VP lanserer katalysator-motorer
Motorkjempen Volvo Pentas røde motorer blir grønnere. Nå kommer de første bensinmotorene med katalysator.
Konsernet vil markedsføre fire modeller for drev samt én variant for IPS. Alle maskinene skal oppfylle de kaliforniske reglene, verdens strengeste utslippskrav - og blir i følge Volvo Penta også de første katalysator-rensete motorene for fritidsbåter.
Katalysatoren bygges inn som en del av det «motor-nære» eksosanlegget, med plassering rett bak eksosmanifolden (se skisse). Doble lamdasonder skal sikre optimal drift og god rensing av kullos og uforbrente hydrokarboner.
– Takket være avansert elektronisk styring har motorene svært fine kjøreegenskaper med kraft fra lave turtall og rask respons ved gasspådrag, sier Björn Säljö ved Volvo Pentas produktutviklingsavdeling.
Men eksossystemer på båter er både slitasjeutsatte og meget kostbare å reparere. Når dette så suppleres med en dyr og sårbar katalysator, må Volvo Penta overbevise kundene om at miljøprofilen ikke vil koste eieren en formue på sikt. Eksosanlegget skal derfor bygges av titanbelagt aluminium med doble vegger. Kjølevann sirkulerer mellom de ytterste veggene, slik at eksosanlegget ikke blir overopphetet, og egne sensorer overvåker kjølingen.
Katalysatoren på sin side må være svært varm for å virke skikkelig, så den blir montert inne i det dobbelveggete røret. VP er første produsent som tar bruk denne aluminium/titankombinasjonen på båtmotorer, en teknisk løsning som også hjelper til med å holde vekten på installasjonen nede.
Katalysatorprogrammet for AQ-drev vil i første omgang bestå av en 150 hk rekkefirer, de velkjente «small block» V8-motorene på 270 og 300 hester, samt en «big block» V8 på 400 hk. Volvos IPS-kunder på utvalgte markeder tilbys en pod-versjon av «big block»-maskinen, også denne kombinasjonen yter 400 hk.
Foto: Volvo Penta