utgave nr 8 2004

TEST: Garmin GPSmap60c

Publisert Sist oppdatert

Test: Garmin GPSmap60C

Flott håndholdt GPS

Dette er en av markedets mer påkostede GPSene. Den egner seg godt til bruk med elektroniske kart, og den gode fargeskjermen kan leses selv i direkte sollys.

TEKST: TERJE BØLSTAD

GPSmap60c er overlegent den mest avanserte GPS vi noen gang har testet. Den har "alt", men også så mange muligheter og funksjoner at det kanskje blir i meste laget for en gjennomsnittlig bruker. Og feilfri er den ikke.

For sjø og land

GPSmap60c representerer en helt ny generasjon av GPS mottagere. Den har en stor og meget god fargeskjerm, mulighet for tilkopling av ekstern antenne, og mange taster. (Jo flere knapper en GPS har, desto enklere er den å bruke – synes vi). I direkte sollys er skjermen meget god og tydelig. I skyggen blir kontrasten vesentlig dårligere, og da hjelper bakgrunnsbelysningen heller ikke. GPSen er spesielt laget for bruk av Garmins forskjellige elektroniske kart, både for sjø, land, og vei. Med Garmins veikart kan den hjelpe deg å finne frem til enhver adresse, og vise deg korteste vei du kan kjøre dit. I hvert gatekryss forteller den deg om du skal svinge til høyre eller venstre.
I motsetning til enkelte andre navigatorer – som hovedsakelig synes å være beregnet for bruk på land – har denne GPSen alt som trengs for også å kunne brukes på sjøen, som for eksempel Motorveiside og XTE. Selv om prisen synes relativt høy, er den godt konkurransedyktig med andre håndholdte GPSer med fargeskjerm. GPSmap60 leveres også i en enda mer avansert CS-utgave, med innebygd elektronisk kompass og barometer/høydemåler.
Ved kjøp av GPSmap60c følger det med: GPS, USB-kabel, norsk manual, bærestropp & belteklips.
Ekstrautstyr: Bæreveske, div spenningskabler, diverse Mapsource CD"er, diverse braketter, ekstern antenne.

Fungerer godt

Denne GPSen har masser av funksjoner. Vi savner ikke noe. Kanskje bortsett fra en MOB-tast. En MOB-funksjon finnes, men den er ikke så enkel å bruke som vi mener at den burde ha vært. Her er forøvrig alt man trenger av kurspunkter, ruter og sporlogg-funksjoner – og masse mer. Mottageren er uvanlig følsom, faktisk bedre enn i noen annen navigator vi har testet. GPSen er også forberedt for EGNOS, selv om vi merkelig nok aldri så at den noen gang lette etter noen EGNOS-satellitter (som ligger stille i en sydlig retning, lavt over horisonten). GPSen kan koples til en PC, enten til en USB- eller til en COM-port. Fordelen ved å bruke USB-porten er høyere hastighet og dermed kortere overføringstid.

Programmerbar

Det er så mange valgmuligheter i denne GPSen, at det nesten blir for mye av det gode. Som på mange andre moderne navigatorer, kan man på enkelte skjermsider velge (eller programmere) hvilke data som skal vises, og hvor store tall de skal vises med. I denne GPSen kan man også selv bestemme hvilke sider som skal utgjøre hovedsidene, og i hvilken sekvens de skal fremkomme. Selv tastetonene kan man programmere, gjerne med forskjellige toner for diverse taster og funksjoner. For forskjellige alarmer kan man selv velge blant mange toner og lyder. Når båten er for langt ute av kurs, kan du for eksempel få GPSen til å ringe som en gammel telefon. Med denne enheten om bord, blir det ikke lett å skille mellom lyden fra mobiltelefon, mikrobølgeovn og GPS! Er det ankeralarm, eller er det middagen som er ferdig? Kanskje det er noen som ringer?
Man kan velge mellom forskjellige fargepaletter (omtrent som i Windows), og om fargene på skjermen automatisk skal skifte fra dag- til natt-visning, avhengig av hva klokken er!

