Skibsplast med ny daycruiser
Skibsplast vil med 660DC sikte seg mot et annet publikum og bruksområde enn deres tidligere modeller i denne størrelsen.
Skibsplast permitterer halvparten av sine ansatte som følge av en salgssvikt på mellom 15 og 20 prosent, men det betyr ikke nyhetstørke fra den norske båtprodusenten som satser mot et nytt publikum. Skibsplast har tatt sikte på å tilby maksimal komfort for dagsturer. Det betyr at uteplassens størrelse er prioritert ved at kabinveggen er trukket fram og at cockpiten er trukket helt til badeplattformen med sitteplasser mot sjøen.
Designet for komfort
I en pressemelding skriver den norske produsenten at båten eksteriørmessig har myke men bestemte linjer med karakteristiske Skibsplastinnslag slik som konkave flater både på skroget og dekket samt knekken på hver side av baugen. Fargebruken er diskret og ståldetaljer bidrar til et eksklusivt preg. Det høye skroget kombinert med en sportslig lav vindskjerm, resulterer i et robust uttrykk. Cockpiten er dyp og trygg for både liten og stor. Skroget er designet for å ha god komfort og allroundegenskaper i fartsområdet 25-40 knop. I utviklingen av interiøret er det gjort bevisste prioriteringer for å unngå en del kompromisser som fort kan bli mindre praktiske enn de er ment å være.
Tre karakteristiske hovedelementer skal kjennetegne båten, og det er en fullgod toalettløsning i kabinen, back-to-back sofasete med integrert solsengfunksjon og dørkdesign med tilrettelagt adkomst i alle retninger uten behov for å tråkke i putene, selv med solseng.
Kabinprioriteringen
Kabinen er utstyrt med en komplett toalettløsning med sjøvannstoalett og septiktank som standardutstyr. Døren inn til kabinen har frostet utførelse for å hindre innsyn. Det er satt av rommelig med plass til toalettet, vasken og tilbehøret. Dette går på bekostning av muligheten til å benytte kabinen som oppholdsrom, men har ikke redusert overnattingsmuligheten. En liggeplass er standard og to gode liggeplasser kan arrangeres ved å benytte den
heldekkende utfyllingsputen som inngår i komfortpakken, skriver produsenten i pressemeldingen.
Bakseteløsningen
Baksetet består av to rygg-mot-rygg sofaer. Sofaen som vender akterover gir en flott kontakt med badeplattformen og vannet. Når solsengen slås ned benyttes de to ryggene til å gi solsengareal (totalt 3m2), men gjør også til at barrieren mellom cockpit og vannet blir minimal. Sammen med gangfeltene som består på sidene gjør det båten ideell for både bading og soling. Det er full liggelengde på solsengen i båtens fartsretning. Dette er også en overnattingsmulighet for opp til tre voksne.
For sitteplassene som er vendt akterover er det en god griperekke, men det anbefales i pressemeldingen å benytte denne muligheten når båten ligger stille. Dersom putene tas av baksetet og solsengen slås ned, oppstår det et stort flatt ”lasteplan” akter på båten. Her vil det være mulig å transportere større gjenstander, eller ha plasskrevende aktiviteter som teinefiske etc. Materialene her er vannbestandige, men en presenning kan spare rengjøring. Hvis det er interesse for det, vil det tilbys at de grå respatexplatene erstattes med Teakstyle kompaktlaminat og resultere i et ”Sportstyle” baksete.
Dørkdesign
Inspirert av både skjærgårdsjeeper og andre mer eksklusive båter, er det lagt opp til mye dørk i selve cockpiten og en sammenhengende dørkopplevelse fra cockpit til badeplattformen.
Forbindelsen til badeplattfomen går over sidebenkene og lokkene på hver side av baksetet (øvre dørk). I pressemeldingen skriver Skibsplast at god dørkplass ikke bare drt eksklusivt ut, men gjør det også meget praktisk å bruke båten. Alle om bord kan bevege seg fritt, og det er rikelig med plass til å legge fra seg bager og lignende.
Båten vil bli levert med både bensin og diesel motorer fra Mercruiser i mellom 130 hk og 230hk.