Utfordrer med nytt drev
Lav vekt og ny hydraulisk clutch skal gi Mercruiser og Volvo solid kamp om markedet.
Yanmar lanserer i dag sitt nye ZT350 drev i Norge. Japanske Yanmar har i mange årtider levert motorer til fritidsbåtmarkedet. Nå har de gitt gigantene Volvo og amerikanske Mercruiser kamp på kniven om drevmarkedet også. Mye nytt, men noen ideer har vi allerede sett på blant annet Volvo i flere år allerede. Kontraroterende propeller for ekesempel (hos Volvo kalles dette duopropp).
Yanmars nyhet er først og fremst stille og lett. 112 kilo, inklusive propellene montert, er bra for et drev som skal tåle motorer opp til 350 HK, og turtall oppgitt til 3800 omdreininger. Yanmar mener de har klart å lage drevet sitt stillere på grunn av et nytt hydraulisk clutchsystem som sammen med støpte tannhjul skal skape så lite friksjon som mulig.
Det har et tiltområde som går fra minus seks til pluss ti. Drevet er tatt frem for å passe Yanmars BY og LP serie dieselmotorer.
Båtliv kommer tilbake med mer om dette etter at vi har sett det første monterte drevet i bruk på en norsk Riviera 925.