Førsteinntrykket: Uttern T59

KOMPAKTE: Uttern har lansert tre modeller på 19 fot med maks 150 hk på hekken.
KOMPAKTE: Uttern har lansert tre modeller på 19 fot med maks 150 hk på hekken.
TRE SØSTRE: Daycruiser til venstre, bowrider i midten og senterkonsoll til høyre.
TRE SØSTRE: Daycruiser til venstre, bowrider i midten og senterkonsoll til høyre.
VALG: Du kan velge båt til overnatting, sosiale turer eller vannlek.
VALG: Du kan velge båt til overnatting, sosiale turer eller vannlek.
GOD: Du sitter godt og har god oversikt fra førerposisjonen i T59.
GOD: Du sitter godt og har god oversikt fra førerposisjonen i T59.
SJØEGENSKAPER: Uttern T59 går fint i sjøen, og har en toppfart på nær 40 knop.
SJØEGENSKAPER: Uttern T59 går fint i sjøen, og har en toppfart på nær 40 knop.

Tre fornuftige og ujålete søstre

Uttern har nå lansert tre ulike modeller på 19 fot: En daycruiser, en bowrider og en senterkonsollbåt i prisklassen 400 000 til 450 000 kroner. Vi tok en tur på fjorden med bowrideren med 150 hk Mercury på hekken.

Publisert Sist oppdatert

Uttern er et tradisjonsrikt svensk båtmerke, som er kjent for trygge båter i hyttebåtmarkedet. De har et stort utvalg å velge mellom når det gjelder skjærgårdsjeeper, bowridere og daycruisere. Produksjonen ble flyttet til Polen for ti år siden, og prismessig ligger båtene i den folkelige enden av skalaen.

FAKTA UTTERN T59
CE-KATEGORIC
PRODUKSJONSLANDPolen
LENGDE I METER5,84
BREDDE I METER2,34
VEKT TØRR BÅT989
DRIVSTOFF I LITER160
FERSKVANN I LITER32
SEPTIK I LITER-
ANTALL KØYEPLASSER-
MAX ANTALL PERSONER6
MOTOREFFEKT FRA-TIL I HK115-150
MOTOR TESTBÅTMercury F150 EFI
TOPPFART I TEST I KNOP36,3
PRIS FRA I KRONER392.900,-
PRIS TESTBÅT I KRONER408.900,-
OPPLYSNINGERwww.uttern.com

Samme skrog – tre løsninger

I 2019 lanserte Uttern tre nye 59-modeller til ulik bruk. Båtene måler 5,84 meter. Den ene modellen er en liten daycruiser, den andre er en stor skjærgårdsjeep med senterkonsoll og den tredje er en bowrider. Uttern er flinke til å tenke kundesegmentering, og har delt kundene inn i tre hovedgrupper: De som skal reise på båtferie, de som skal det moro med vannsport og de som vil dra på øytur.

Uttern inngår i det amerikanske Brunswick-konsernet, og leveres med Mercury-motorer på hekken. Produsenten opplyser at sammenlignet med forgjengeren er Uttern 59 blitt lengre og bredere. De kompakte båtene er designet av Freshwater Group i Florida i USA, men har likevel de høye fribordene som er blitt et varemerke for den sikkerhetsorienterte svenske produsenten.

TRE SØSTRE: Daycruiser til venstre, bowrider i midten og senterkonsoll til høyre.
TRE SØSTRE: Daycruiser til venstre, bowrider i midten og senterkonsoll til høyre.

Maks 150 hk

Større drivstofftank gir også lengre rekkevidde. 160 liter er standard. Normalt utstyres båtene med 115 hestekrefter, men de er godkjent for opptil 150 hester. Både daycruiseren og bowrideren har plass til seks personer om bord, og i daycruiseren kan to personer overnatte under fordekket. Det er også mulig å få sjøvannstoalett i båten. Båtene er utstyrt med badestige på hekken, som er lett tilgjengelig fra vannet. Svenskene har forstått at aller viktigst for sikkerheten på sjøen, er muligheten til å komme raskt om bord om du faller i vannet.

Fornuftig forbruk

Båtmagasinet har sett på de tre søstrene, og vi fikk også en rask prøvetur på vannet med bowrideren, som var utstyrt med maks motorstørrelse, altså 150 hestekrefter. Vi prøvekjørte i vakkert høstvær med en lett bris fra sørvest og litt sjø. Det var en behagelig opplevelse. Båtene er ikke laget for fartsfantomer, men selv om alle kan kjøre denne båten, er den ikke kjedelig. Med den store motoren går den raskt i plan. Du sitter godt i et funksjonelt og oversiktlig førermiljø. Båten fungerer rett og slett bra.

Den hydrauliske styringen er presis og båten sitter godt i svingene. Vi ga full gass og trimmet motoren litt ut ved 5500 omdreininger. Da kom den opp i 5900 omdreininger, og vi noterte 38,6 knop på loggen.

Drivstofføkonomien virker også fornuftig med et forbruk på 0,78 liter per nautisk mil når båten har kommet i plan, farten er 17 knop og motoren gjør 3000 omdreininger i minuttet. Du bruker drøye 13 liter i timen, eller 208 kroner i timen med bensinpris på 16 kroner literen. På 3500 omdreininger er du oppe i 21 knop og forbruket er 0,87 per nautisk mil (18,3 liter i timen), ifølge målinger lest av instrumentene på båten, og deretter stiger naturlig nok forbruket. Båten marsjer veldig fint i 22–23 knop.

SJØEGENSKAPER: Uttern T59 går fint i sjøen, og har en toppfart på nær 40 knop.
SJØEGENSKAPER: Uttern T59 går fint i sjøen, og har en toppfart på nær 40 knop.

Egnet for vannsport

Alle de tre modellene kan brukes til vannsport, men det er bowrideren eller særlig senterkonsollutgaven som egner seg best til dette. Sistnevnte leveres med bøyle på hekken for feste av tau til vannski eller wakeboard. Både akselerasjon og fart gjør båten velegnet til denne typen aktiviteter.

Uttern T59 er en nokså sporty båt, men den er ikke provoserende eller utrygg. Du er ikke i racerbåtmarkedet med denne båten. Alle kan beherske den, og samtidig kan man ha mye moro med båten, enten man vil leke seg på vannet eller cruise ut til holmer og skjær for å slikke sol eller bade.

VALG: Du kan velge båt til overnatting, sosiale turer eller vannlek.
VALG: Du kan velge båt til overnatting, sosiale turer eller vannlek.

Snaut 400 000 kroner

Vi fikk en kort svingom også med daycruiserversjonen, Uttern D59, med 115 hk Mercury på hekken. Denne var naturlig nok litt tregere, men virket også sporty. Vi presset den opp i drøye 35 knop på 6000 omdreininger.

Prisene varierer litt mellom de tre ulike versjonene, og motorstørrelsen har selvsagt mye å si for prisen. Bowrideren koster 450 000 kroner med 150 hk. Daycruiseren koster 430 000 kroner med 115 hk på hekken, og da er dobbeltkøye og kjøleboks inkludert. Senterkonsollvarianten med modellnavnet S59, koster 400 000 med 115 hk Mercury. Båtene fås også i premium-utgaver. Vårt hovedinntrykk er at dette er kompakte og moderne båter til en fornuftig pris, hvor kjøper kan velge mellom tre søstre som tilfredsstiller ulike behov.

GOD: Du sitter godt og har god oversikt fra førerposisjonen i T59.
GOD: Du sitter godt og har god oversikt fra førerposisjonen i T59.