«Big Beaver» flyttet seg lynraskt

SNARVEI: Ifølge nettstedet MarineTraffic tok
SNARVEI: Ifølge nettstedet MarineTraffic tok "Big Beaver" turen fra Cannes til Lyngdal i rekordfart tvers igjennom Europa i ettermiddag.

Fra Cannes til Lyngdal på minutter

Yachten «Big Beavers» bevegelser i AIS-systemet blir et stadig større mysterium. Etter å ha fortøyd i Cannes i formiddag ifølge AIS-signalene, dukket båten opp i Lyngdal på nettstedet MarineTraffic rundt klokken 16 i dag.

Publisert

To svært velinformert kilder, som begge ønsker å være anonyme, sier til Båtmagasinet at det er underlig at båten hopper frem og tilbake mellom havner i Middelhavet og Norge i løpet av svært kort tid. Ingen av kildene utelukker at det kan være et forsøk på å manipulere eller villede som ligger bak båtens tilsynelatende raske forflyttinger.

LES MER:

"Big Beaver" skal ifølge AIS-signalene ha fortøyd i Port Pierre Canto i Cannes i formiddag etter å ha gått fra Saint Tropez tidligere på dagen. Rundt klokken 1600 i dag begynte båten å sende ut AIS-signaler fra Lyngdal, og kartet på nettstedet MarineTraffic illustrerer den mildt sagt uvanlige "seilasen" nordover som en rett strek.

Ikke registrert

UHELDIG: At tre båter har samme MMSI-nummer skal ikke forekomme, sier elektronikekspert Rolf Fossumstuen i Seatronic.
UHELDIG: At tre båter har samme MMSI-nummer skal ikke forekomme, sier elektronikekspert Rolf Fossumstuen i Seatronic.

At «Big Beaver» har samme MMSI-nummer som to andre fartøyer som også er registrert på Cayman Island (ett av dem tilsynelatende identisk med «Big Beaver») bidrar ytterligere til å bre et mystikkens slør rundt båten.

MMSI er forkortelsen for Maritime Mobile Service Identity og er en tallkode på ni siffer som unikt identifiserer maritimt radiokommunikasjonsutstyr, ifølge Wikipedia. At et unikt MMSI-nummer er knyttet til tre ulike fartøyer spredt rundt i Europa, er ifølge elektronikkeksperten Rolf Fossumstuen svært uheldig. I en nødsituasjon vil dette nummeret sendes ut når DSC-funksjonen aktiveres på VHFen, men hvilken båt som er i nød vil være uklart så lenge det er flere båter som har samme MMSI-nummer.

– Tre like MMSI-nummer vil kunne utløse tre redningsaksjoner og skal ikke forekomme, sier Rolf Fossumstuen i Seatronic. Han har tidligere lang fartstid blant annet fra Raymarine og Navico.

Tre fartøyer - samme MMSI

Et søk i databasen til International Telecommunication Union (ITU), avslører at ingen av de tre fartøyenes MMSI, kallesignal eller navn er registrert der. Den ene båten, med navnet «OCN» er ifølge MarineTraffic også en Delta Carbon 88 som i går befant seg i Gdansk i Polen. Ett av bildene som fotografen Eugene Gillet har lastet opp under profilen til båten «OCN» viser imidlertid «Big Beaver».

"OCN" ELLER "BIG BEAVER"?: En Delta Carbon 88 som ifølge MarineTraffic befinner seg i Polen har samme flaggstat, samme MMSI-nummer som "Big Beaver", men har et annet kallesignal og heter ifølge nettstedet "OCN".
"OCN" ELLER "BIG BEAVER"?: En Delta Carbon 88 som ifølge MarineTraffic befinner seg i Polen har samme flaggstat, samme MMSI-nummer som "Big Beaver", men har et annet kallesignal og heter ifølge nettstedet "OCN".

Fryktet sterk vind

Avisa Lister fikk fredag mannskapet på «Big Beaver» i tale. Til avisa forteller mannskapet at de hadde to valg da de skulle ta seg gjennom Søgne-skjærgården på onsdag, og at de på grunn av sterk vind valgte den indre leia istedet for å gå hovedleia. Dermed havnet de i det smale sundet på nordsiden av Herøya hvor båten ble filmet da den passerte i høy fart.

Mannskapet forklarer til avisa Lister at de på grunn av sidevind var nødt til å øke farten gjennom sundet av frykt for at båten skulle «legge seg sideveis og svinge». Ingen i mannskapet ønsker å stå frem med navn.

Hovedleia mellom Flekkerøya og Ny-Hellesund, som «Big Beaver» avvek fra, er godt merket og relativt godt beskyttet av holmer og skjær, med noen korte, åpne strekninger imellom. Båtmagasinet har passert denne strekningen et stort antall ganger de siste tyve årene med vesentlig mindre båter, også i sterk vind.

SE VIDEO:

Inntil videre fortsetter «Big Beavers» faktiske og elektroniske bevegelser rundt om i Europa tilsynelatende å være et mysterium.

Disse båtene har samme MMSI

Fartøyets navn: «BIG BEAVER»

Kallesignal: ZGQM3

MMSI: 319233500

Flaggstat: Cayman Island

Dato: 15. juli 2022

Posisjon: Nice, Saint Tropez, Cannes, Lyngdal

Fartøyets navn: «OCN»

Kallesignal: ZGQK4

MMSI: 319233500

Flaggstat: Cayman Island

Dato: 14. juli 2022

Posisjon: Gdansk, Polen

Fartøyets navn: «KATHARINE»

Kallesignal: ZGQM5

MMSI: 319233500

Flaggstat: Cayman Island

Dato: 15. juli 2022

Posisjon: Saint Tropez, Frankrike