Volvo fortsetter å havarere

Volvo Penta Norge bekrefter at de fortsatt sliter med mange motorhavari. Cirka 30 nye tilfeller i fjor gjør situasjonen vanskelig for den svenske motorgiganten. Vi har latt Lars Skagen fra Askøy, som blåste sin andre motor siden 2006, fortelle sin historie i Båtliv.

Publisert Sist oppdatert

På en pressekonferanse på Lillestrøm i mars i år bekrefter den norske Volvo-ledelsen at man ikke er kommet noe nærmere en løsning på problemet. Det hele er fortsatt en gåte i følge det som sies offentlig. Tallet på havarerte motorer har vært cirka 30 motorer årlig, og samme antall gjelder også for 2008. Volvo har anbefalt en dieseltilsetning som skulle kunne eliminere eller minske problemene.

Det ble også sagt at alle henvendelser vedrørende dette problemet nå må skje direkte til Gøteborg, og at den norske importøren ikke lenger styrer utviklingen i saken.

Ingen tar ansvar

Lars Skagen kjøpte i 2006 en splitter ny Skorgenes 33 foter. Den ble levert med Volvo D6 motor som havarerte allerede etter en halv time. Ny motor kom raskt på plass, men nå før påske, etter 299 motortimer på den nye motoren, skjer det igjen. Totalhavari på grunn av vann i motoren. Frostpluggene røyk og kjølevann strømmet inn der det ikke skal. Et meget kjent fenomen for Volvo-kunder de siste fire årene. Men lovnader som er gitt av Volvos folk i Gøteborg om at dette skal rettes på umiddelbart, er ikke lenger like åpenbart.

Teknisk ansvarlig for denne saken hos Volvo Penta Norge har vært Frank Finnkroken. Han sier til Båtliv at det er blitt strengere enn tidligere å få byttet motorer.

–I kaoset som herjet rundt denne saken i fjor og året før, ble det nok for enkelt å få byttet ut våre motorer. Noen viste seg å være helt i orden når de ble prøvekjørt i benk på fabrikken i Sverige. Derfor kreves det nå mer dokumentasjon ved motorhavari. Denne saken er likevel opplagt, i og med at vi her kunne konstatere injektorproblematikk med en gang, sier Finnkroken.

Han skjønner ikke helt hvorfor reparasjonsarbeidene ikke er i gangsatt etter 33 dager. Det er initiert fra Volvo at motoren skal byttes, i følge Finnkroken.

Vår mann hadde selvfølgelig fulgt rådene fra fabrikken om å fylle en dieseltilsetning som skulle minske farene for havari. Likevel skjedde det.

Det har gått flere uker, og Skagen er kastet inn i en runddans om hvem som skal utbedre skadene, og Skagen føler han blir utsatt for et rent treneringsarbeide fra Volvo. Alle skylder på alle, og ingen tar grep eller ansvar for å få Skagens båt tilbake på sjøen. Båten lå fortsatt i bryggeanlegget på Askøy når vi gikk i trykken. Det er forhandler Bjordal og Madsen A/S i Bergen som har installert motoren, og som nå behandler saken til Lars Skagen.

–Vi har nettopp fått hentet båten hit i dag (14.05.09 red. anm.) Vi hørte dere hadde ringt så jeg purret på Volvo. De sier de skal levere motor så raskt de klarer. Vanligvis er det fire til seks uker fordi den må produseres først. Vi forstår Skagens frustrasjoner, men må likevel forholde oss til Volvo sentralt i denne saken, sier verksmester Alexander Madsen i Bjordal og Madsen A/S.

–Vi har hørt at det nå levers nye injektorer til de maskinene hvor dere bytter bare dette og ikke hele moitoren, stemmer det?

–Ja det stemmer. Det skal nå installeres nye injektorer med nytt delenummer. Mange kunder av oss mener Volvo burde tilbakekalt alle D6 motorer for å få dette gjort før havarier, men det mener fabrikken blir for dyrt. Vi er uenige i den avgjørelsen og mener dette er korttenkt av Volvo, sier Madsen til Båtliv.

Madsen kan derfor ikke love Skagen båt før ferien. Men båten vil i hvert fall gå opp på slipp hos dem i løpet av siste uken i mai, bekrefter Madsen.  

Per i dag 11.06.2009 er det eneste som har skjedd at den havarerte motoren endelig er ute. Skagen er nå lovet ny motor i løpet av kort tid.     

  

Les mer om denne saken i nyeste Båtliv nr. 5. Der forteller også Lars Skagen fra dag til dag hvordan han har følt utviklingen i saken.

Har du synspunkter på dette. Ta debatten på våre forumsider.

http://www.batliv.no/wip4/disc/

Eller legg til en kommentar i feltet under saken -