Profil: Bjarne Krekvik

Bjarne Krekvik fra Eide på Nordmøre sjekker sekstanten på gårdstunet. Det er dagen før han skal reise til Peru og møte resten av Tangaroa-mannskapet. Krekvik ble plukket ut til høvedsmann blant 200 habile søkere. To sider i Båtliv 3-06

Publisert Sist oppdatert

PROFIL: Bjarne Krekvik KAPTEIN OG HØVEDSMANN FOR TANGAROA-EKSPEDISJONEN ER KLAR:

I Heyerdahls kjølvann Bjarne Krekvik fra Eide på Nordmøre sjekker sekstanten på gårdstunet. Det er dagen før han skal reise til Peru og møte resten av Tangaroa-mannskapet. Krekvik ble plukket ut til høvedsmann blant 200 habile søkere. ­ Om jeg har sommerfugler i magen? Selvsagt! | TEKST OG FOTO: THOR A. NAGELL | rekvik beskriver seg selv om en «litt ivrig sjømann med stor interesse for historie». ­ Jeg har stor interesse for sjøfarerne i vikingtiden. Og derfor har jeg holdt på med vikingskip en del år. Og seilt for Ragnar Thorseth. De siste 15 årene har jeg jobbet med båter og kystmiljø, forteller han. 53-åringen vokste opp her på Eide på Nordmøre på et småbruk der familien livnærte seg av kombinasjonen jord og sjø. Han seilte mye med skøyte i barndommen, men da han skulle ta utdannelse ble det landbruksøkonomien han valgte. Han gikk ikke sjøveien. Han jobbet, som han sier, mange år i byråkratiet før han kom i kontakt med Thorseth.

K

Krekvik. Og det ble da ham. Dessuten skal de ha med en sjette mann slik Heyerdahl hadde det ­ det blir en mann fra Peru. Dermed blir det seks mann som sist.

sket dette området her, sier Krekvik. ­ Noe av målet er også å formidle det vi ser.

Ingen båt, men en flåte 101 dager ­ Vi starter byggingen av flåten nå. Heyerdahl, Higraff og Berg har allerede vært der nede lenge for å hugge balsa og fløte det ned til havet. Det er viktig at tømmeret får en tid i ferskvann først. Nå er det kommet ned elven og skal slepes til Lima der vi skal bygge flåten på samme verft som bygget Thor Heyerdahls originale flåte. Det ligger i Callao. Nå møtes vi alle seks og vi skal ha alt klart til 28. april. Deretter følger vi stort sett Thor Heyerdahls rute, sier Krekvik. Han regner med de skal kunne holde en rettere kurs og større fart. De har mye større seil og bedre styremuligheter i og med kunnskapene Heyerdahl tilegnet seg under den første turen. Tangaroa-ekspedisjonen skal være på Tahiti etter 101 dager via Raroia der Heyerdahl strandet før han kunne reise videre. ­ Selve flåten er den samme? ­ Ja, men noe større. Vi har funnet skisser fra byggingen av originalen. Denne blir 15 meter lang og åtte meter bred. Dekket blir av bambus og alt blir surret som sist. Det gir en stiv, men likevel myk konstruksjon. Det betyr at du får fordelt kreftene over hele konstruksjonen, forklarer høvedsmannen. ­ Vi har tatt høyde for det som måtte kunne skje. Dette med sikkerhet på sjøen er faget mitt ­ jeg har jobbet i mange år med det. Krekvik er gift og har to gutter på 22 og 20 år. Det var eldstemann som tipset faren om turen og hele familien står bak ham når han nå drar. ­ Du har vært på "vikingtokt" tidligere ­ hva blir forskjellen på det og dette her? ­ Dette er ingen båt, men en flåte. Som oppfører seg helt anderledes. Men du slipper pumpeproblemer ­ her renner alt ut av seg selv! Distansen er adskillig lengre ­ 8500 kilometer. Tre måneder uten å se land har jeg aldri opplevd før. Og du skal få et team til å fungere hele tiden. Det er en utfordring som er ny.

