

Yamahas nye monstermotor er spekket med nyheter
Den nye V8-eren fra Yamaha er med 425 hestekrefter, men er også spekket med flere interessante nyheter.
Da Evinrude G2 ble lansert med sin nye design i september 2014 hadde de kvittet seg med styrestaget. Motoren fikk integrert hydraulisk styring. Integrert styring i utenbordsmotoren var noe Mercury allerede hadde gjort med Verado. Med lanseringen av den nye Yamahamotoren, V8 XTO Offshore får også denne motoren integrert styresystem, men med elektrisk i stedet for hydraulisk. Dette mener produsenten skal ha raskere responstid.

Den nye motoren får et sylindervolum på 5,6 liter, som er noe større enn V8-eren Yamaha F350 som er på 5,3 liter. Den nye motoren får et brutalt dreiemoment og trekkraft.
200 bars trykk
Yamaha-nyheten skiller seg også ut i mengden med at den blir førstemann i denne størrelsen med direkte innsprøytning, ifølge pressemeldingen. Og det blir kraftige saker. Trykket på innstprøytningen blir på hele 200 bar, og drives av ikke mindre enn fem drivstoffpumper. Og når vi er inne på pumper kan det også nevnes at denne motoren får tostegs vannmpumpe og en oljepumpe med to kammere, for å takle påkjenningene når motoren yter maks. Spesialproduserte XTO OS-propeller med diametere fra 16 til 17,78 tommer skal også bidra til at denne motornyheten tar opp konkurransen om premium-markedet og de store og raske båtene med utenbordsmotorer. Selva lanseringen av motoren skal skje på Genoa boatshow i Italia i september i år.
Volvo Penta snart størst
Den nye 5,6 liters V8-eren tar likevel ikke ledelsen blant utenbordsprodusentene. Seven Marine er små i markedet, men har rekorden for å produsere de største maskinene. Den amerikanske produsenten i Wisconsin har to modeller, en på 557 hester og en på 627 hester. Seven Marine baserer maskinene på en kompressorladet 6,2 liter small-block V8 fra GM. Svenske Volvo Penta ønsker seg tilbake og kjøpte i fjor Seven Marine, som med det kan bli en heftig konkurrent til de veletablerte produsentene av store utenbordsmotorer.
Les hele pressemeldingen fra Yamaha her (engelsk) (PDF: 266.6 kB)