Rask båt for dovne dager
Orlandobaserte Regal lever høyt på lav dollarkurs og bunnsolid design. Regal 2750 Cuddy kan brukes av alle, men ser ut som en båt for viderekomne. Det eneste den ikke har på utstyrslisten er garantier om godt vær.
Regal Cuddy 2750 er en ren solskinnbåt fra solskinnstaten Florida. Her skal du tilbringe de sakte dagene, mens skipperen egentlig klør etter å spenne for alle de raske hestene å la dem løpe fritt mot neste skjær. I solnedgangen kan du nyte medbragt, og hvis du tør kan du fyre opp den innebygde grillen som har erstattet det klassiske pentryet. Jo da, det finnes mange ting ved denne båten som gjør den litt annerledes.
Det prisbelønnede «Fast track» skroget skal i følge produsenten gi både bedre brenseløkonomi og større fart. Det er krefter nok til å ta pusten fra de fleste med ferskt båtførerbevis, og for oss andre som har kjørt noen båter i vårt liv, utfordrer den uten og overraske. 5,7 literen fra Volvo Penta gir oss en toppfart opp mot 50 knop om ønskelig. På dagen for prøvekjøringen klarte vi oss med å dra de 320 hestene opp til 44.
Det er det vi liker med denne båten, den virker både tung og dermed trygg når sjøen bøller seg til. Den finnes ikke våt, noe som nesten er en forutsetning når størstedelen av båten er uteplass. Dessuten er det for trangt og oppholde seg innendørs i ruskevær når knopmåleren viser mer en 10 knop. Men fytterakkern så lekkert det var der inne. Ikke en treflis teak, noe som øket inntrykket av volum betraktelig. Vi likte plassen i motorrommet, og med et tastetrykk aktiverte vi den hydrauliske heisen på motorromsluken som gjorde motoren lett tilgjengelig og dermed veldig servicevennlig.
Det kan vel ikke bli mer amerikansk enn når pentryet om bord er byttet ut med en vaskeekte grill i børstet stål. Det er nytenkende samtidig som det vil utfordre tradisjonalistene til sjøs. Men det er lov å stille spørsmål ved om hvor man skal koke seg en kopp kaffe, eller .....? Orden er også et stikkord for denne båten. Alt har sin plass, og designet er slik at færrest mulig ting skal stikke ut å ødelegge det helrene inntrykket i cockpit.
Alle glassholderne ligger innfelt i egne ”skjulerom”. Til og med stigtrinnene opp til fordekket er kan snus og vendes, for å være minst mulig i veien når de ikke brukes. Men samtidig blir de vel små, og som alle andre båter av denne typen skal du ha bra fysikk for å kravle deg opp på fordekket gjennom luken i vindskjermen. Da er det lettere å ta seg et bad. Som mange av sine amerikanske brødre og søstre, er også Regalen utstyrt med sinnsykt stor badeplattform. Dette øker bruksgleden, og siden dette er en rendyrket sol og badebåt, vil denne bli et kjærkomment tilholdsted for hele familien. Når det er sagt, synes vi likevel den blir en smule tradisjonell rundt instrumentbordet. Her velger man å kjøre treverk (laminat?), som godt kunne vært byttet ut med farger eller metall som ville matche båtens sportige utseende og stil langt bedre. Instrumentene er også plassert slik at de ikke blir lett synlige, fordi de gjemmer seg bak rattet.
Spesifikasjoner båt:
Lengde overalt: 8.2 M
Bredde: 2.5 M
V-bunn grader: 24º
Vekt: 2,766 Kg
Dybtgående: 0.9 M
Drivstoff tank: 325 L