Test av Storsjø 616: En liten smak av G-krefter
Kontrastene er store med de to motoralaternativene til Storsjø 616, om du velger kosefart med el-motor eller raser av gårde med bensinmotoren.
Den første svenskproduserte båten som har kommet til Norge har ikke fått påmontert el-motor, men det er fullt mulig å ettermontere. Båten er med en 140 hk Suzuki på hekken, og det alternativet alene er verdt turen med 20-foteren. El-motoren kommer godt med om du vil dorge eller kjøre lydløst i kosefart. Makshastigheten med el-motor er på seks knop.
Leken
Båten har gassdempede seter fra Helly Hansen som er lett å justere etter din kjørestil. Disse setene følger med om man velger det som ekstrautstyr. Vil du stå, er det også mulig med å løfte opp fremre del av setet, men dette er en båt vi foretrekker å sitte i under vår prøvekjøring. På de to setene sitter man høyt og har god oversikt over alle kjøreretninger. Sidemann har gode håndrekker å holde seg fast i, så her er det bare å gi gass og ha det moro. Og det gjør vi! Med 140 hestekrefter på hekken akselererer den nesten ett tonn tunge båten bra. Vi leker oss med noen krappe svinger, og selv når vi ikke trimmer motoren lenger ned i vannet, tar den svingen bra. Trimmer vi motoren ned svinger den enda mer imponerende.
– Her kjente vi g-kreftene, gliser sidemann etter en sving i god fart. Svingradiusen er god og det samme er kontrollen. Men det viktigste er at den føles trygg og gir en følelse av god kontroll. Dette er en båt man i det hele tatt blir raskt kjent med, og 140 hestekrefter er en motorstørrelse vi kan anbefale. Vi opplevde aldri noe som tydet på at båten ble nervøs. Med full gass yter den 37,2 knop. I fartstesten ser vi at planingsterskelen ligger på rundt 3000 omdreininger. Legger man den mellom 3500 og 4000 omdreininger har vi fin cruisingart. Med 4000 omdreininger hadde vi 21,9 knop, og med full gass, som gir 6200 omdreininger, var båten på det meste på 37,8 knop. Det skal sies at båten kun var fylt opp med 40 liter på tanken i båten, og foruten to voksne om bord var den tom.
Overnatting
Storsjø 616 har en liten overnattingskabin med belysning og toalett. Er det en liten friluftsånd i deg er det også mulighet for overnatting på solsengen foran konsollen, takket være en kalesjeløsning som ifølge importøren skal være lett å sette opp. Overnattingskabinen gir god stueplass, og det er vel nettopp det de aller fleste vil bruke denne takknemmelige plassen til.
Båten utmerker seg med fin bredde, innenfor 2,5 meter, og man passerer lett på begge sider av midtkonsollen. Det er fin sitteplass både akter og ved baugen, begge med mulighet for å sette opp det medfølgende bordet. For vår del falt den rundtomsittende sittegruppen ved baugen i god smak.
Med elektromotor blir båtens betegnelse Storsjø 616 EL. Batteriene lades enten ved hjelp av landstrøm eller påhengeren. Foruten mulighet for å kose seg lydløst mellom holmer og skjær er el-båten en ekstra sikkerhet. Skulle bensinmotoren stoppe kan man ta i bruk el-motoren og kjøre hjem. Velger du el-systemet som tilleggspakke må du påberegne 45.000 kroner, pluss batterier. Prisen for båten med 140 hk Suzuki er 320.000 kroner.
Teknisk data: Lengde: 616 cm Bredde: 250 cm Dyptgående: 28 cm Motorstørrelse: 90-200 hk 160 liters innebygget tank Vekt: 900 KG Farge: mørk blå, svart eller hvit Antall personer: 7 CE-kategori: C Kabinens bredde: 139 cm Kabinens høyde: 136 cm Soveplassens lengde: 210 cm |