)
KalesjeEKSTRANEI
KartplotterEKSTRAEKSTRA
KompassJAEKSTRA
KjøleskapEKSTRAEKSTRA
LanternerJAJA
Låseøgle, klasse 3JAJA
Lensepumpe, manuellNEIJA
Lensepumpe, elektriskJANEI
Bysse, fastEKSTRAEKSTRA
Bysse, bærbarNEIEKSTRA
Radio med CDNEIEKSTRA
SeptiktankNEINEI
StyringJA (Baystar)JA (Baystar)
Teak på uteplassEKSTRANEI
Teak på fordekkEKSTRANEI
Teak på badeplattformEKSTRANEI
Toalett – bærbartEKSTRAEKSTRA
Toalett – fastNEINEI
TrimplanJAEKSTRA
TrykkvannssystemJAEKSTRA
VinduspusserJAJA
PRISER
Med testmotor417.000,-452.000,-
Med anbefalt motor417.000,--
Med maks motor452.000,-452.000,-

Testresultater ved forskjellige turtall

Finnmaster 61CA
Turtall (omdr./min.)Fart i knopStøy i dBA
5.90033,688
5.40029,884
4.90024,181
4.40022,579
3.90018,278
3.40012,077
2.9009,171
2.4006,968
1.9006,165
AMT 200C
Turtall (omdr./min.)Fart i knopStøy i dBA
5.70035,985
5.20032,085
4.70028,482
4.20024,080
3.70019,579
3.20013,578
2.7008,169
2.2006,768
1.7005,768

Støy ved samme fart

Finnmaster 61CAAMT 200C
MOTORFAKTA
Motor i testYamaha F115Honda 150
MotortypeBensin, firetaktBensin, firetakt
Antall sylindre44
Volum i liter1.7412.534
Effekt i hk115150
Anbefalt toppturtall o/min.5.000-6.0005.000–6.000
Toppturtall i test5.9005.700
Propell i tommer13x1914¾x18
Toppfart i knop33,635,9
RESULTAT
Ved 32 knop
- Støy i dBA8885
Ved 24 knop
- Støy i dBA8080
Ved 8 knop
- Støy i dBA7069

Anmerkning: Samtlige tester er utført på samme dag og i samme vann. Støy er målt ved førerplass. Farten er målt med GPS. Propellvalg er utført av produsent.

TESTBETINGELSER

Temperatur
- Luft:15˚C
- Sjø:10˚C
Vindstyrke:5-7 m/sek
Bølgehøyde:0-0,5 meter
Tankinnhold ved test
- Bensin:2/3
- Ferskvann:0
- Septik:0
Antall personer om bord:2

AMT 

Kellox AS

 www.kellox.no 

Finnmaster 

Yamaha Motor Scandinavia 

www.yamaha-motor.no