utgave nr 3 1991

Honda 45 hk

Publisert Sist oppdatert
Test: 45 og 50 hesters utenbordere

TO-TAKTER ELLER FIRE-TAKTER?

Av Lars H. Lindén
Norsk tilrettelegging: Ingvar Johnsen og Hans Due

Honda detonerte en liten bombe på påhengermarkedet i fjor høst. Med sine nye fire-taktere på 35- og 45 hester har produsenten plutselig valset seg opp i første divisjon,- i fire-takt. Konkurrentene går i to-takt.

I en pågående markedsføring lover Honda 40 prosent lavere driftskostnader og 25 prosent lavere lydnivå enn tilsvarende to-taktere. Ikke rart konkurrentene har brummet. Spesielt i disse dager når man ikke vet sikkert hvor bensinprisene kommer til å ende. Det kan se ut til at Hondas nye 35- og 45 hester er kommet i riktig takt med tiden.

Omfattende tester

Båtmagasinet kan her presentere utførlige fakta etter omfattende tester mellom den nye Honda 45 hk. og to-takterne Mercury 50 hk. og Yamaha 50 hk. Alle tre motorene er tre-sylindrede og har et sylindervolum på mellom 700 og 850 cc. Honda 45 har et volum på 808 cc, mens Mercury ligger " i underkant av ett mopedvolum over", med 849 cc. Yamaha ligger "en lett motorsykkel" under med 698 cc - det samme som Yamahas 40 hk.
Hondas motstandere i denne testen er valgt ut fra følgende kriterier:Mercury 50 fordi den er en 91-modell, helt nykonstruert og ikke testet tidligere. Yamaha 50 fordi den endte som vinner i en sammenligningstest mellom 50-hestere for ca. ett år siden.

Avansert konstruksjon

Først litt om forskjellen på to- og fire-taktere. Den siste er den vi er mest vant til fra våre biler. De av oss som opplevde 50-60 årene, husker at det var to-taktere i Saab, DKW og Wartburg-bilene. Ut over det har to-takterne vært mest på banen i motorsykler /mopeder og i påhengere.
Amerikanske Homelite prøvde seg i 60-årene med firetakters påhengere uten særlig hell. Honda har levert sine småmotorer i mange år. Yamaha kom med sin 9,9 fire-takter for noen år siden uten at dette ser ut til å ha inspirert til å fortsette på fire takter.
Nå har noen av bilfabrikkene begynt å forske på totakteren igjen. Likevel er det håpløst å spå hvilket av systemene som kommer til å vinne - hvis det noen gang blir en vinner.

Prinsippene

Fire-takteren har et mekanisk ventilsystem i hver sylinder som styrer innsugingsluften og avgassene. Mange bevegelige deler og ingen drøm å skru for amatøren med skiftenøkkel og skrutrekker. Motorkonstruksjonen har en effektiv forbrenning, lav motorlyd og vibrerer mindre enn to-taktskonstruksjonen. En annen fordel er at firetakteren kan gå på lave turtall i timevis uten at motoren soter, drukner i olje eller får "forgasserhoste". Sistnevnte egenskaper er spesielt interessante for fiskeren som skal ta seg fram med lav fart i mange timer.
To-takteren er derimot mest drivstoffeffektiv ved realtivt høye turtall - ca. 500 til 1000 omdr./min under topp turtall. Den moderne to-takteren er lett å vinterkonservere.
På minussiden for fire-taktsmotorene noterer vi høyere vekt enn de andre motorene i klassen, bortsett fra Mercuryen som er spesielt tung, 98 kg. Yamaha 50 og de andre 50-hesterne ligger rundt 80 kg. Honda 35 og 45 veier mellom 90 og 92 kg. Prismessig ligger de tre motorene omtrent på samme nivå. Det varierer med noen få hundrelapper.

Testbåten

Testbåten vi brukte er en svensk nyhet, Uttern 5000 AC - en båt som slo godt an på hjemmemarkedet allerede første sesongen. Dette er en typisk "baklader" med moderat V-bunn, konstruert for motorstørrelser på mellom 40 og 60 hk. Båten måler 5,00 x 2,05 meter og veier 460 kg. uten motor.
Samtlige motorer ble testet med to og fire personer, og vi målte fart, forbruk og lyd ved tre forskjellige turtall. De tre påhengerne ble montert av service-mannskaper fra den respektive forhandleren. Vi gjorde dette for å forsikre oss om at motorene skulle få en korrekt monteringshøyde, trim og propell som passer for denne båttypen med en belastning på to eller fire personer.

