Kraftoverføringen til propellen er via et belte. Det gir et mindre og smalere hus som gir mindre motstand.
Oxe er basert på en bilmotor fra GM på 2 liter.

Oxe til Norge

Den svenske dieselpåhengeren på 200 hk prøvelanseres nå i Norge.

Publisert Sist oppdatert

– OXE-motoren er som skapt for norske forhold, med vår vidstrakte kyst, krevende forhold og mange maritimtorienterte næringer, sier Per Wikheim i Link Norge. I år har han kun tre motorer å selge i Norge til aktører som ønsker å teste ut produktet. Link Norge skal bruke 2015 på å utvikle et salgs- og servicenettverk for OXE-motorer i Norge, slik at de er klare til å håndtere den kommersielle lanseringen i 2016.

OXE er verdens første utenbords dieselmotor på 200 hk. Motoren åpner nye markedsmuligheter for båtprodusenter rigget for utenbordsmotorer. Samtidig gir OXE brukere med bensindrevet utenbordsmotor, muligheten til å dra nytte av dieselmotorens fordeler; lave driftskostnader, gunstige drivstoff-forbruk og lengre aksjonsradius. Verdenslanseringen for OXE-motoren er i 2016. Motoren ble vist frem for første gang under Mets 2014.

Les: Dieselpåhenger for proffe

For proffe

Motoren er svenskprodusert av Cimco Marine AB i Ängelholm. OXE-motoren er først og fremst rettet mot profesjonelle brukere, som militære enheter, politi, redningstjenester, offshore- og oppdrettsvirksomheter - profesjonelle aktører som må til sjøs uansett vær og årstid. For disse er lavere driftskostnader, økt pålitelighet og lengre utholdenhet viktige i en praktisk hverdag.
– Det er i første rekke brukere som har en driftstid på mer enn 500 timer i året, som vil ha størst nytte av en sterk utenbords dieselmotor. OXE skal derfor selges på det profesjonelle 200 hk-markedet, hvor driftssikkerhet og driftsøkonomien er i fokus, sier daglig leder Per Wikheim i den norske importøren, Link Norge AS.

Bilmotor

Basis for OXE-motoren er General Motors tyskutviklede L4 2,0 liter commonrail dieselmotor, som er godt kjent i Norge fra flere Opel og Saab-modeller. Motoren leverer 200 HK på propellen og har et dreiemoment på hele 370 Nm. Motoren er horisontalt montert, som gir en lav og bred utenbordsmotor. Mariniseringen av motoren er gjort i samarbeid med GM. Girsystemet ligger parallelt med motoren. Herfra overføres kraften til propellakselen med et nytt, patentert beltedrift-system.
– Dette gir bedre slitestyrke, samtidig som mer av motorkraften blir overført til propellen. Beltedriften gir samtidig et mindre propellhus, som skaper mindre motstand i vannet, forklarer Per Wikheim.

Link Norge har levert solgt dieselmotorer til det norske markedet i over 15 år.