Stort og smått fra Volvo Penta

Volvo Penta D3 kommer i flere nye varianter, IPS kommer i to nye effektklasser og Volvo Penta lanserer den sterkeste båtmotoren noen sinne.

Publisert

Volvo Penta D3 finnes nå i flere effektklasser, fra 110 til 220 hestekrefter. Frem til nå har D3 vært opp til 190 hestekrefter. De nye D3-motorene skal være raskere, sterkere, renere og stillere enn sin forgjenger. En annen nyhet for D3 er at du nå kan få dem med joystick, som vi fra før kjenner fra IPS-drevene til Volvo Penta. Motoren overvåkes og styres elektronisk. Motoren er utrustet med Volvo Pentas elektroniske plattform, EVC, som gir elektronisk gass og gir.

Den nye D3-motoren består av en 2,4 liter femsylindret motorblokk i aluminium. Den har et såkalt cross-flow kjølingssystem som skal sørge for en jevnere motortemperatur.  En turbo sørger for rask akselrasjon og høy toppfart.

På den andre siden av skalaen har Volvo Penta også lansert den sterkeste motoren noen sinne, en D13 med hele 900 hestekrefter. Denne kraftkaren kommer med tostegs turboteknikk. Ifølge svenske Båtliv er første steget en twin entry-turbo som gir pulsladning, og kraften i hver avgasspuls gir ladetrykk, som gir et veldig høyt dreiemoment fra lavt turtall. Ved høyere turtall går den andre turboen inn slik at motoren beholder kraften, selv ved høyt turtall. For de tekniske, så gir motoren full dreiemoment på 3300 Nm ved 1300 rpm. Med Volvo Pentas motorstyringssystemn EMS 2 reguleres bensintulførselen 100 ganger per sekund.

Også på drevfronten slår Volvo Penta til med nyheteter, denne gang med større IPS-enheter. De to nye effektlassene er IPS900 og IPS800. Disse enhetene er beregnet for  dobbel, trippel og firemotors-installasjoner i båter fra 50 til 100 fot. De nye EPS-enhetene er også beregnet med 70 prosent større propeller som passer Volvo Pentas 11-liters dieselmotor.

Powered by Labrador CMS