
Førsteinntrykk: River 420

Praktisk og morsom ungdomsbåt
Designer Reidar Gjølstad styler opp River-båtene i ungdommelige farger, og tilbyr stabile og robuste mykplastbåter til de yngste båtførerne. Båtliv har prøvekjørt livlige River 420 med Tohatsu påhenger som yter 30 hestekrefter.
Med 30 hk påhenger må man være fylt 16 år for å få lov til å prøvekjøre River 420. Båtliv har prøvekjørt båten og vi fikk oppleve en robust og livlig, men likevel stabil og stødig båt. Med priser fra 26 000 kroner kan dette være en aktuell båt for konfirmanter, selv om en ferdig utstyrt båt nok er i overkant av hva de fleste kan forvente å få i gave. Båten vi prøvekjørte, med styrekonsoll, targabøyle og 30-hester, koster 90 000 kroner.

Robust og stabil
River er rotasjonsstøpte, på samme måte som de kjente Pionerjollene. Fordelene med dette materialet er at det er slitesterkt og tilnærmet vedlikeholdsfritt. Du kan legge til en brygge uten å fendre, om du ønsker, og det er helt uproblematisk å kjøre båten inn på en strand (men husk da å tilte opp motoren).

Konstruksjonen er en kombinasjon av katamaran og konvensjonelt V-bunn-skrog. Dette gir en svært stabil båt. Selv en voksen mann på 80 kilo kan hoppe om bord fra brygga uten at båten får den store skjelven. Den ligger stødig når du beveger deg rundt, og den runde ripa kan fint fungere som sitteplass når gjengen blir med ut på tur.
Overraskelsen kom da vi prøvekjørte båten i frisk bris på fjorden. Den gikk ganske fort opp i plan, og akselererte deretter overraskende bra. Toppfarten oppgis til 28 knop, men det føltes raskere, kanskje fordi man sitter så nære vannet. Båten sitter godt i svingene, og skrogformen med pongtongene gjør at den ikke legger seg over, men ligger plant selv i brå svinger. Det gir litt gokart-følelse på sjøen.

Båten leveres med motorer fra 9,9 hk til 30 hk. Enkelte kjøper den med 9,9 og tar ut plomberingen når de fyller 16 år, da blir effekten 15 hk. Båten har også en lillesøster som heter 350. Gjølstad viser oss en iPhone-inspirert båt i hvitt og gull, som faller i smak hos tenåringsjentene, men det er særlig en helt sort utgave som har solgt bra i år, opplyser han. Den minste modellen heter River 290. Alle modellene fås i en rekke farger og varianter.
River Boats satser på ungdomsmarkedet, men leverer også en del båter til folk som driver med fiske og jakt. Det er ikke bare ungdommen som setter pris på en selvlensende og tilnærmet vedlikeholdsfri båt med god stabilitet.
River 420 er merket i CE-kategori C, som innebærer at båten er bygget for bruk nær kysten. Det betyr at den skal klare seg i bølger til og med to meter og vind opptil liten kuling (13–14 meter per sekund).

Bygges i Norge
River Boats har spesialisert seg på båter mellom 9 og 14 fot, og båtene bygges av Rotostøp AS i Fredrikstad. Båtene er laget av polyetylen, som også omtales som mykplast, og rotasjonsstøpes. Selskapet har eksistert i mange år, har bygget over 10 000 båter, og ble i fjor kjøpt av Reidar Gjølstad og Christoffer Haarbye. Gjølstad var tidligere designer hos Hydrolift, og de nye eierne satser friskt både på ny design og nye forhandlere, også utenfor Norge. River-båtene er resirkulerbare og kan også leveres med elektriske motorer, opplyser produsenten.
Fakta: River 420
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Norge |
Lengde i meter: | 4,20 |
Bredde i meter: | 1,80 |
Vekt tørr båt i kg: | Cirka 180 (uten motor) |
Drivstoff i liter: | Løs tank |
Ferskvann i liter: | - |
Septik i liter: | - |
Antall køyeplasser: | - |
Max antall personer: | 5 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 10-30 |
Motor testbåt: | Tohatsu MFS 30 |
Toppfart i test i knop: | 28 |
Pris fra i kroner: | 26.000,- |
Pris testbåt i kroner: | 90.000,- |
Opplysninger: | www.riverboats.no |