Prøvekjørt: Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan

TO VARIANTER: Som for de fleste andre modellene leveres Linssen 40.0 i både sedan- og akterkabinutgave.
TO VARIANTER: Som for de fleste andre modellene leveres Linssen 40.0 i både sedan- og akterkabinutgave.
KLASSISK: Salonginnredningen er konservativ, eller klassisk om man vil. Det er sagt i beste mening, men styreposisjonen burde vært på styrbord side.
KLASSISK: Salonginnredningen er konservativ, eller klassisk om man vil. Det er sagt i beste mening, men styreposisjonen burde vært på styrbord side.
SKIPSFØLELSE: Linssens akterlugarer er noe helt for seg selv. Så også på 40-foteren.
SKIPSFØLELSE: Linssens akterlugarer er noe helt for seg selv. Så også på 40-foteren.
SENTERLUGAR: Begge utgavene av 40.0 har en fin senterlugar på babord side.
SENTERLUGAR: Begge utgavene av 40.0 har en fin senterlugar på babord side.
ATTRAKTIVT: Store akterdekk appellerer til nordmenn. Legg merke til gangveiene på utsiden av kalesjen.
ATTRAKTIVT: Store akterdekk appellerer til nordmenn. Legg merke til gangveiene på utsiden av kalesjen.
FORLUGAR: Det ganske butte forskipet gjør at køyene kan monteres langt forut uten at det blir trangt.
FORLUGAR: Det ganske butte forskipet gjør at køyene kan monteres langt forut uten at det blir trangt.
DINETTE: Et innfelt bord på styrbord side kan både fungere som spisesplass for to og som en fin, liten arbeidspult.
DINETTE: Et innfelt bord på styrbord side kan både fungere som spisesplass for to og som en fin, liten arbeidspult.
LETT TILGJENGELIG. Motorrommet under salongdekket har plass til to maskiner. På denne enkeltinstallasjonen er det dermed virkelig generøs plass for service og sjekk.
LETT TILGJENGELIG. Motorrommet under salongdekket har plass til to maskiner. På denne enkeltinstallasjonen er det dermed virkelig generøs plass for service og sjekk.

Nordiske følelser

Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan er et omfattende navn på en omfattende båt. Men takket være moderat motorisering blir ikke æresprisvinneren fra Boot Düsseldorf 2018 avsindig dyr.

Publisert Sist oppdatert

Ikke misforstå, billige blir aldri håndbygde stålbåter fra høykostland, men den norske grunnprisen på 4,3 millioner kroner er ikke så aller verst. For Grand Sturdy 40.0 Sedan er en båt i øverste klasse og nyheten ble altså belønnet med prisen som «årets europeiske motorbåt i deplasementbåtklassen» under Boot Düsseldorf i januar.

Nettopp dette; «deplasementbåtklassen», sladrer også om hva som først og fremst kjennetegner Linssen Grand Sturdy 40.0 Sedan. I et digert motorrom under det vakre dørkbelegget i salongen står det en 110-hesters D3-maskin fra Volvo Penta. Den femsylindrete 2,4-literen vil aldri noensinne få 15,5 tonn Linssen opp i mer enn 7,5 knop. Til gjengjeld svarer maskinen med et meget beskjedent forbruk på marsjfart. Modellen kan også leveres med doble 75-hestere.

KLASSISK: Salonginnredningen er konservativ, eller klassisk om man vil. Det er sagt i beste mening, men styreposisjonen burde vært på styrbord side.
KLASSISK: Salonginnredningen er konservativ, eller klassisk om man vil. Det er sagt i beste mening, men styreposisjonen burde vært på styrbord side.

