Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter
Ny epoke for svenske designbåter

Ny epoke for svenske designbåter

Bak det nye svenske båtmerket Epoca One står brødrene Hans og Lars Wiklund som startet velrenommerte Nimbus. Se nyheten Epoca One.

Publisert Sist oppdatert

Epoca One kan ved første øyekastse ut som en blanding av de to finske båtene Marino 27 APB og til dels en Grandezza, men nå skal det godt gjøres å lage båter i dag som ikke allerede ligner noen som allerede ligger på vannet. Og ser vi på Epoca One, har den fått et design som skiller seg ut i mengden.

Minimalistisk

Ser vi inne i styrehuset på nykommeren er den ganske så minimalistisk. Inngangen til toalettet går via fordekket, og designeren har dermed fått muligheten til å få førerplassen akkurat som ønsket. Det er lagt vekt på at den skal være optimalisert for føreren, med bra oversikt over alle retninger. Mellom føreren og sidemann er en stor plotter. Er det varmt kan både føreren og sidemann åpne skyvedøren på sin side.

Som sagt kommer man til toalettet fra fordekket, og her skal det være relativt god plass, med toalett, vask og eventuelt litt plass til å stuve vekk litt bagasje.

Nedsenkbar akterspeil

Trekker vi bak mot akterspeilet ser vi hva som får denne båten til å skille seg ut blant mange motorbåter på markedet, mens stadig flere seilbåter får denne løsningen. Vi snakker om nedfellbart akterspeil. Av andre motorbåter som har denne løsningen, kan vi nevne Greenline 33. Med akterspeilet nede har man straks mer plass til bpding og til og med å sole seg. Med akterspeilet nede har man en stor badeplattform som ligger rett overfor vannlinja. Akterspeilet dras enkelt opp og ned for hånd.

Tre motoralternativer

Selve skroget skal være laget for økonomisk og behagelig kjøring i alle hastigheter, og skal ifølge produsenten være designet for en økonomisk marsjfart på mellom 20 og 35 knop. Avhengig av motorinstallasjon vil toppfarten variere mellom 31 og 38 knop. Motorene du kan velge mellom er Volvo Penta D3-170 (maksfart 38 knop), D3-200 (maksfart 35 knop) og D3-220 (maksfart 38 knop).

Høyt utstyrsnivå

Epoca One er en båt uten kompromisser når det gjelder utstyrsnivå. I standardutrustningen hører det med en Garmin GPSMAP 5012 med touchscreen som er kompitabel med Volvo-Penta motoren via NMEA 2000.  Ellers kan det nevnes nedsenkbar akterspeil, stereoanlegg og powertrim som vi finner på listen for standardutstyr. Utstyr for ekstrautstyr finner vi ikke på båtens informasjonsside på nett.

Epoca One kommer med tre forskjellige modeller, og de er Coupé som vi her har vært inne på, Open og Sport.

Spesifikasjoner:

Lengde: 8,20 meter (8,60 med nedsenket akterspeil)

Bredde: 2,86 meter

Vekt: 2,2 tonn

Drivstofftank: 208 liter

Ferskvanntank: 70 liter

Antall personer: 8

Motor: 170-220 hk

Design: Mannerfelt Design Team