Verdens største båtprodusent lever farlig
Ingen tør å slå Ferrettigruppen konkurs, til det er gjelden på nesten 8 milliarder kroner for stor, mener Skandinaviaimportør Jon Olav Lefdal.
Ferrettigruppen regnes som verdens mest prestisjefylte båtprodusent. Med merker som Riva, Pershing og Ferretti i stallen, har de nå startet gjeldsforhandlinger med bankene de skylder 900 millioner euro.
Etter at Båtliv tok kontakt med skandinaviaimportør for Ferretti, Jon Olav Lefdal, ringte han opp sine sjefer i Italia. Der ble han fortalt at foreløpig handlet det om en dra-kamp mellom banker og majoritetseierne i Ferrettigruppen.
-Jeg ble fortalt at Ferretti skulle holde oss informert om situasjonen utover neste uke. Det jeg kan bekrefte er at siste avdrag på gjelden fra Ferretti til sine långivere, ikke er blitt betalt. Men det handler like mye om spill som om realiteter, sier Jon Olav Lefdal til Båtliv fredag kveld.
Ferretti skal i følge Lefdal skylde cirka 7 milliarder norske kroner (900 millioner euro) til sine banker. Men han avviser ryktene, som nå går i båtmiljøet, om at Ferretti står på randen av konkurs.
-Det er det ingen av bankene som har råd til. Det vet hovedaksjonær Norberto Ferretti godt, og de driver nå et høyt spill mot sine långivere for å få til bedre låneavtaler for den store gjelden, sier Lefdal.
Ut fra de erfaringene han gjorde som skandinavisk representant på selskapets gedigne stand i Düsseldorf, var det lite som minnet om et selskap på stupet.
-Så langt jeg vet er det ventelister på de fleste av våre båtmerker. Og ordretilgangen skal være god, sier Lefdal.
Ferrettigruppen regnes som verdens største fritidsbåtprodusent med stallen full av det beste av det beste. Gruppen har drevet et intenst oppkjøp av andre produsenter de siste årene, og teller nå 9 forskjellige merker. Ferretti, Riva, Pershing, Mochi, Apreamare, Bertram, Itama, CRN og Customline. Alle tilhører skiktet av verdens dyreste yachter.