Dårlig basekart

Det medfølgende basekartet er et veikart. Det gir et signal om at det er bruk på land som sannsynligvis er Garmins hovedmål med denne GPSen. Kartene er mange år gamle, og kan derfor være unøyaktige og feilbefengte. Når man beveger markøren over en vei, vises veiens navn på skjermen. Men GPSen har for eksempel problemer med å skille mellom E6 og mange andre veier. E4 kalles bare 4. En av de få funksjonene GPSen har som er knyttet til veikartet, er å finne avkjøringer på en vei til forskjellige byer og steder. Det fungerer så lite tilfredstillende, at det er ubrukelig i praksis. Ber man om avkjøringer fra E4, vises noen få avkjøringer til byer/steder på E6. Mange steder langs veien er det vist et symbol med en hvit mann- og en kvinnefigur i en blå firkant – som kan minne om et toalett-skilt – som vi ikke forstod betydningen av.

Uferdig programvare

I den GPSen vi fikk utlevert på lån, var programversjon 2.0 installert. Fordi vi ville teste siste programversjon, installerte vi umiddelbart versjon 3.0, som vi fant på www.garmin.com. Den var det imidlertid så mange alvorlige problemer med, at vi ventet til vi fant nok en versjon (3.1) som vi kunne laste ned og installere i GPSen før vi fortsatte testen. Nå syntes de fleste feilene å være rettet – men ikke alle.
Mye av dagens elektronikk er avhengig av avansert programvare for å fungere. Som forbrukere burde vi kunne forvente at når varen leveres, er den installerte programvaren ferdig. Det er dessverre ikke alltid tilfellet – og heller ikke når det gjelder denne GPSen. Den vanlige forbruker er sannsynligvis verken interessert i – eller i stand til – å laste ned stadig nye programversjoner fra Internett og installere dem på utstyret han har kjøpt. Har du slike problemer, bør du ta det opp med din forhandler.

Feil i oversettelse

Jo mer avansert et utstyr er, desto mer er det som kan gå galt. I oversettelsen til norsk er det for eksempel enkelte kjedelige feil. De to engelske ordene "Course" (som i denne GPSen står for ønsket kurs) og "Heading" (som betyr egen kurs) er begge oversatt til Kurs. Dermed blir det vanskelig for brukeren både å forstå hva slags kurs som brukes i alle sammenhenger, og å velge hvilke data han ønsker vist i de forskjellige bildene. Selv om den norske bruksanvisningen er meget god (som vanlig for Garmins utstyr), er det er også noen feil i den. Det burde også ha stått at for å få norsk tid – og automatisk sommertid – på GPSen, skal man velge Tidssone Paris.

For elektroniske kart

Den viktigste grunnen til at du eventuelt skal velge GPSmap60c, er at du planlegger å bruke den sammen med elektroniske kart – som en liten kartplotter. Skal du ikke bruke elektroniske kart, synes vi at fargeskjermen er bortkastet, og da blir denne GPSen unødvendig dyr. Vi vil heller ikke anbefale GPSmap60c for førstegangsbrukere. Til det er den for omfattende, og har unødvendig mange – mer eller mindre nyttige – funksjoner. Da kan den være vanskelig å bruke. Er du bare ute etter en god GPS for bruk i båten uten elektroniske kart, skal du heller ta en titt på testen av enklere og rimeligere GPSer i BM nr. 4/2003.

Pluss:
God fargeskjerm
Meget følsom mottager
Morsomme spill
Minus:
Ingen MOB-knapp
Flyter ikke
Uferdig programvare?

Mer informasjon

Belanor AS
www.belanor.no
www.garmin.com

Ord og forkortelser

DGPSDifferensielt GPS-system, som bedrer nøyaktigheten
EGNOSDet nye europeisk, satellittbaserte DGPS-systemet
GPSGlobalt Posisjonerings System
IPX7Standard for grad av vanntetthet.

          For å tilfredstille denne spesifikasjonen, må enheten tåle å være på 1 meters dybde under vann i minst 30 minutter, uten å lekke
MBMegaByte, antall millioner tegn
MOBMann Over Bord
NiMHNikkel Metall Hybrid (oppladbart batteri)
NMEA 0183Et sett standarder for overføring av data
      (i spesielle datameldinger) mellom forskjellige instrumenter om bord i en båt
PC"Personal Computer", personlig datamaskin
USBUniversal Serial Bus
WaypointVeipunkt, rutepunkt, kurspunkt
XTE"Cross Track Error". Avvik fra den ideelle kurslinje

Powered by Labrador CMS