Minimalistisk fartsfantom
Mens Hydrolifts nye fartsbåt avdukes i pump og prakt står en annen norsk fartsbåt noe mer beskjedent til i nabohallen. Vi går om bord i Modesty 32 SC.
SJØEN FOR ALLE: Båten fremstår som minimalistisk med flere smarte løsninger. Modesty 23 SE utmerker seg akterfra med en enorm badeplattform og en påfølgende solseng. Under solsenga er det tomt på messebåten, men etter båtmessa blir tomrommet fylt opp med dundrende 370 hestekrefters bensinmotor fra Volvo Penta.
– Båten skal tåle de fleste motorstørrelser. Det er også mulig å velge dobbelinstallasjon, om kunden ønsker det. Dette er et godt skrog som ikke krever flaps, sier Ove Wikstrøm.
Smart seteløsning
Med 370 hestekrefter er båten god for 52 knop, noe som bør holde for de fleste.
Velger du singelinstallasjon og en plotter fra Garmin må du regne med om lag 1,6 millioner kroner. Wikstrøm opplyser at de allerede har solgt to båter, og dette er byggenummer to. Båtene er designet i Norge, av Geir Arnestad, bygges i Polen og får den endelige klargjøringen i Norge.
Om bord i båten legger vi merke til at Modesty 32 SC har samme smarte løsning på førersetet som sin lillebror, daycruisren Modesty 26. Setet bare vippes over mot akterbenken når man er ferdig med å kjøre, og man sitter på seteryggen. Skal man kjøre er det bare å vippe førersetet tilbake. Raskt og enkelt.
Ingen analogt
Dashordet er mørkegrått, og vil derfor ikke reflektere så mye lys i førervinduet. Litt uvant står gasskontrollen på venstre side for føreren. Instrumentpanelet baserer seg kun på skjermer, og er uvanlig nok helt fri for analoge instrumenter.
På babord side er et lite utepantry, med vask, kjøleskap og en enkel kokebluss. Trekker vi nedunder er det et toalett på styrbord side og stor køyeplass i forpiggen. Det er også en plass til å stuve vekk under fordekket, ved å løfte på leideren som fører ned til kabinen.