Møte i smul sjø
Vi sjøsatte i går Båtlivs reportasjebåt og møtte verdens største cruiseskip på speilblank Oslofjord.
Finnes det noe herligere enn årets første tur på fjorden? Vi sjøsatte i går reportasjebåten til Båtliv i strålende sol og på speilblank sjø. Midt i Oslofjorden møtte vi «Independence of the Seas» på jomfrutur med kjendiser om bord. Høyt oppe mot himmelen sto ekteparte Carl og Eli Hagen og Alexandra Øyen og skuet ut i vårværet fra verdens største cruiseskip, som i dag forlater Oslo med kurs for Southampton i England.
På avstand hørte jeg ingen lyd fra cruiseskipet. Jeg kunne knapt se at det beveget seg gjennom vannet, men skipet vokste raskt på horisonten og tårnet seg etterhvert opp over reportasjebåten. Snart så vi bare hekken på mastodonten og bølgene rullet over fjorden (Se billedspesial under).
Kapell
«Independence of the Seas» er det tredje og siste skipet i Freedomklassen, som inntil videre er verdens største, med en passasjerkapasitet på 3.634. De to andre er i klassen er Freedom og Liberty. I likhet med søsterskipene Freedom og Liberty er hun utstyrt med et vell av aktivitetsmuligheter, som skal holde passasjerene – eller gjestene som rederiet foretrekkere å kalle dem – beskjeftiget i alle døgnets våkne timer. Her er alt fra radio- og TV-studio, surfesimulator, boksering, klatrevegg, skøytebane, til bryllupskapell med plass til 60 gjester (prest må man holde seg med selv) og ni hulls miniatyrgolfbane. For bare å nevne et fåtall.
Southampton
Fra Southampton går turen til Irlands nest største by, Cork, og deretter St. Peter Port på Guernsey, før skipet etter fire døgn er tilbake i Southampton. Deretter går turen til Funchal på Madeira, Tenerife, Las Palmas, Lanzarote og Vigo i Spania.
Middelhavet
Så starter den virkelige sommersesongen, da skipet skal trafikkere Middelhavet på forskjellige cruise, men alltid med Southampton som snuhavn. I oktober trekker skipet nedover mot Kanairøyene igjen, før det i november forlater Europa for vinteren og setter kursen mot Ft. Lauderdale i Florida. Underveis blir det stopp i Vigo, Madeira og Phillipsburg på St. Maarten. I løpet av vinteren skal skipet seile på seks og åtte dagers rundturer i både det østlige og vestlige Karibia, før kursen igjen settes over Atlanteren mot Southampton 12. april 2009.