Nostalgi på kjøl i Gøteborg
Følg lukten av tjære og du finner en bortgjemt hall med båthistorie.
GØTEBORG: Jubileumshallen på båtmessa i Gøteborg er godt gjemt. En titt på kartet bekrefter at det bare er å følge tjærelukta.
At det er veteranbåter på båtmessa i Gøteborg er ikke nytt, men i anledning av jubileet er det gjort litt ekstra. Det er ikke mange båter som møter oss nede i den 800 kvadratmeter store jubileumshallen. Her er det kvalitet og ikke kvantitet.
Tollerbåt
Den første båten som møter publikum har mange norske smuglere på samvittigheten. Tullracer TV 418 ble bygd på Nilssons Båtbyggeri i Strømstad i 1947, men eies i dag av Ruben Christensen i Oslo. Tollerbåten er en av fem tollracere med planende skrog. Få smuglere slapp unna denne fartsmaskinen i etterkrigsårene. Båten var stasjonert i Lysekil fram til begynnelsen av 60-tallet da hun ble flyttet til Havstenssund. Fram til den fikk sin norske eier i 1997 har den at et antall ulike private eiere.
Skibsplast
Seamaster 15 er en annen båt med tilknytning til Norge. I motsetning til tollerbåten er denne bygd i Norge og har fått en svensk eier. Båten ble bygd i 1957 av den gang 19-årige Roald Skipsrud i farens versksted på Skibsplast i Kristiansand.
Foruten plastskroget er den smykket med mahogny. Og da menes virkelig smykket. Båten er døpt «Sweet Marilyn». Både på dashbordet og på ripa akter er det et portrett av Marilyn Monroe.
På hekken har den et herlig monster av en Mercury 700 fra 1961, en trussel mot tollerbåten. Med sine 70 hetekrefter klarer den 250 kilo tunge båten 35 knop mot tollerbåtens 20.
Evinrude på hekken
Mange av båtene med påhengsmotor har Evinrude på hekken. En av dem er Realloy fra 1954. Motoren, en Evinrude Big Twin på 30 hestekrefeter er fra 1956. Båten er spesiell ettersom det på begynnelsen av 1950-tallet ble gjort de første eksperimenter med plastbåter i Sverige. Først ut var Allmags varv på Orust, spesialisert på livbåter. Verftet hentet sine ideer fra USA, noe Realloy bærer preg av. Selv om det er en av de første plastbåtene som ble bygd i Sverige er det en båt som i mer enn 50 år har klart å trekke til seg mange misunnelige blikk.
Volvo Penta
Etter at svenskene fikk eksperimentert litt med plastskrog var produksjonen godt i gang bare ti år seinere. Storö 3 ble bygd i 250 eksemplarer fra 1965 til 1968 på Storebro Bruk. Båten som står på messa vant motorbåtklassen under trebåtfestivalen i Skärhamn i 2007. Den ni meter lange båten har med to Volvo Penta BB 170 en maksfart på cirka 22 knop.
En annen båt med innenbords Volvo Penta, men med mahognyskrog, er Solö Ruff – også bygd av Storebro Bruk. Solö Ruff er trolig en av de mest spredte kabinbåtene i Sverige. Så mange som 2800 Solöbåter ble bygd fra 1951 til 1966, inkludert den modifiserte versjonen Solö Cabin som ble bygd bare de to siste årene. Motoren er en Volvo Penta B18.
Ung båtbygger
Striker 17 er moderne trebåt med retropreg. Båten har plastskrog fra England og dekk i treverk. Den moderne Mercury-motoren på hekken har sin forklaring. Båten ble bygd så sent som i 1999 til 2000 av Mikael Stefansson. Det mest imponerende var at Stefansson bare var 12-13 år gammel!
En annen lekker båt er en Petterssonbåt fra 1911, renovert av etterkommeren Mats Stefansson. Den ni meter lange båten er navnløs og gir de besøkende mulighet til å finne et passende navn.