
360-visning i Targa 63 GTO

Trolig messens mest populære båt
Da Fairline Targa 63 GTO ble vist på Cannes Yachting Festival var den stort sett full av folk, og det ikke helt uten grunn.
Se Båtlivs 360-visning fra Fairline Targa 63 GTO nederst i artikkelen.
Cannes/BÅTLIV
Fairline Targa 63 GTO er nominert til European Powerboat of the Year 2018. Det er den italienske superyacht-desigeren Alberto Mancini som har designet denne båten, i samarbeide med nederlandske Vripack. Da den ble premierevist på Cannes Yachting Festival var det helt klart en båt mange ville se. Båtliv ønsket å ta bilder i båten, og da helst under omstendigheter som gjør at du som leser kan se interiørløsningene. Det lot seg til slutt gjøre, da vi siste messedag møtte opp rett etter at portene ble åpnet for publikum. Fairline er også en populær båt i Norge, og har tatt opp konkurranse med trauste konkurrenter som Princess. Et søk på Finn viser at det i skrivende stund ligger 35 båter fra Fairline til salgs. Til sammenligner er det 40 Princesser. Største Fairline er på 59 fot. Men det er kanskje plass til en enda litt større båt på det norske markedet? I så fall bør Fairline Targa 63 GTO ha en god mulighet. Hvis lommeboka strekker til, vel å merke.
Den norske forhandleren av Fairline, Nautic Norway, forteller at prisen for Targa 63 GTO begynner på 1 338 750 GBP uten merverdiavgift, altså cirka 17.571.000 kroner inkludert merverdiavgift ved kurs på 10,50.
Slipper sommeren inn
Hva får en som har råd for en slik investering? Det er utvilsomt at dette er en lekker båt, som byr på mye luksus. Vi går om bord via badeplattformen, som er stor i seg selv, og med tilgang til egen båtgarasje. Fra akterdekket, som også uvanlig bra med sittemulighet i en type u-formet sofabenk. For anledningen åpent inn til salongen. Her er det skyvedør og alt på et plan. I tillegg til skyvedøren kan også vinduet på styrbord side inn til salongen åpnes, for å slippe sommeren ordentlig inn. Og en stor takluke gjør dette fullkomment. Salongen er ganske klassisk, med skapplass og heis til flatskjermen på babord side, og sittegruppen på styrbord side. Byssa er framme, ved siden av førerplassen. Her er det koketopper nok for hele kokkelandslaget, en stor vask og masse skapplass. Stekeovn er selvfølgelig også på plass.
Førerplassen er innbydende, med ordentlige førerstoler som er justerbare, og med beinstøtte. Med førerstoler menes det at det er to stoler, en ekstra for sidemann, eventuelt en navigatør. I stedet for standard instrumentering er det tre store plotterskjermer fra Raymarine, der den ene brukes for alt av informasjon som man normalt finner på instrumentene, samt mye mer.
LES OGSÅ: De nominerte båtene til European Powerboat of the Year 2018
Lakkert
Det er ikke få lag lakk det er brukt til treverket på interiøret til denne båten. Når vi går ned under dekk og samtidig skal prøve å ta bilder, må vi nesten gi opp forsøket med ikke å få med speilbilde av oss selv i treverket. Under dekk er det teppegulv. Dørene til hver av lugarene og badene er solide. Her er det selvfølgelig null slingring i dørene når de er lukket, alt føles som kvalitet, noe man også venter når man går rundt i en såpass kostbar båt. Treverket er relativt mørkt, men ønsker en ny eier det lysere er det helt sikkert mulig at verftet bruker lysere materialer.
Opptil fem lugarer
I alt er det fire lugarer her nede. To store, med hver sin dobbelkøye, og to mindre. Alternativt er kan det velges tre lugarer, noe som gir et fellesbad ekstra. Eierlugaren midtskips har båtens største bad, mens det i tillegg er to andre bad om man velger fire lugarer. I tillegg til disse fire er det mannskapslugar, men med egen inngang fra akter. Her velges størrelsen på mannskapslugaren avhengig av båtgarasjen. Altså, velges båtgarasje, så blir det mindre plass til mannskapet.