Påhengsmotorer fra 100 til 350 hk

Prisras på de største motorene

De største utenbordsmotorene er blitt betydelig billigere i sommer. Vi er i siste del av vår påhenger-serie og ser på motorer fra 100 til 350 hestekrefter.

Publisert

Under toppdekselet skjuler det seg mange hestekrefter. De største har til og med flere hestekrefter under plastdekselet enn hva en gjennomsnittlig bil har under panseret. Vi snakker om de største utenbordsmotorene, som er blitt betydelig billigere etter at hk-avgiften ble fjernet i sommer. Skal du ha den største motoren, som er en Yamaha F350 (350 hestekrefter), så kostet den før 1. juli 362 147 kroner før hk-avgiften ble fjernet. Uten hk-avgift koster den i dag 291 622 kroner. Det er en besparelse på hele 70 000 kroner.

For å illustrere hvor mye det utgjør, kan vi for eksempel si at om du har budsjettert kjøpet av en Yamaha 350, så har du nå råd til en påhenger på 50 hestekrefter i tillegg. Dette er tusenlapper som for mange kan gi mye ekstra båtutstyr, eller kanskje til og med en litt større båt enn man hadde planlagt. Eller at man endelig har råd til båten som sto øverst på ønskelisten. Med de minste motorene som vi presenterer denne gang, er besparelsen 20 000 kroner, nok til å utstyre en båt med en god kartplotter. Nå som vi har samlet inn priser fra de norske importørene, ser vi at gevinsten for fjernet hk-avgift heldigvis går til forbrukeren.

Ladeeffekt

I vår innsamling av data over hver av motorene har vi denne gang også tatt med ladeeffekt, og her ser vi også store variasjoner. Stor ladeeffekt er gunstig om du har mye elektronikk om bord. Bruker du båten lite, kommer også god ladeeffekt godt med for å få ladet opp det snart tomme batteriet igjen. Jo større motor du kjøper, desto større ladeeffekt blir motoren normalt levert med.

Eksempelvis har Suzuki DF300 54 ampere ladeeffekt, mens Evinrude gjennomgående har 133 ampere på sine motorer, men nå skyldes det også at E-tec-systemet til Evinrude har behov for mer effekt i startøyeblikket.  Man skulle tro at høyere ladeeffekt krever sin energi, og at det igjen går ut over tilmålte hestekrefter. Vi ringer derfor Frydenbø, som forhandler Evinrude, og spør Pål Bustad.

– Selv om motoren har 133 ampere, så lader den ikke på full effekt hele tiden, men justerer seg etter hvert som batteriet er fylt opp. Dynamoen tar sånn cirka en halv hestekraft fra motoren, forklarer Bustad.

Startsperre

Vi har også spurt om motorene kan leveres med startsperre, da for eksempel Atlantica Båtforsikring krever at utenbordsmotorer som forsikres hos dem, skal ha startsperre. Foreløpig er det kun Yamaha og Mercury som leverer startsperre til sine motorer.

100 hk

 

175 hk

Honda BF100
Honda BF100

 

200 hk

Mercury OptiMax 100 EFI
Mercury OptiMax 100 EFI

 

225 hk

Selva Marlin 100 XSR
Selva Marlin 100 XSR

 

250 hk

Suzuki DF100A
Suzuki DF100A

 

300 hk

Yamaha F100D
Yamaha F100D

 

350 hk

Evinrude E-Tec 115
Evinrude E-Tec 115
Evinrude E-Tec 115 H
Evinrude E-Tec 115 H
Honda BF115
Honda BF115
Mercury OptiMax 115 ELPT
Mercury OptiMax 115 ELPT
Mercury OptiMax 115 EFI
Mercury OptiMax 115 EFI
Selva 115 Tarpon XSR
Selva 115 Tarpon XSR
Suzuki DF115A
Suzuki DF115A
Tohatsu TLDI115
Tohatsu TLDI115
Tohatsu BFT 115A
Tohatsu BFT 115A
Yamaha F115A
Yamaha F115A
Mercury OptiMax 125 ELPT
Mercury OptiMax 125 ELPT
Evinrude E-Tec 130
Evinrude E-Tec 130
Honda BF135
Honda BF135
Suzuki DF140A
Suzuki DF140A
Evinrude E-Tec 150
Evinrude E-Tec 150
Evindure E-tec 150 HO
Evindure E-tec 150 HO
Honda BF150
Honda BF150
Mercury OptiMax 150 EFI
Mercury OptiMax 150 EFI
Mercury Verado 150
Mercury Verado 150
Mercury OptiMax 150 Pro
Mercury OptiMax 150 Pro
Selva Killer Whale 150 XSR
Selva Killer Whale 150 XSR
Suzuki DF150T
Suzuki DF150T
Tohatsu BFT 150A
Tohatsu BFT 150A
Yamaha F150A
Yamaha F150A
Evinrude E-Tec 175
Evinrude E-Tec 175
Honda BF175
Honda BF175
Mercury Verado 175
Mercury Verado 175
Suzuki DF175T
Suzuki DF175T
Suzuki DF175TG
Suzuki DF175TG
Yamaha F175A
Yamaha F175A
Evinrude E-Tec 200
Evinrude E-Tec 200
Evinrude E-Tec 200 HO
Evinrude E-Tec 200 HO
Mercury Verado 200
Mercury Verado 200
Mercury Verado 200 Pro
Mercury Verado 200 Pro
Suzuki DF200T
Suzuki DF200T
Yamaha F200
Yamaha F200
Evinrude E-Tec 225
Evinrude E-Tec 225
Evinrude E-Tec 225 HO
Evinrude E-Tec 225 HO
Honda BF225
Honda BF225
Mercury OptiMax 225
Mercury OptiMax 225
Mercury Verado 225
Mercury Verado 225
Suzuki DF225T
Suzuki DF225T
Yamaha F225B
Yamaha F225B
Yamaha F225F
Yamaha F225F
Evinrude E-Tec 250
Evinrude E-Tec 250
Evinrude E-Tec 250 HO
Evinrude E-Tec 250 HO
Mercury OptiMax 250
Mercury OptiMax 250
Honda BF250
Honda BF250
Mercury Verado 250
Mercury Verado 250
Suzuki DF250AP
Suzuki DF250AP
Tohatsu BFT 250A
Tohatsu BFT 250A
Yamaha F250D
Yamaha F250D
Evinrude E-Tec 300
Evinrude E-Tec 300
Mercury Verado 300
Mercury Verado 300
Suzuki DF300AP
Suzuki DF300AP
Yamaha F300B
Yamaha F300B
Mercury 350 SCI
Mercury 350 SCI
Yamaha F350
Yamaha F350
Powered by Labrador CMS