Litt tregere

Ser man kun på farten, er den nye Honda et par knop langsommere både med to og fire personer ombord. Dette gjør særlig utslag på høye turtall. Den raskeste er nye Mercury 50 med 29,5 knop, deretter Yamaha 50 med 28,6 knop og sist Honda 45 med 26,8 knop.
Men med liten belastning og turtall på ca. 1000 omdreininger under topp turtall, er fartsforskjellen bare én knop mellom Hondaen og de to andre. Den største forskjellen i fart får vi imidlertid på akselerasjonstesten. Det er adskillig mer fres i totakterne, og Mercury 50 skyter av gårde som en kanon i forhold til Hondaen. Spesielt merkes dette med fire personer ombord.

Reklamen holder

Målingen av drivstofforbruket er artig lesning for Honda-folket. Reklamen holder hva den lover når den sier 40 prosent(!) lavere driftskonstnader. Med en belastning på to personer og toppfart, forbruker Honda 45 bare en halv liter bensin pr. nautisk mil, og ved marsjfart som ligger 1000 omdreininger under topp turtall, forbruker motoren bare 0,35 liter pr. n.mil. Det er nesten halvparten av det Yamahas 50-hester bruker, og Yamahaen er kjent for å være den mest drivstofføkonomiske to-takteren i sin klasse.
Men med tyngre belastning og litt lavere turtall, blir ikke forskjellen så stor, 0,50 liter pr. n.mil for Hondaen og 0,58 for den nye Mercuryen.

Stille på sakte fart

Også lydmålingene ga positive resultater for Hondaen. Mercury og Yamahas lydnivå lå på 89 decibel på topp og 84-85 decibel på marsjfart. Dette er normale tall for påhengere i denne størrelsen. Hondaen har noe lavere støynivå på topp turtall - 86 decibel. Men det først når gassen senkes, at man merker den store forskjellen. Bare 80 decibel på marsjfart, og kommer man ned til 7 knops fart, viste vår lydmåler bare 68 decibel. Som en kuriositet kan nevnes at vi ved to anledninger vred på tennings-nøkkelen når Hondaen allerede ruslet og gikk.Vi hadde ikke hørt den!

Konklusjon

Honda 45 er en meget interessant motor for litt robuste båter som ikke krever større marsjfart enn ca. 20 knop og for båter som normalt har mange driftstimer i løpet av en sesong. Prismessig er det her i Norge ikke store forskjellen. Honda med kort stamme koster kr. 39.990,-, Mercury kr. 39.492 og Yamaha kr. 39.368,-. Driftsøkonomisk vil man spare mange penger på drivstoff med Hondaen i løpet av ett år. Hvordan drifts-sikkerheten virker over tid, har vi ikke hatt anledning til å teste.
Hondaens lave lydnivå og fine tomgangsegenskaper må være et stort pluss for alle som er ute og fisker over lengre tid av gangen, ikke minst for trolling-fiskerne.
Men er man på jakt etter en motor til en rask V-bunns sportsbåt som i første rekke brukes noen hektiske få uker om sommeren, er to-takteren et bedre alternativ. Den har dessuten en bedre akselerasjon, noe som har en betydning for bla.a. vannski-kjørere. To-takteren går best i høye hastigheter, ca. 500 til 1000 omdreininger under maks. turtall.

Honda 45

Den nye Honda 45 er markedets største 4-takts påhenger, og den har samme grunnkonstruksjon som Hondas nye 35-hester. Begge motorene finnes i flere utgaver, med kort eller lang stamme, med eller uten Power Trim og Tilt. Samtlige har elektrisk start, men det finnes også en variant med håndstart og rorkult. Begge de to nye Hondaene er tresylindret og har et sylindervolum på hele 808 cc. Hver sylinder har sin egen forgasser som er utstyrt med akselerasjonpumpe for lettere å bringe båten opp i planingsfart. Forøvrig har de nye Hondaene nøyaktig de samme finesser som på de moderne to-takterne. Moderne elektronisk tenningssystem og rikelig med instrumentering og alarmer som varsler om overoppheting, for høyt turtall og lavt oljetrykk.
Ser man på våre testresultater, viser de at Hondaen er et par knop langsommere enn to-takterne på høye turtall. Reduseres gasspådraget, er forskjellen i fart svært liten. Akselerasjonen opp til planingsfart er imidlertid langt dårligere for Hondaen.
Drivstofforbruket er meget lavt. 13,8 liter pr. time på toppfart, og bare 7,8 liter pr. time ved marsjfart. Det gir et gjennomsnittsforbruk på bare 0,35 liter pr. n.mil. Stort lavere kan man ikke komme med en moderne påhenger.

