Åpner Europas porter
Åpner Europas porter
Åpner Europas porter

Åpner Europas porter

Verken utvikleren av Fjord 40 Open eller Hydrolift 27 er overrasket over at de er nominert til årets båt i Europa. – Vi har jo utviklet en flott båt, sier de. Begge tror nominasjonen vil hjelpe dem med å satse videre utenlands.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er kjempestolt over at båten vår blir nominert til årets båt i Europa. Det er en voldsom aksept for vår nye design, sier Morten Nordvold i Fjord Boats.

– Overrasket over at Fjord er nominert, Nordvold?

– Jeg visste at det var en mulighet, men jeg var vel mer glad enn overrasket, sier Nordvold. Han mener årsaken til at de er nominert er deres nytenkning med Fjord 40 Open. Sjøegenskaper, design og konsept er punkter han lister opp.

– For ikke å glemme materialvalg. Vi er en av de meget få som går i stor skala med epoksy, sier Nordvold.

– Treffer markedet

Heller ikke Bård Eker i Hydrolift er spesielt overrasket.

– Vi er jo fornøyd med båten, og synes den ble bra, sier han.

– Jeg tror vi har lagd en bra båt, at den treffer et marked. Vi er allerede utsolgt for lenge siden for båtene vi skal bygge i år. Noen blir nesten forbannet på oss for at vi ikke lager flere, så vi ser at vi har truffet noe der, fortsetter Eker.

Som varmt hvetebrød

Ingen av produsentene har problemer med å bli kvitt båtene. Bård Eker antar at det for 2008 vil bli produsert cirka 20 Hydrolift 27. Etterspørselen er dobbel så stor.

– Vi kunne nok solgt 40, men man skal ikke gråte over spilt melk. Når man først lager noe som treffer skulle man ønske at man kunne lage flere, men vi er livredde for at det skal gå på bekostning av kvaliteten, sier Eker.

Også Fjord opplever et marked hvor det er lett å selge båten.

– I Norge har vi solgt ni båter. Norge skal med tid og stunder stå for bare en liten del av omsetningen. Salget utenfor Norge har gått veldig bra. Problemet har vært å få produsert nok båter, ikke å bli kvitt dem, sier Morten Nordvold. Han legger til at målet dette finansielle året er å produsere en båt i uka av hver modell.

– Så det blir sånn cirka 100 av Fjord 40. Av den nominerte versjonen blir cirka 40 båter, sier Nordvold. Markedet er hele verden. Så langt er det blitt solgt båter i Nederland, Australia, Frankrike, Italia og Tyskland.

Markedseffekt

Bård Eker håper nominasjonen og en eventuell pris kan bidra med å øke interessen utenfor Norges grenser.

– I og med at det er en europeisk nominasjon er det viktig for eksporten, og det er jo det vi jobber med alle om dagen, så dette betyr mye mer enn å vinne en pris på hjemmemarkedet. Vi ser at det er en tung jobb å markedsføre seg utenlands for en liten bedrift som oss. Vi holder jo på, men vi ser hvor mye tid og ressurser det krever. Derfor er en slik nominasjon perfekt for oss, og vi vil bruke det for nominasjonen og eventuelt prisen for det den er verdt, sier Bård Eker. Den største eksporten ser han for seg gå til Skandinavia og England som er et veldig stort båtmarked.