Prestisjebåter selges for lommerusk
Nå selger Forsvaret to minefartøyer for småpenger. Nittitallets milliardflopp kan havne i Stockholm og København som flytende kontorer.
Satsingen på 180 fots luftputekatamaraner med glassfiberskog var i sin tid teknisk nybrottsarbeid, men store problemer med drivverket, ett totalhavari, budsjettsprekker og manglende penger til reservedeler gjorde fort prestisjeprosjektet til en pinlig og kostbar affære for alle involverte parter.
Det er Bergens Tidende som i dag bringer nyheten om at minesveiperen KNM «Glomma», (Alta-klassen) og KNM «Oksøy», som i sin tid ga navn til minejaktfartøy-klassen, nå legges ut for salg. Norsk Megling & Auksjon AS i Bodø opplyser på sine hjemmesider at «båtene selges i den stand de er uten noen form for reklamasjonsrett eller garanti», og at høystbydende får tilslaget.
KNM «Oksøy» og KNM «Glomma» kostet til sammen vel trekvart milliard kroner som nybygg på nittitallet, men båtene fikk bare oppleve en håndfull seilingsdøgn før de gikk i opplag. De ble rett og slett delebåter for de seks gjenværende fartøyene i Glomma- og Oksøy-klassene.
Begge fartøyene er dermed ribbet for maskiner, elektronikk og militært utstyr, men de flyter i beste velgående, har rikelig med køyeplasser - og ikke minst generelt god plass. Tross alt snakker vi om plast-katamaraner på ca 55 x 13 meter!
- Vi håper å få en halv million for hver av dem, sier saksbehandler Bjørn Stavrum i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) til BT, og havnemyndighetene i København og Stockholm vurderer altså om de skal kjøpe hvert sitt fartøy som flytende havnekontor.