Vi trenger båtbladene
Torqeedo-grunnlegger og sjef Christoph Ballin mener båtbransjen trenger båtblader for å skape interesse for båter og utstyr.
Torqeedo produserer elektriske motorer og er et relativt nystartet selskap i vekst. På en mediakonferanse på Boot i Düsseldorf holdt Dr. Ballin et foredrag om media strategier og kommunikasjon.
Hans startet med en foil hvor det kun sto «Thank you (takk til dere)». – Vi i den maritime bransjen trenger dere like mye som dere trenger oss. Hvem skulle ellers holde liv i båtbransjen? Spurte han.
Ballins utgangspunkt er at båter og båtutstyr dreier seg om det han kaller «High Involvement Industry», altså en bransje som krever en stor grad av involvering fra kundene. Dette er produkter som krever mye informasjonsbearbeidelse fra kundene, i motsetning til «convience goods» som sukker og såpe.
Les også: Oppdaterer seg i båtblader
Online
– En oppegående båtpresse er nødvendig for å formidle informasjon om nye produkter, og skape interesse for disse, sa Ballin til et lydhørt publikum.
Det er ingen tvil om at båtpressen i Europa jevnt over sliter med fallende annonseinntekter som følge av strukturelle endringer i mediebransjen og flere år med relativt dårlige tider i båtbransjen.
Ballin sier at Torqeedo vil benytte både offline og online medier i sin internasjonale markedsføring, og at online blir stadig viktigere.
Les også: Båtliv på nettbrett
– Vi ser etter kostnadseffektive løsninger for å nå målgruppen med våre budskap, og vi ønsker å samarbeide med båtpressen om dette, sa Ballin på International Marine Meeting på Boot i Düsseldorf.
Les mer om Torqeedo på deres hjemmeside her