Politiet fikk ny båt
Follo fikk overrakt sin nye politibåt på Sjøen For Alle. Fra slutten av april blir de å se i fjorden.
De blir ikke blant de raskeste i fjorden, men ingen skal slå dem på rekkevidde. Med marsjfart på rundt 40 knop skal de klare en distanse på 500 nautiske mil. Det tilsvarer tur retur København.
–Om noen klarer å kjøre fra oss i øyeblikket, så skal vi ta dem på utholdenhet og rekkevidde. Med vår nye båt skal vi bli synlige på fjorden i hele sommer. Vi patruljerer jo tross alt Norges mest båt-tette seilingsled i Drøbaksundet, og båten blir derfor veldig viktig for oss, sier førstebetjent og båtansvarlig Arild Skarø ved Follo politidistrikt.
Båten er spesialbygget for polititjeneste. Den har blant annet doble tanker som gir den en enorm rekkevidde. Motoren er en High Output utgave på 250 HK fra Evinrude. Innredningen skal bli sort, og de har fått spesialsveiset en targabøyle som holder vekten av alt lys og elektronisk utstyr som kreves av en politibåt.
–Dette er et kontraktssamarbeid mellom oss og Fische Marine. Uten deres deltagelse ville det blitt vanskelig. Politiet stiller strenge krav til teknisk support, og derfor ble Fisches rolle viktig. De vil kunne serve båten når som helst, og om vinteren vil den bli plassert på henger hos Fische hvor den skal være fullt operativ, sier Odd Erik Aks.
–Jeg har aldri kjørt en båt som gir deg færre overraskelser. Jeg tror vi har gjort et bra valg. Vi hadde tross alt mange båter til testing før vi valgte å lande på Ballistic, sier Arild Skarø. Follo Politidistrikt har lang erfaring med RIB. Båten som nå får avløsning etter flere år er en Goldfish 28 foter.
Båtliv testet Ballistic på en langtur Asker - Marstrand- Skagen - Asker i 2005. Her er noe av det vi skrev om båten den gang. Båten testet til 6- seks på terningen.
”I Sør-Afrika kjører man ”Trans Agulhas". Et løp på over 1000 km i noe av verdens tøffeste farvann – rundt sørspissen av Afrika. Her går det ofte i over 70 knop i tidvis grov sjø. En av våre testbåter, Ballistic 780 har vunnet dette racet tre ganger de seneste årene. Derfor var det jo ekstra morsomt å se den i aksjon i nordiske farvann.”
”Jeg kjørte Ballistic fra Koster til Marstrand, og ble imponert over båten. Den suste over bølgene som en ung Lasse Kjus i utforløypene, fulgte tett over bølgekammene og landet mykt på baugen i full angrepsposisjon.”
”Noe nærmere en ræserbil på sjøen kommer du ikke. En krevende båt å kjøre, men samtidig var den så riktig utformet på førerplass at du lett følte deg som herre og mester. Båten er ment for både lek og hygge. Som alltid i båter med så mye motor og fart handler det om å holde seg fast. Her var det gripehåndtak nok. Denne båten tåler alt og litt til. Når du skyter som en pil ut av vannet går det bare en vei uansett hva man støter på, og det er rett frem. Sammenlignet med alt annet vi har kjørt av båter i det åpne segmentet, overbeviser Ballisticen på sin helt spesielle måte. Skroget har ikke step, men utformingen av steglistene gjør at båten går rett frem uansett hvordan sjøen kommer på båten. Utrolig retningsstabil RIB som oser trygghet og kraft i skjønn forening.”
Kjøreegenskaper: Fantastisk
Trygg: Overlegen med riktig skipper
Ergonomi: Suveren, kombinasjonen gass (venstre hånd) og høyden på stolene
Forbruk: Cirka 40 liter i timen (Vollen-Strømstad)
Pris: ca 600 000 i testversjon
Motor: Evinrude 250 HK E-TEC (totakt)
Fart: 48 knop
Terningkast: 6
Spesifikasjoner
CE kategori: B
Lengde: 780 cm
Bredde: 250 cm
Vekt:1850 kg m/250 hk motor og full bensintank
Max. personer 15
Max. motor: 300
Fart : 40-55 knop m. 250 HK 70 knop m 500 HK