Seks mann som sist ­ Men seilt har jeg alltid gjort. Jeg har vært med på diverse regattaer ­ blant andre Færder-seilasen. Jeg var styrmann på «Vema II» ­ en klassisk 12-meter fra 1934. Jeg har prøvd forskjellige typer båter ­ ikke minst skøyter, sier han. Krekvik var med Thorseth under utrustningen av vikingskipene. Og ble skipper på «Saga Siglar» på turen til Canada og USA i 1991 ­ «Vinland revisited» - i forbindelse med feiringen av Leiv Eirikssons oppdagelse av Amerika. I 1992 forliste han med både «Saga Siglar» og Osebergskipet i Spania. ­ Det lærte vi mye av, sier han. Krekvik har også det formelle i orden. Han har skippersertifikat. ­ Hvordan startet dette prosjektet? ­ Det startet med en del gutter i Oslo. Torgeir S. Higraff og Olav Heyerdahl. Higraff, som blant annet er journalist, skal være ekspedisjonens leder. Olav er Thor Heyerdahls barnebarn og er utdannet tømrer og bygningsingeniør, og har ansvar for bygging og vedlikehold av flåten. Den svenske filmfotografen Anders Berg som har jobbet med Thor Heyerdahl i mange, mange år i Sebra Film skal også være med. Han skal være mannskap og fotograf. I tillegg har vi Øyvin Lauten som er lærer ved tømrerlinja på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Han er også kystskipper, og har lang seilerfaring på veteran-skøyta «Frithjof II». Så måtte de ha en navigatør og skipper, sier

Skrekkblandet fryd I tiden som kommer nå blir fokus satt på selve byggingen. Stokkene skal surres med manillahamp på opptil 32 millimeters tykkelse. Totalt blir det brukt et sted mellom 2500 og 2800 meter med hampetau. Surringen foregår slik at dersom et tau skulle ryke vil det ikke resultere i at alt løsner. Og hampen strammer opp konstruksjonen når den blir våt. ­ Vi har nok et helt annet opplegg på sikkerhet enn det Heyerdahl hadde. Vi skal drille mer hva vi skal gjøre når ting skjer. Med mann over bord, for eksempel. ­ Hva om dere får en virkelig storm? ­ Da må du lense unna været. Kanskje ta seilet helt ned og bare ligge på riggen. På skrå unna bølgene. Vi har drivanker vi kan henge i et hjørne. Jeg er ikke redd for at sjøen skal kunne bryte henne ned, men at du kan få mye over ­ det må vi nok regne med. Og da er det det elektriske som er mest ømfintlig. Derfor kjører vi med sekstanten fra dag 1. Vi skal klare oss fint uten GPS og har nødpeileutstyr uavhengig av strøm. Krekvik tar frem sekstanten. Han klapper litt på den. ­ Det er klart det blir et eventyr. Vi skal nok få mange, fine kvelder, smiler han.

I Heyerdahls ånd ­ Det vi vil er å videreføre det faktum at folkene fra Sør-Amerika var gode sjøfarere ­ for flere tusen år siden. Vi skal fortsette i Thor Heyerdahls ånd og sette fokus på den føreuropeiske historien i Sør-Amerika. Og forhåpentlig funne ut mer om hvordan disse flåtene fungerte, sier Krekvik. Men de skal i tillegg ha fokus på forurensingsproblemet. Det skal tas en rekke vannprøver underveis. Her er det et samarbeid med Havforskningsinstituttet i Bergen samt institutter i Göteborg og Berlin. Heyerdahl registrerte også forurensing på sin ferd i 1947. Og han tok temperaturmålinger av hav og luft hver dag ­ det skal Tangaroa-ekspedisjonen gjøre også. ­ Vi drar på samme tid av året og samme rute. Og det er ikke akkurat veldig bra utfor-

66

Båtliv : 3|2006


STARTKLAR: Modellen av flåten er ikke i akkurat samme maritime omgivelser som det originalen skal være når seilasen starter 28. april: - Det er klart jeg har sommerfugler i magen. Det har jeg hatt lenge, sier høvedsmann Bjarne Krekvik.

Båtliv : 3|2006

67