Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer
Motoryacht for langturer

Motoryacht for langturer

Contest har bygget seilbåter i over 50 år. Se film av deres første motorbåt.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland

Contest 52MC er eneste motorbåt i seilbåthallen på verdens største innendørs båtutstilling. Mange vil nok også hevde at det den lekreste motorbåten på Boot. Linjene er klassiske og håndverket utsøkt. Prisen i Norge vil ligge rundt ti millioner kroner inklusive mva.

–    Contest har bygget kvalitetsseilbåter i over 50 år. De siste årene har flere av seilbåteierne etterspurt en motorbåt, sier sales manager Marcel Offereins i nederlandske Contest Yachts.

Verftet satte sammen en designgruppe bestående av anerkjente Georg Nissen, Vripack Naval Architects og Wetzels Brown Partners for interiøret.

Havgående

Oppdraget var å konstruere en sikker og havgående motorbåt med rekkevidde for langturer, og med gode manøvreringsegenskaper også i sakte fart.  Contest 52MC er en halvplaner med rett baug og skarpt forskip, men med stor bredde og flat bunn akterover. Med doble Cummins maskiner på 600 hestekrefter er toppfarten 29 knop. Båten er klassifisert i CE-klasse A.

Contest er blant de ledende båtbyggerne innen bruk av komposittmaterialer, og hevder selv at de var de første båtbyggerne til å ta i bruk vakuumstøp for større båter. Dette gir lette og stive skrog.

Båten har en stor badeplattform og en hekkgarasje med enorm plass. Over hekkgarasjen er utesalongen, som fortsetter i samme plan innover i båtens salong. Her er innredningen nokså klassisk med salong på babord og bysse på styrbord, og deretter førerplass med utgangsdør til dekke. Dollbordene er usedvanlig brede og skansekledningen høy som på et skip.

Kvalitet

–    Denne båten skal brukes på havet, og mannskapet skal kunne gå trygt på dekk om natten i høy sjø, forklarer Offereins.

Under dekk er det tre kabiner og to bad. Interiøret er i hel teak, som er slipt og avrundet så det er en fryd for øyet. Alle detaljer oser av kvalitet. Helt forut er ankeret plassert på en arm, som heves opp fra en luke når man skal ankre, og ellers ligger det trygt lagret under dekk.

Se film av Contest 52MC her