
Prøvekjørt: Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan
Nordiske følelser
Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan er et omfattende navn på en omfattende båt. Men takket være moderat motorisering blir ikke æresprisvinneren fra Boot Düsseldorf 2018 avsindig dyr.
Ikke misforstå, billige blir aldri håndbygde stålbåter fra høykostland, men den norske grunnprisen på 4,3 millioner kroner er ikke så aller verst. For Grand Sturdy 40.0 Sedan er en båt i øverste klasse og nyheten ble altså belønnet med prisen som «årets europeiske motorbåt i deplasementbåtklassen» under Boot Düsseldorf i januar.
Nettopp dette; «deplasementbåtklassen», sladrer også om hva som først og fremst kjennetegner Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan. I et digert motorrom under det vakre dørkbelegget i salongen står det en 110-hesters D3-maskin fra Volvo Penta. Den femsylindrete 2,4-literen vil aldri noensinne få 15,5 tonn Linssen opp i mer enn 7,5 knop. Til gjengjeld svarer maskinen med et meget beskjedent forbruk på marsjfart. Modellen kan også leveres med doble 75-hestere.

Kun to lugarer
Med CE klasse B er det ingen grunn til å tvile på at 40-foteren takler de fleste norske forhold uten større problemer. Båten stikker 1,2 meter. Det gir mindre avdrift og ikke minst god takhøyde under dekk, tross moderat høyde. Men noen ekstra lugar ble det ikke plass til, sedanutgaven har kun to komfortable lugarer. I stedet er det stuerom for en skikkelig langtur og i motorrommet er det plass for montering av svært mye ekstrautstyr.
De som ønsker seg mer sengeplass kan vurdere den langt romsligere, men knapt nok så elegante AC-utgaven, som i god Linssen-tradisjon supplerer med en akterlugar som ikke en gang kongelige ville rynket på nesen av.
Salong og uteplass er i likhet med lugarene veldisponerte og ryddige, bygget i en tidløs stil som neppe noensinne går av moten. Linssen satser på å treffe et marked av voksne båtfolk med sans for klassisk sjarme.

40-utgaven vi tok en kikk på i Nederland var en kundebåt og eierne selv viste vei rundt båten. Henk Janssen og Tiny Janssen-De Blok har tidligere eid en Hallberg Rassy seilbåt, men ønsket bedre muligheter for å kunne farte rundt på de utallige kanalene og elvene på kontinentet. Denne 40-foteren er det største Linssen-båten som kommer inn på alle kanaler i Nederland og nabolandene. Dette er naturligvis ikke tilfeldig, men 40 Sedan er også en reell havkrysser, tross CE-klasse B. Med 110 hk i underetasjen er båten på ingen måte overmotorisert, men båten gir faktisk inntrykk av å ha det lille kraftoverskuddet vi kanskje savnet på 30-foteren.

Drømmebåten
Uansett er det drømmebåten Henk og Tiny har kjøpt. En dyr drøm, men en realisert drøm. Henk, som jobber som saksbehandler for de regionale bygningsmyndighetene forteller at han lojalt fulgte farens råd:
– Han sa for mange år siden at Linssen var det ypperste av det ypperste og da jeg en gang inspiserte verftet i forbindelse med en byggesak så jeg hvordan båtene ble bygget og hvor nøye arbeidet ble gjort. Da lovde jeg meg selv at jeg en gang skal ha en Linssen.
Tiny, som er pensjonert sykepleier nikker enig fra styrekonsollen. Med to lugarer er det plass til datteren og svigersønnen og flere lugarer savner ikke ekteparet.
Båten skal brukes til dovne dagsturer med gode venner og for oppdagelsesferd på elver og kanaler, med muligheter til å kunne krysse havstrekk i trygg forvissning om at båten også tåler røffere forhold.
