
Boot 2018

American beauty til Europa
Nye Grand Banks Eastbay 44 er en dyr og luksuriøs turbåt i klassisk amerikansk stil, som tåler storm på havet. Se 360 graders visning.
Fram til fredag kl 12 er artikkelen åpen for alle. Deretter blir den Pluss, og er tilgjengelig for abonnenter av Båtliv. Bli abonnent her!
Boot, Düsseldorf
Grand Banks er en kjent merkevare i båtverdenen, og har i mange år vært synonymt med solide og klassiske trawlere. Toppsjef Hank Compton i Grand Banks tok turen over Atlanteren til Düsseldorf for å oppdatere oss om verftet og den nye serien båter.
De gamle trawlerne her byttet ut med mer elegante yachter i amerikansk østkyststil. Verftet i Malaysia er modernisert og bemannet opp slik at det nå er 600 medarbeidere engasjert med å bygge båter for velhavende mennesker verden rundt.
LES OGSÅ: Super-Parker kan komme til Norge som Askeladden
Hank Compton kan fortelle oss at det går med 29.000 timer for å bygge Eastbay 44, og da er det heller ikke så rart at den koster penger. Mye penger. Prisen med tysk mva er 1,3 millioner euro, og det tilsvarer en pris på over 13 millioner kroner i Norge.
Karbon
Men da får man også en båt som er tvers igjennom hel ved. Her er det massiv teak i innredning og på dekk. Lakken skinner. Stilen er klassisk og fornem. Skroget er vakuumstøpt i vinylester. Overbygget er bygget med karbonfiber. Dette gir en lettere og sterkere båt enn tradisjonelt støp med polyester.
LES OGSÅ: Bavarias nye 55-foter solgt usett
Skroget har harmoniske linjer med spring, overbygget er klassisk med doghouse med solide panoramavinduer. Baugen er skarp, bunnen er V-formet og båten har steglister akterover. Ifølge produsenten skjærer den gjennom bølgene som en kniv, og lystrer roret i alle fartsområder.
Båten er klassifisert i CE-kategori A, som betyr at du kan seile (kjøre) den på havet i all slags vær. Under dørken sitter det to Volvo Penta IPS 600. Båten marsjer i 18.5 knop og bruker da 70 liter i timen, som er beskjedent for en båt på over 13 tonn. Toppfarten er hele 32 knop. Den kan styres med joystick akkurat dit du vil, og holde seg dønn i posisjon med dynamisk posisjonering.
Grand Banks Eastbay 44 er rett og slett en tøffing med elegant utseende, som vil behage erfarne båtfolk. Når du kommer om bord blir du overrasket over hvor stor båten er. Og benevnelsen Eastbay 44 viser hvor nedtonet markedsføringen er. Båten er nemlig 49 fot etter europeisk standard (med badeplattform), men verftet har valgt å legge til grunn den amerikanske standarden også på det europeiske markedet.
Tre kabiner
Akterdekket byr på en flott salong, men er samtidig godt beskyttet av høye skansekledninger og tak trukket over bakveggen. Dollbordene er brede og gode med gode gripelister rundt båten.
Den utstilte båten har tre kabiner, men båten kan også fås med to kabiner. I versjonen med tre kabiner er byssa plassert langsgående på babord rett innenfor bakveggen, og vis av vis salongen. Vi synes det er en fin og sosial løsning, men alternativt kan en kabin fjernes og erstattes med bysse nede.
LES OGSÅ: Princess satser på lydopplevelsen
I båten vi var om bord i var det kabin på babord med to klassiske køyer i høyden, flott rederlugar forut og kabin med én køye på styrbord.
Grand Bank har etablert egne salgskontorer i England og Nederland, og er på offensiven etter noen tøffe år med omstilling.
Tekniske data:
Lengde: 14.65 m
Bredde: 4.44 m
Dybde: 1.03 m
Vekt: 13,500 kg
Motor: 2 x 435 HP
Denne artikkelen er en premiumartikkel som blir eksklusiv for Båtlivs abonnenter fra og med fredag 2. februar.