Påhengsmotorer fra 100 til 350 hk
Prisras på de største motorene
De største utenbordsmotorene er blitt betydelig billigere i sommer. Vi er i siste del av vår påhenger-serie og ser på motorer fra 100 til 350 hestekrefter.
Under toppdekselet skjuler det seg mange hestekrefter. De største har til og med flere hestekrefter under plastdekselet enn hva en gjennomsnittlig bil har under panseret. Vi snakker om de største utenbordsmotorene, som er blitt betydelig billigere etter at hk-avgiften ble fjernet i sommer. Skal du ha den største motoren, som er en Yamaha F350 (350 hestekrefter), så kostet den før 1. juli 362 147 kroner før hk-avgiften ble fjernet. Uten hk-avgift koster den i dag 291 622 kroner. Det er en besparelse på hele 70 000 kroner.
For å illustrere hvor mye det utgjør, kan vi for eksempel si at om du har budsjettert kjøpet av en Yamaha 350, så har du nå råd til en påhenger på 50 hestekrefter i tillegg. Dette er tusenlapper som for mange kan gi mye ekstra båtutstyr, eller kanskje til og med en litt større båt enn man hadde planlagt. Eller at man endelig har råd til båten som sto øverst på ønskelisten. Med de minste motorene som vi presenterer denne gang, er besparelsen 20 000 kroner, nok til å utstyre en båt med en god kartplotter. Nå som vi har samlet inn priser fra de norske importørene, ser vi at gevinsten for fjernet hk-avgift heldigvis går til forbrukeren.
Ladeeffekt
I vår innsamling av data over hver av motorene har vi denne gang også tatt med ladeeffekt, og her ser vi også store variasjoner. Stor ladeeffekt er gunstig om du har mye elektronikk om bord. Bruker du båten lite, kommer også god ladeeffekt godt med for å få ladet opp det snart tomme batteriet igjen. Jo større motor du kjøper, desto større ladeeffekt blir motoren normalt levert med.
Eksempelvis har Suzuki DF300 54 ampere ladeeffekt, mens Evinrude gjennomgående har 133 ampere på sine motorer, men nå skyldes det også at E-tec-systemet til Evinrude har behov for mer effekt i startøyeblikket. Man skulle tro at høyere ladeeffekt krever sin energi, og at det igjen går ut over tilmålte hestekrefter. Vi ringer derfor Frydenbø, som forhandler Evinrude, og spør Pål Bustad.
– Selv om motoren har 133 ampere, så lader den ikke på full effekt hele tiden, men justerer seg etter hvert som batteriet er fylt opp. Dynamoen tar sånn cirka en halv hestekraft fra motoren, forklarer Bustad.
Startsperre
Vi har også spurt om motorene kan leveres med startsperre, da for eksempel Atlantica Båtforsikring krever at utenbordsmotorer som forsikres hos dem, skal ha startsperre. Foreløpig er det kun Yamaha og Mercury som leverer startsperre til sine motorer.
100 hk
175 hk
200 hk
225 hk
250 hk
300 hk
350 hk
Honda BF100Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1496 Vekt fra (kg): 166 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5500–6300 Ladeeffekt: 55 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 122 990 kr Pris pr. hk: 1229 kr |
Selva Marlin 100 XSRMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1576 Vekt fra (kg): 170 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: Ikke oppgitt Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra: 105 528 kr Pris pr hk: 1055 kr |
Yamaha F100DMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1596 Vekt fra (kg): 170 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 25 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 109 200 kr Pris pr. hk: 1092 kr |
Evinrude E-Tec 115 HMotortype: 2 takter Slagvolum (cc): 1726 Vekt fra (kg): 177 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5500–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan leveres m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 120 296 kr Pris pr. hk: 1046 kr |
Mercury OptiMax 115 ELPTMotortype: 2-takter Slagvolum (cc): 1526 Vekt fra (kg): 170 Sylindre: 3 Anbefalt turtall: 5000–5750 Ladeeffekt: 60 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 101 900 kr Pris pr. hk: 886 kr |
Selva 115 Tarpon XSRMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1741 Vekt fra (kg): 189 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: Ikke oppgitt Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra: 115 245 kr Pris pr hk: 1002 kr |
Tohatsu TLDI115Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 1768 Vekt fra (kg): 284 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 60 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 105 890 kr Pris pr. hk: 921 kr |
Yamaha F115AMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1741 Vekt fra (kg): 186 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 24 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 117 470 kr Pris pr. hk: 1021 kr |
Evinrude E-Tec 130Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 1726 Vekt fra (kg): 177 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5500–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan leveres med startsperre?: Nei Veil. pris fra: 123 176 kr Pris pr. hk: 947 kr |
Suzuki DF140AMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2044 Vekt fra (kg): 179 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5600–6200 Ladeeffekt: 40 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 112 690 kr Pris pr. hk: 805 kr |
Evinrude E-Tec 150 HOMotortype: 2-takter Slagvolum (cc): 2589 Vekt fra (kg): 190 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5500–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 149 860 kr Pris pr. hk: 999 kr |