Mercury 50

Mercury har en helt ny 50-hester på hele 849 cc, en av de største i klassen. Den har samme grunnkonstruksjon som Mercurys nye 60-hester. Motoren har tre sylindre med en forgasser til hver sylinder, og den er vendespylt. Den gamle 50-hesteren hadde bare to sylindre og var tverrspylt. Den nye 50-hesteren (og 60-hesteren) har også en helt ny motorblokk, skumstøpt i ett stykke bortsett fra underdelene. Et såkalt monoblokksystem uten topplokk. Nytt er også at oljetanken er plassert under motordekselet. Som standard finnes et 12-volts uttak på 9 ampére. Med en annen generator kan man hente ut hele 16 ampére.
Mercury 50 ble den raskeste motoren i testen, både med liten og stor belastning. Mellom 3 og 4 knop raskere enn Honda 45 på høyt turtall. Men det var først og fremst akselerasjonen som ga utslag i favør av Mercury 50. Et fantastisk bunndrag som gir rask og problemfri planing. Også drivstofforbruket er hyggelig på denne moderne to-takteren, spesielt når man reduserer turtall med 1000 omdreininger. Med to personer og ca. 23 knops fart, drakk den ikke mer enn ca. halvliteren pr. n.mil. Også lydnivået er akseptabelt når man kjører på marsjfart. En meget interessant nykomling.

Yamaha 50

Yamaha 50 er en av markedets mest solgte 50-hestere, og en av de beste i mange av våre motortester. Motoren er tresylindret og har en forgasser pr. sylinder. Yamaha 50 har samme grunn-konstruksjon som 40-hesteren med et sylindervolum på 698 cc. Denne 50-hesteren er således noe mindre i volum sammenlignet med de øvrige i vår test. Den veier betydelig mindre, bare 76 kg for en motor med lang stamme. Det er over 20 kg mindre enn den nye Mercuryen.
Også Yamaha 50 er raskere enn Honda 45 på de høye turtall, både med liten og stor belastning. Men også denne motoren ligger på samme fartsnivå som de andre når man reduserer turtallet med 1000 omdreininger. Vi skylder å gjøre oppmerksom på at Yamahaen vi brukte i testen ikke var utstyrt med Power Trim, noe som ga den et lite handicap i forhold til de andre motorene. Drivstofforbruket er omtrent det samme som for Mercuryen på høye turtall, men begge ligger altså et stykke over Hondaen. Akselerasjonen er omtrent like god som for Mercuryen, og altså en god del bedre enn Hondaen.

Testbåt:
Honda 45 og de øvrige motorene i denne testen ble montert på en Uttern 5000 AC. En ny båt som på kort tid er blitt ganske populær. Båten er bygget for påhengere i størrelsen 40-60 hk. Uttern 5000 AC har de strategiske mål 5,00m x 2,05m. Vekten er ca. 460 kg.

TEKNISKE DATA

MotorHondaMercuryYamaha
Motortype4-takt2-takt2-takt
Effekt i hk455050
Sylindervolum808 cc849cc698cc
Antall sylindre333
Turtallsområde5000-60005000-55004500-5500
Utveksling2,09:11,64:11,84:1
Antall forgassere333
El.uttak amp.696
Bensintank,lt252524
Vekt i kg.(lang stamme)909876
Instrumenter/alarm
Turteller:1)jaekstra
Loggekstrajaekstra
Turtallsperrejajaja
Overopphetingjajaja
Lavt oljetrykkja-- --
Pris:39.990,-39.492,-39.368,-
Pris m/power Trim44.250,-42.900,-43.953,-
Importør:Kellox A/SMarine PowerYamaha Norge

1) Turteller er standard på den modellen som har Power Trim og Tilt.

TESTRESULTAT MED 2 PERSONER
MotorHonda 45Mercury 50Yamaha 50
Propell14 1/4"13"14"
Heisning15 mm30 mm40 mm
Maks turtall560054005400
Fart i knop:
Maks26,829,528,6
- 500 omdr.24,327,026,0
- 1000 omdr.22,023,223,2
Drivstoff- liter/time:
Maks13,821,621,6
- 500 omdr.11,416,818,6
- 1000 omdr. 7,812,014,4
Drivstoff - liter/nautisk mil:
Maks0,510,730,75
- 500 omdr.0,460,620,71
- 1000 omdr.0,350,510,62
Støynivå i dba:
Maks868989
- 500 omdr.838587
- 1000 omdr.808485

TESTRESULTAT MED 4 PERSONER
MotorHonda 45Mercury 50Yamaha 50
Propell14 1/4"13"14"
Heisning:15 mm30 mm40 mm
Maks turtall550052005300
Fart i knop:
maks24,828,627,5
- 500 omdr.22,725,423,8
- 1000 omdr.19,021,620,0
Drivstoff - liter/time:
Maks13,221,622,2
- 500 omdr.12,016,218,0
- 1000 omdr. 9,612,613,2
Drivstoff - liter /nautisk mil:
Maks0,530,750,80
- 500 omdr.0,520,630,75
- 1000 omdr.0,500,580,66