Grand Sturdy 4.0 Sedan

Total lengde12,85 m
Bredde4,30 m
Dybde1,20
Vekt15 500/16 500 kg
Høyde over vannlinjen2,65/2,72/3,00 m
Diesel820/2 x 450 l
Ferskvann440 l
Septik240 l
Personer10
MotorVolvo Penta D3-110/2 x Volvo Penta D2-75
CE-klasseB
PrisFra 4 300 000/4 377 500 kr
(Levert Nederland med norsk mva. Kurs 1€=10 kr)

Kun to lugarer

Med CE klasse B er det ingen grunn til å tvile på at 40-foteren takler de fleste norske forhold uten større problemer. Båten stikker 1,2 meter. Det gir mindre avdrift og ikke minst god takhøyde under dekk, tross moderat høyde. Men noen ekstra lugar ble det ikke plass til, sedanutgaven har kun to komfortable lugarer. I stedet er det stuerom for en skikkelig langtur og i motorrommet er det plass for montering av svært mye ekstrautstyr.

De som ønsker seg mer sengeplass kan vurdere den langt romsligere, men knapt nok så elegante AC-utgaven, som i god Linssen-tradisjon supplerer med en akterlugar som ikke en gang kongelige ville rynket på nesen av.

Salong og uteplass er i likhet med lugarene veldisponerte og ryddige, bygget i en tidløs stil som neppe noensinne går av moten. Linssen satser på å treffe et marked av voksne båtfolk med sans for klassisk sjarme.

ATTRAKTIVT: Store akterdekk appellerer til nordmenn. Legg merke til gangveiene på utsiden av kalesjen.
ATTRAKTIVT: Store akterdekk appellerer til nordmenn. Legg merke til gangveiene på utsiden av kalesjen.

40-utgaven vi tok en kikk på i Nederland var en kundebåt og eierne selv viste vei rundt båten. Henk Janssen og Tiny Janssen-De Blok har tidligere eid en Hallberg Rassy seilbåt, men ønsket bedre muligheter for å kunne farte rundt på de utallige kanalene og elvene på kontinentet. Denne 40-foteren er det største Linssen-båten som kommer inn på alle kanaler i Nederland og nabolandene. Dette er naturligvis ikke tilfeldig, men 40 Sedan er også en reell havkrysser, tross CE-klasse B. Med 110 hk i underetasjen er båten på ingen måte overmotorisert, men båten gir faktisk inntrykk av å ha det lille kraftoverskuddet vi kanskje savnet på 30-foteren.

TO VARIANTER: Som for de fleste andre modellene leveres Linssen 40.0 i både sedan- og akterkabinutgave.
TO VARIANTER: Som for de fleste andre modellene leveres Linssen 40.0 i både sedan- og akterkabinutgave.

Drømmebåten

Uansett er det drømmebåten Henk og Tiny har kjøpt. En dyr drøm, men en realisert drøm. Henk, som jobber som saksbehandler for de regionale bygningsmyndighetene forteller at han lojalt fulgte farens råd:

– Han sa for mange år siden at Linssen var det ypperste av det ypperste og da jeg en gang inspiserte verftet i forbindelse med en byggesak så jeg hvordan båtene ble bygget og hvor nøye arbeidet ble gjort. Da lovde jeg meg selv at jeg en gang skal ha en Linssen.

Tiny, som er pensjonert sykepleier nikker enig fra styrekonsollen. Med to lugarer er det plass til datteren og svigersønnen og flere lugarer savner ikke ekteparet.

Båten skal brukes til dovne dagsturer med gode venner og for oppdagelsesferd på elver og kanaler, med muligheter til å kunne krysse havstrekk i trygg forvissning om at båten også tåler røffere forhold.

Min mening

Jan Hanchen Michelsen

Sammen med den forlengete søstermodellen 45 er disse sedanutgavene blant de mest «nordiske» båtene vi har sett fra Nederland. Igjen er kvaliteten av ypperste klasse, bokomforten suveren og driftsutgiftene beskjedne. For den som ikke har det så travelt er dette fantastiske alternativer til tradisjonelle skandinaviske familiebåter.

Jan Hanchen Michelsen