Honda BF150Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1496 Vekt fra (kg): 166 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5500–6300 Ladeeffekt: 55 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 139 990 kr Pris pr. hk: 933 kr |
Mercury Verado 150Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1732 Vekt fra (kg): 231 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5800–6400 Ladeeffekt: 70 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 146 200 kr Pris pr. hk: 975 kr |
Selva Killer Whale 150 XSRMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2670 Vekt fra (kg): 216 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra: 147 190 kr Pris pr hk: 981 kr |
Tohatsu BFT 150AMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2354 Vekt fra (kg): 220 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 40 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 123 790 kr Pris pr. hk: 825 kr |
Evinrude E-Tec 175Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 2589 Vekt fra (kg): 190 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5300–6000 Ladeeffekt: 133 amp Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 152 846 kr Pris pr. hk: 873 kr |
Mercury Verado 175Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1732 Vekt fra (kg): 231 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5800–6400 Ladeeffekt: 70 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 160 100 kr Pris pr. hk: 915 kr |
Suzuki DF175TGMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2867 Vekt fra (kg): 223 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5500–6100 Ladeeffekt: 44 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 165 790 kr Pris pr. hk: 947 kr Elektronisk gass |
Evinrude E-Tec 200Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 2589 Vekt fra (kg): 190 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5300–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 168 304 kr Pris pr. hk: 841 kr |
Mercury Verado 200Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 1732 Vekt fra (kg): 231 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5800–6400 Ladeeffekt: 70 Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 175 900 kr Pris pr. hk: 880 kr |
Suzuki DF200TMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 3614 Vekt fra (kg): 257 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 54 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 163 990 kr Pris pr. hk: 820 kr |
Evinrude E-Tec 225Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 3279 Vekt fra (kg): 235 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5200–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 193 090 kr Pris pr. hk: 858 kr |
Honda BF225Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 3471 Vekt fra (kg): 267 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5300–6300 Ladeeffekt: 90 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 194 990 kr Pris pr. hk: 867 kr |
Mercury Verado 225Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2598 Vekt fra (kg): 288 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5800–6400 Ladeeffekt: 70 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 195 900 kr Pris pr. hk: 871 kr |
Yamaha F225BMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 3552 Vekt fra (kg): 273 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 44 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 165 153 kr Pris pr. hk: 734 kr |
Evinrude E-Tec 250Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 3279 Vekt fra (kg): 235 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5250–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 207 075 kr Pris pr. hk: 828 kr |
Mercury OptiMax 250Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 3032 Vekt fra (kg): 229 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5000–5750 Ladeeffekt: 60 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 191 700 kr Pris pr. hk: 767 kr |
Mercury Verado 250Motortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2598 Vekt fra (kg): 288 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5800–6400 Ladeeffekt: 70 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 207 100 kr Pris pr. hk: 828 kr |
Tohatsu BFT 250AMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 3583 Vekt fra (kg): 284 Sylindre: 4 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 60 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 189 590 kr Pris pr. hk: 758 kr |
Evinrude E-Tec 300Motortype: 2-takter Slagvolum (cc): 3441 Vekt fra (kg): 233 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5300–6000 Ladeeffekt: 133 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 215 819 kr Pris pr. hk: 719 kr |
Suzuki DF300APMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 4028 Vekt fra (kg): 274 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 5000–6000 Ladeeffekt: 54 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Nei Veil. pris fra : 226 490 kr Pris pr. hk: 755 kr Elektronisk gass |
Mercury 350 SCIMotortype: 4-takter Slagvolum (cc): 2598 Vekt fra (kg): 300 Sylindre: 6 Anbefalt turtall: 6200–6400 Ladeeffekt: 70 amp. Kan lev. m/ startsperre?: Ja Veil. pris fra : 279 900 kr Pris pr. hk: 800 kr |