Minesveiper for én krone
To minesveipere med en nypris på 400 millioner kroner per stykk skal auksjoneres med en startpris på en krone - men også flere millitære båter går nå under hammeren.
Minesveiperne ble bygget på begynnelsen av 90-tallet og var den gang marinens prestisjeprosjekt, spekket med høyteknologi. Nå kan KNM «Glomma» eller KNM «Oksøy» bli din.
Lite brukt
Men at båtene var blant verdens mest avanserte fartøy til tross, karriæren ble kort. Den ene minesveiperen, «KNM Glomma» er nesten ikke brukt, den har vært aktiv i 25 dager etter at den forlot verftet i 1997. Dårlig økonomi i Forsvaret gjorde at politikerne vedtok at Sjøforsvaret skulle kvitte seg med disse båtene. I stedet er båtene blitt brukt som reservedeler og fått fjernet blant annet motor og generator. I salgsannonsen står det at båten har 40 køyer og at båten kan ha mange bruksområder, som havnekontor, pram, kontrollsenter, eller hva man måtte ønske.
– Det er flere firmaer som har meldt sin interesse. For noen minutter siden var jeg i kontakt med noen som ønsker å bruke båten i forbindelse med dykkerfirma og brakkerigging. Nå skal jeg finne ut hvor mange lugarer det er i båten og så skal de ringe meg i kveld, sier Morten Larsos i Norsk Megling & Auksjon til Båtliv.
– Vi ser at båtene kan brukes til forskjellige formål. Skrogene er jo der, og det er en vanvittig sum det koster hvis man skal bygge noe tilsvarende, sier Larsos, og legger til at det ikke er noe problem for en ny eier å få montert nye motorer.
– Det er bare fantasien som setter grenser for hva disse båtene kan brukes til. Det kan også være at en milliardær ønsker en spesiell Yacht og ser mulighetene, sier Larsos.
Dyrt å hugge opp
Auksjonsfirmaet vil gå offensivt ut også i utlandet for å få best mulig pris for minesveiperne.
– Grunnen til at vi går så hardt ut er at det ville kostet mange millioner å få båtene hugget opp.
– Hvor mye tror du dere kan få for båtene?
– Prisen kan variere fra ti tusen kroner til noen millioner, hvis vi finner de rette kjøperne, sier Larsos.
Selve auksjonsprosessen har ikke startet ennå, men selgeren åpner nå for visninger.
Militære hemmeligheter
Larsos legger ikke skjul på at dette er en veldig spesiell auksjon, men etter 25 års erfaring, har de solgt mye forskjellig, til og med fly og helikoptre.
– Vi har også en god del andre militære fartøyer som vi skal auksjonere. Blant annet to Stridsbåt 90, forteller Larsos. Dette er båter som koster cirka 12 millioner nye, men som foreløpig har fått bud på 300 000 euro per båt.
– Det er veldig stor interesse fra utlandet for de to båtene, sier Larsos.
– Hva med land som for eksempel Iran, melder de interesse for båtene?
– Nei, vi har begrensninger, både fra Forsvarsdepartementet og at det skal være eksportlisens. Det er veldig få opplysninger om båtene som ligger ute, på grunn av militære hemmeligheter. Er kjøperen utenfra EU kan det by på problemer å få kjøpt båten.
Til Cook Island
Auksonsfirmaet har nylig solgt 30 år gamle SHV «Ramnes». Det høyeste norske budet var på 600 000 kroner, men så kom det et bud på 2,2 millioner kroner fra Cook Island i Stillehavet. Kjøperen kommer til Norge i dag, for å ta båten til Stillehavet, et seilas på ikke mindre enn 50 dager.
En tilsvarende båt, KNM «Torpen» ble solgt til Kongo, og den gikk også for 2,2 millioner kroner.