Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser
Rojalistisk, men rimelig kineser

Rojalistisk, men rimelig kineser

Royaler sin nye trawler er av markedets rimeligste i sin klasse, men det betyr ikke at den står tilbake for kvalitet. Vi har tatt den medgjørlige kineseren på prøvetur.

Publisert Sist oppdatert

Innenfor sine 38 tildelte fot har Royaler sin nye trawler fått plass til to store lugarer, en innvendig og en utvendig bysse, stor salong, to bad og en enorm flybridge.  Vi prøver Royaler 38 Sun Deck i Tønsbergskjærgården, der den er på vei fra Sanvdika til Bergen.

Oversikt

Vi har tidligere kjørt Royaler 42 på langtest fra Oslo til Stavanger. Selv om båten bare er en snau meter kortere føler vi her at vi har langt mer oversikt. Spesielt fra flybridgen, der vi har god oversikt på både babord og styrbord side.

Når vi sitter på flybridgen hører vi knapt en lyd fra motoren, når vi siger ut Vestfjorden fra Tønsberg. Roret har god respons og vi har følelsen av god kontroll. Når vi legger roret helt over svinger så skarpt at man bør passe på at det ikke ligger for mye løst i båten.

Takterasse

Etter et kvarters kjøring kobler vi inn autpiloten. Vi sitter på takterassen og snakker uforstyrret av motorstøy, i fin cruisingfart på i overkant av sju knop. Turtelleren viser 2500 omdreininger. Vi måler trawlerens makshastighet til 9,3 knop, der turtelleren stopper på 3650 omdreininger. Man sparer helt sikkert godt med drivstoff med å trekke ned til 3000 omdreininger, som gir 8,1 knop. Dette er en fornuftig fart om man ikke vil stoppe opp altfor mange steder på turen til Bergen for å fylle diesel.

På akterdekket er et stort pantry, med skap for servise. Her er det også en liten vask.

I salongen er det store vindusflater som slipper inn bra med lys. Styrbord side er godt utnyttet, med en L-formet sofabenk og et stort bord bak førerplassen. På babord side er det åpent, noe som gir stor dørkplass inne i salongen.  Føreren sitter på en benk med lite støtte for ryggen. Oversikten er god, både forover og til siden.

Eierlugar med eget bad

Byssa er et par trinn ned på babord side. Den er godt utstyrt med fire kokebluss, komfyr, vask med to kummer, stort kjøleskap og fryser. På styrbord side er det bad med toalett og enkel dusjmulighet. Helt foran er det lugar med to senger og bra med skapplass.

Også i eierslugaren helt akter er det bra med skapplass. Denne lugaren har et aktervendt vindu, i tillegg til vinduer på hver av skrogsidene som slipper inn dagslys. Lugaren har eget bad med dusjavluke.

Konkurranse

Med en pris på 2,7 millioner kroner er dette en båt som gir mye for pengene. Men du må da også være klar over at du kjøper en trawler som ikke er noe fartsmonster, men som er beregnet til å nyte livet på sjøen. Nærmeste konkurrent er utvilsomt Adagio 40, som nærmest er klin lik Royaler 38 Sun Deck. Adagio er oppgitt med en pris på 2,9 millioner kroner. Av trawlere som kan sammenlignes med Royaler 38 Sun Deck kommer vi ikke utenom Corvette 340, som har fått plass til omtrent like mye, men med en helt annen layout. Benetau 34 trawler er også en båt som er inne på markedet, også her med en helt annen layout. Den største forskjellen, om vi sammenligner med Royaler 38 Sun Deck med Beneteau og Corvette sin trawler er farten. Begge disse båtene kommer seg over 20 knop.