Tre nye 11-metere fra Nimbus
Rett etter nyåret starter Nimbus lanseringen av sin nye 11-meter-serie. Her er oversikten over de tre nye båtene.
De tre nye modellene fra Nimbus blir de største i den nye modellserien. De tre variantene blir en weekender, en tender og en commuter, henholdsvis W11, T11 og C11. Dette er modeller som vi kjenner igjen fra 9-meter-serien som ble lansert på Düsseldorf i år. Og det er nettopp på Boot Düsseldorf Nimbus lanserer den første 11-meteren, som blir Tender 11.
LES OGSÅ: Lanseringen av Nimbus 9 - se også 360-visning i båten
Videre lanseres Nimbus Commuter 11 høsten 2019, mens Nimbus Weekender 11 ventes å bli lansert til våren 2020. Forskjellen på de tre båtene er at Weekender er beregnet til enklere turer med mulighet for overnatting, mer en type daycruiser. Commuter er med styrehus og blir varianten som kan brukes hele året. Og Tender er mer tenkt som en hybridløsning som skal egne seg til dagsturer, transport, vannsport og annen moro.
LES OGSÅ: Test av Nimbus W9
Opptil 900 hestekrefter
Spesifikasjonene viser at dette blir en båt som blir betydelig større enn sine navngitte 11 metre. Båtene får en lengde på 12,4 meter. Og som med 9-meter-serien kommer det også her rikelig med motoralternativer, om man ønsker utenbords eller innenbordsmotor. Av utenbords er det her Mercury som gjelder, og her kan det velges mellom dobbel- eller trippelinstallasjon. Velger man dobbel står det mellom 2x300, 2x350 eller 2x400 hestekrefter. Med trippelinstallasjon er alternativet tre Mercury-motorer som hver yter 300 hestekrefter. Med til sammen 900 hestekrefter vil trolig den nesten 41 fot lange båten sparke godt fra seg. Da kommer drivstoffkapeasiteten på 850 liter godt med.
To store køyer
Av innenbordsmotorer er alle alternativene med dobbelinstallasjon, men i tillegg til bensin kan det her velges diesel. Volvo Penta leverer begge alternativene, og variantene spenner seg fra 2x430 til 2x300 hestekrefter.
Les også: Viser morgendagens båtliv
Innvendig blir det ikke veldig store forskjeller, bortsett fra med Commuter som også får et strehus. Men under dekk blir det forpigg med mulighet for dobbeltkøye, samt en større stikkøye. I midten blir det et bad på styrbord side, slik vi har sett i 9-meter-serien. Alle de nye modellene for solseng på fordekket, men T11 og C11 får også en fordypning med sitteplass i fartsretning.