Yamaha 450 XTO

KRAFTIG: Yamaha øker effekten på sin V8 XTO-motor fra 425 til 450 hester denne våren. Samtidig kommer motoren også i en 400-hesters versjon.
KRAFTIG: Yamaha øker effekten på sin V8 XTO-motor fra 425 til 450 hester denne våren. Samtidig kommer motoren også i en 400-hesters versjon.

Yamaha lanserer ny 450-hester

Signalene fra de store motorprodusentene tyder på at etterspørselen etter stadig større utenbordsmotorer økende. Mens Mercurys første (og største) elektriske påhenger er godt under fem hester i ytelse, kommer Yamaha nå med en ny 450-hester for å møte konkurransen fra nettopp Mercurys massive satsing opp til 600 hk.

Med tanke på ytelse har Mercury fortsatt topplassering med sin V12-motor på 600 hk. Yamaha har vekslet mellom førsteplass og andreplass med sin XTO på 425 hk siden den ble lansert i 2018. Nå viser japanerne igjen muskler, og lanserer en ny 450-hester basert på samme V8-motor. Samtidig kommer Mercury med en V10-versjon av V12-motoren på 350-hester. Fra tidligere har Yamaha en 375-hester og Suzuki en 350-hester i sitt sortiment.

STØRRE BÅTER: Stadig høyere ytelser åpner opp for at flere produsenter tar i bruk store utenbordsmotorer - gjerne i dobbel eller trippel-installasjoner.
STØRRE BÅTER: Stadig høyere ytelser åpner opp for at flere produsenter tar i bruk store utenbordsmotorer - gjerne i dobbel eller trippel-installasjoner.

Den nye V8 XTO-motoren til Yamaha var drivende for en ny type båter da den ble lansert i 2018: Nemlig store båtmodeller som tradisjonelt har vært motorisert med innenbords dieselmotorer. «Påhengere» med stort sylindervolum, dreiemoment, kraftigere undervannshus og ikke minst større propeller åpnet nye markeder for utenbords fremdrift der Yamaha og Mercury nå kniver i eliteklassen.

Dreiemoment

XTO har blant annet bransjens første direkteinnsprøyting som gir forbedret ytelse og høyere effektivitet gjennom hele turtallsregisteret sammenlignet med tradisjonelle motorer med elektrisk drivstoffinnsprøyting.

Nå presenterer Yamaha to nye versjoner: XTO 450 hk V8 og XTO 400 hk V8. Flaggskipet på 450 hester har ny dekor og høyere dreiemoment med effekt over hele turtallsområdet som skal gjøre den aktuell for enda flere båtmodeller.

Avansert styring

STYRING: Den elektroniske styringen DES er integrert både i XTO 400 og XTO 450.
STYRING: Den elektroniske styringen DES er integrert både i XTO 400 og XTO 450.

Den innebygde, digitale styringen (DES) som er plassbesparende og forenkler installasjonen, finnes både på XTO 450 hk og 400 hk V8. Denne teknologien gjør det også enklere å koble til Yamahas system for joystick-styring, som har betegnelsen HelmMaster EX. Systemet byr blant annet på elektroniske anker-funksjoner som FishPoint og SetPoint, samt innebygd autopilot.

Oppgradert generatoreffekt for mer effektiv lading av båtens batterier er også blant forbedringene på de nye XTO-motorene.

På XTO-motorene er det også mulig å bytte olje når båtene ligger på sjøen, hvilket gjør periodisk service enklere og rimeligere, blant annet fordi man slipper kranløft.