Stem på fargen på Sandviks nye miljøbåt
Miljøbåten Sandvik 44 er et av de mest spennende båtprosjektene i Norge på mange år, og vil trolig høste internasjonal oppmerksomhet. Nå kan du være med å bestemme fargen på det første skroget!
Se de forskjellige fargealternativene i linken til bildespesialen nederst i artikkelen
Allerede i januar er båtverftet i Horten i gang med å støpe det første skroget av deres nye modell, Sandvik 44. Går alt etter planen blir den første båten sjøsatt i september 2011, og det med folkevalgt skrogfarge. Målet er at båten vises på Båter i Sjøen neste år.
– Vi får mange positive tilbakemeldinger, sier daglig leder Ole Pettersen i Sandvik båtbyggeri.
Forplikter seg
Etter å ha satt opp flere fargealternativer til skroget fikk Pettersen ideen om å la båtfolket bestemme fargen. Sandvik ønsket å finne et alternativ til den røde stripen vi har sett på flaggskipet Sandvik 945.
– Vi går kanskje utover normalen, men nå har vi forpliktet oss til å velge den fargen som får flest stemmer, sier Pettersen. Blant fargealternativene redaksjonen har fått tilsendt er det også noen alternativer med bilder på skroget. Det gjøres ved at det legges over en film på skrogsiden. Avstemingen ligger til høyre på denne siden.
– Det betyr at en båteier kan bruke favorittbildet som skrogdekorasjon, sier Pettersen. Når du blir lei bildet kan filmen fjernes og du får fram den originale skrogfargen.
Lader hver fjerde time
Sandvik 44 får et minimalt drivstofforbruk, men det går ikke på bekostning av komforten. Til tross for at den ikke bruker mer diesel tilsvarende tre kaffekopper per nautisk mil, har den to salonger og køyeplass for ti personer. Det lave forbruket er mulig med hjelp av elektrodiesel. Det vil si at båten drives av en elektromotor, som blir forsynt av en dieselmotor for ladning. Dermed får båten også en enorm rekkevidde med full tank, på hele 950 nautiske mil. Støyen blir minimal, selv når dieselmotoren går vil det ikke bråke mer enn en moderne oppvaskmaskin.
– Kjøres det økonomisk skal det kunne kjøres fire timer kun med elektrodrift, og deretter en time med dieselmotoren for ladning av batteriene, og fire timer med elektrodrift igjen, sier Pettersen.