Snikpremiere på Viksund 390 St. Cruz
Viksunds nye storbåt, 390 St. Cruz er foreløpig i rute for lansering våren 2009. I helgen fikk gjester på Viksund-dagene i Strusshamn en sniktitt på nyskapningen.
I motsetning til de større Majesty-båtene, som er et resultat av samarbeidet med Gulf Craft i Emiratene, er 390 et rent lokalt utviklet produkt. I bunn og grunn er 390 en videreutvikling av 320, men henter inspirasjon fra både Majesty-serien og de andre St Cruz-modellene. Dette innebærer at 390 får en stor flybridge og full ståhøyde de fleste steder, separate bad og toaletter og forkabin med «opphøyd» dobbelseng. I den nye båten har Viksund funnet plass til tre lugarer og dobbel sett toalett- og dusjrom, så dette blir en romslig 39-foter.
Men de enkelte detaljene er ennå helt på plass, og vi har derfor ikke fått tilgang til bilder av nyskapningen. Skissene viser likevel at 390 utseendemessig er en typisk Viksund, selv om konstruktør Thorvald Haarberg har tegnet alle linjer fra grunnen av. 390 får mindre skarp baug enn lillesøster 320 samt tre steglister, mens kraftig chine og stort innvendig volum er kjente Viksund-trekk. Moderat 16-graders bunn akter gir god bæring for de store maskinene.
600 hester - minimum
Den nye båten blir 12,14 meter lang og 4,20 meter bred, og skal ha en toppfart på vel 35 knop. Fabrikken anbefaler en minimumsinstallasjon på 600 hestekrefter for å få de 11 tonnene opp i så pass respektable hastigheter, så noen billigbåt er 390 slett ikke. Båten blir også høy, rundt fire meter, og med et 180-graders, sotet panoramavindu rundt hele salongen blir 390 neppe den mest diskrete farkosten i havnen.
- Vi regner med at prisen vil starte på vel 3,7 millioner kroner med enkleste motorvariant og aksling, sier daglig leder Rune Viksund, som til gjengjeld lover at 390 blir meget godt utstyrt fra fabrikkens side, også i standard utførelse. Båten kan også leveres med drev eller pod-er fra Volvo (IPS) eller Mercruiser (Zevs) - i god Askøy-tradisjon får kunden velge fremdriftsmåte etter eget hode.
Russisk interesse
Den første 390-en er under bygging i England nå, og deler av plastarbeidet skal også foregå i England når serieproduksjonen starter.
- Sammebyggingen vil derimot skje her på fabrikken i Strusshamn, lover Rune Viksund, som sier at det allerede er kommet bestillinger på fire båter. Målet er å bygge ni båter i 2009, og eksportmarkedet blir viktig.
- Blant annet viser det russiske markedet stor interesse for våre båter.
- Når blir den første båten klar?
- Vi håper den kan vises på Sjøen for alle 2009, men vi vil bruke tiden vi trenger og jeg kan derfor ikke love her og nå at 390 blir klar til Lillestrøm-messen, sier Rune Viksund.