Jakten på de grønne kjempene
I vår jakt på innovative og nytenkende båtprodusenter i Düsseldorf, kunne vi ikke unngå å se den store grønne miljøkjempen Greenline 33 Hybrid. Her får utrykket soltak en ny mening.
Hele taket på denne klassiske cruiseren er laget av superkraftige solcellepaneler som skal gi mat til alle battericellene under dekk. Står solen i senit og verden ellers er på G, lader ”soltaket” med hele 2 kW.
Dette er en ren hybridbåt som både går på diesel og strøm i kombinasjon, eller enkeltvis. I tilleg har man mange kombinasjonsmuligheter for å skaffe seg påfyll.
Greenline 33 Hybrid kan brukes på fem forskjellige måter:
1: Du kan koble den til 220 volt uttaket på land for å lade batteribanken. (shore power mode)
2: Du kan kjøre den på bare elektrisk kraft , dette anbefales når du skal inn og ut av havner, og batteribanken holder da til en tur på cirka 20 nautiske mil i 4 til 5 knops fart.
3: Du kan kjøre den bare på dieselmotoren, og samtidig lade batteribanken.
4: I land kan du hente ut 220 volt tilsvarende 3 kW fra batteribanken.
5: Hvis batteribanken gir for lite, starter dieselmotoren autmatisk. Propell og gir vil da bli koblet helt ut, og vil ikke ha noen bevegelige deler som stjeler kraft.
Revolusjonerende skrog
Skroget er kanskje det mest revolusjonerende med enne båten. Her har man fått frem et displacement skrog som glir gjennom sjøen i stedet for å skyve den foran seg.
Selv kaller designteamet bak ”den grønne kjempen” skroget sitt for et ”superdisplacement skrog”, og som er patentert av produsenten Seaway og designteamet J&J. Det er helt flatt i akterenden med to stabiliserende kjøler. På denne måten unngår man helt hekksjøene som ellers er formidable på sammenlignbare displasementbåt, i følge produsenten. Båten tåler å gå på grunn fordi kjølene er det laveste punktet på båten, og kan skiftes ut på et par timer.
Greenline er foreløpig ikke ferdig, men stiller på Düsseldorfmessen med en prototyp. Den er testet i sjøen, men ikke ferdig slik bildene lover. På prototypen er det mulig å se inn gjennom et glassvindu i skroget på hvordan hele motorløsningen er lagt opp.
Slovenerne markerer seg
Slovenerne er i ferd med å ta over som Europas mest innovative båtbyggere. De har de siste fem årene utviklet både design, nye modeller og bygd fritidsbåter for mange av verdens mest anerkjente produsenter. Begge de prisnominerte norske båtene Marex 370 og Askeladdens meget innovative Commuter 11 er laget på Seaway-verftet som også står bak Greenline 33.
Slovenske Greenline 33 er ikke alene om å tenke nye løsninger, men det slår oss likevel at konservatismen råder på vedens største innendørs båtmesse i tyske Düsseldorf. På de 220.000 kvadratene er det fortsatt de store slukene som råder grunnen. På vår raske runde i går kveld, mens messen enda var under bygging, klarte vi ikke å finne andre eksempler enn østerrsike Frauscher og Steyr, som allerede i fjor presenterte sin hybrid. Deres båter er likevel for lekebåter å regen mot Cruiseren Greenline 33 Hybrid.
Det som forundrer oss er at de store og kjente fortsatt ikke stiller til start med noe som kan ligne på miljøtenking i sin utvikling av båter. Hvis vi kan si at noe ligner på et trendskifte må det være at flere produsenter av saktegående båter er kommet på banen. På fagspråket kalles dette displacement båter. Det vil si båter som ikke planer og som sjelden har en toppfart på mer enn 12 knop. Vi forventet også å finne flere motorkatamaraner i år, men de er bortimot ikkeeksisterende på messen. Katamaranene er langt mer økonomiske i drift enn enkeltskrogsbåter, og populariteten
Lengde 9,99
Bredde 3,49 m
Dybde 0,65 m
Tomvekt ca 4500 kg
Cabiner 1 pluss salong, 5 soveplasser
Toilett/bad 1
Diesel tank 400 l
Vann tank 300 l
Motor (standard) diesel VW Marine TDI 75-4 (75 hk)
Maxfart 10 knots
Rekkevidde ved 7 knop 700 nautiske mil
CO2 utslipp ved 7 knop 15 g / pr. nautisk mil
Fart med elektrisk motor opp til 6 knop
Rekkevidde elektrisk motor ved 5 knop er 20 nautiske mil
Design: J&J Design
Verft: Seaway
CE kat. B