Nr 5 2013

Amt 230 DC : Den ultimate dagsturbåten

Amt 230 DC er den ultimate dagsturbåten, men den er også rigget for en overnatting eller to.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN
 

Det første man legger merke til når man ser finske AMTs største båt, 230 DC, er det enorme innvendige volumet. U-salongen akter oppleves gigantisk, og den har ingen problemer med å by på sittekomfort for minst seks personer. Hvis salongbordet senkes, får man en strålende solseng der man ligger dypt og trygt, skjermet for vind og innsyn. Salongen gir også ekstra køyeplass, slik at totalt fire personer kan overnatte i båten. Vi sier kan.

Fra salongen kan hjørneputa vippes opp, slik at man unngår å tråkke på tekstilene på vei til badeplattformen. Det er fine trinn ned på begge sider, og en solid badestige er plassert på babord side. Her akter er det også to romslige kasser til tauverk og dregg. AMT leverer båtene med det viktigste tilbehøret. Derfor får du alltid med blant annet dregg, tauverk, båtshake og reservekanne når du kjøper en AMT.

 

Stor lugar

Nede i lugaren er det bra med takhøyde og meget god plass - til 22-foter å være. Koøyer på begge sider skaper et triveligere miljø, men vi savner takluke, som ville sluppet inn mer lys, og samtidig tjent som en ekstra rømningsvei.  Plassmessig er denne båten stor nok til at det ville være mulig å lage et separat toalettrom her, og samtidig hatt bra soveplass for to personer. Det er ikke helt det samme å rigge seg til på sjøvannstoalettet under luka i benken. Særlig om behovet melder seg midt på natta mens køya er i bruk. Adkomsten til lugaren er god på grunn av den brede døra inn. Trappa opp til fordekket tjener også som dør, og det er solide trinn som gjør det enkelt å ta seg ombord gjennom luka i vindskjermen fra fordekket.

 

Klar for helgetur

Førerposisjonen er også svært behagelig i den voksne daycruiseren fra Finland. Rattet og kontrollspaken faller lett i hendene, og kartplotteren er plassert i siktretningen. Selve styrekonsollen er i mørk grå farge, slik at det blir minimalt med gjenskinn i vindskjermen. Slikt liker vi.

Ellers har båten en praktisk liten vask på styrbord side. Håndgrepet på vasken kan trekkes ut og strekkes helt til badeplattformen, slik at man får spylt av seg etter saltvannsbadet. Båten kan også utstyres med en liten byssemodul med gassbrenner, samt kjøleskuff, for å gjøre den mer helgeturvennlig.

 

Svært velkjørende

Sjøegenskapene er førsteklasses, i likhet med det meste av godt utprøvde finske båter. Dette er en kjøremaskin. Med sine 1.350 kilo oppleves den ikke som noen småbåt, men samtidig er den enkel å manøvrere, og finner aldri på uventede krumspring. Vi logget 47,2 knop med to mann om bord. Det var riktignok med Hondas største motor, på 250 hk. Firetakteren er stillegående og behagelig, og har krefter i massevis til å få denne farkosten opp i planingsfart på få sekunder. Uten å ha prøvd båten med 150-hesters motor, vil vi anta at det kan være litt snaut for en såpass massiv båt fullastet med folk og utstyr. 200-hesteren burde være et bra alternativ, om du kan nøye deg med noe lavere toppfart enn du får med 250-hesteren. Da sparer du også 40.000 kroner. I bilverdenen er mange opptatt av garantier og serviceintervaller. Det er ingen grunn til ikke å tenke på det også i båtlivet. Honda gir seks års garanti, som er beste motorgaranti her til lands.

 

Med denne båten kommer du deg kjapt fra A til B, samtidig som den er fullt brukbar til en skikkelig helgetur.

 

 

 

 

Tekniske data – AMT 230DC

CE-kategori:

 C

Produksjonsland:

 Finland

Lengde i meter:

 6,8

Bredde i meter:

 2,6

Dyptgående i meter:

 Ca.0,65

V-bunn i grader:

 20

Vekt tørr båt i kg:

 1350

Drivstoff i liter:

 220 liter

Max antall personer:

 8

Motoreffekt fra-til i hk:

 150-250

Motor testbåt:

 Honda BF250 X-lang

- Sylindervolum

 3583

- Antall sylindre

 6

- Effekt i hk (kw)

 250 (183,9)

Toppfart i test i knop:

 47,2

Pris fra i kroner:

 509.900 m/Honda BF150

Pris testbåt i kroner:

 589.990

Opplysninger:

www.kellox.no