Regnskogstømmer i norske farvann
Mange aktører i båtbransjen velger likevel å fortsette med bruk av tropiske tresorter, ifølge Regnsskogsfondet.
Dette skjer til tross for at tømmerhogst er en av de viktigste årsakene til at den regnskogen raseres.
– Båtbransjen må ta ansvar for at båtene de produserer ikke bidrar til store ødeleggelser i regnskogsland. Det kan de gjøre ved å bytte ut det tropiske trevirket med miljøvennlige alternativer, uttaler Lars Løvold, daglig leder i Regnskogfondet.
Unngå tropisk
Regnskogen er livsgrunnlag for millioner av mennesker og rommer over halvparten av alle jordas arter. Hvert år ødelegges regnskogsområder tilsvarende halve Norges areal. Regnskogfondet anbefaler å unngå alt tropisk tømmer.
Hvert år selges det stadig flere nye fritidsbåter i Norge. En stor del av båtene inneholder trevirke fra regnskogen. Teak og mahogni brukes hovedsakelig i dekk, dørk og innredning. Man finner regnskogstømmer i nye fritidsbåter i alle størrelser. Desto større båtene er, desto mer tropisk trevirke.
–Velg alternativt
Regnskogfondet råder derfor nye båtkunder til å velge en båt som ikke inneholder teak, mahogni eller andre tropiske treslag. Alternativer til tropisk tømmer er: Ikke-tropiske tresorter, slik som eik og kirsebær, ulike former for behandlet trevirke, samt plast og andre kunststoffer.
Ifølge Regnskogsfondet kommer nesten all teak i båter fra Burma. – Hogsten ødelegger verdens siste store teakskog og inntektene går til landets militærdiktatur. Mahognien hogges i regnskogen i Sentral-Afrika. Tømmerhogsten er en viktig årsak til at store aper som sjimpanser og gorillaer er truet av utryddelse, sier Julie Forchhammer, Informasjonsansvarlig i Regnsskogsfondet.